foto Driversweb.cz

Subaru Forester 2013 – první jízda

Datum článku: 5.3.2013 | Autor textu: Martin Jánský

Pokud vám bude někdo tvrdit, že se mechanická, řidičská auta už nevyrábějí, je to jen proto, že nikdy nejel v Subaru. I čtvrtá generace Foresteru, novinka na českém trhu, téhle firemní filozofii naprosto odpovídá a přináší mnoho dalších příjemných překvapení.

Čumák se příkře sklání dolů a my padáme do prázdna. Oproti logice opatrně povoluji nohu na brzdě a Forester pomaličku klouže ze svahu, který by svým sklonem vyděsil i kamzíka. Auto se kontrolovaně sune dolů po bahnitém terénu se zbytky sněhu, od kol se ozývá chrčení, jak asistent pro sjíždění kopců kontroluje rychlost klesání. Dole jen zatočit a po trase vyjet stejný svah ještě nahoru. Nadechuji se, dupu na plyn a Forester se prokousává náročným povrchem zpátky na kopec. Vedle mě sedící instruktor, velezkušený offroadista Míla Janáček, chlácholí mé ego pochvalou, ale ta ve skutečnosti nepatří mně. Patří Foresterovi.

Na terénní lavici celé offroadové galapředstavení Foresteru teprve začalo

Totiž jedinou řidičskou dovednost, kterou po mně tahle náročná terénní jízda vyžadovala, bylo držet se volantu a nebát se šlápnout na plyn, se zbytkem mi hodně pomohlo auto samo. Čtyři permanentně poháněná kola nejdřív úzkostlivě kontrolovala bezpečný sjezd a pak se rvala s náročným terénem a hledala náznaky trakce mazlavého povrchu. Pro dnešní módní SUV je drsná terénní vizáž jen póza, jejich konstruktéři se většinou zaměří jen na to, aby jejich auto nevypadlo v zatáčce ze silnice. Ale u Subaru nejsou zvyklí slibovat a neplnit, prosto svou práci neodflákli a Forester dostal do vínku i schopnosti opravdového teréňáku.

Ok, takže stačí jet rovně? Hm, jak těžké to může být?

Ochotně zvedal kolo klidně metr do vzduchu, valil se vyjetými hlubokými sněžnými kolejemi nebo se nakláněl, až málem drhl zrcátkem o zem. Krátké převisy spolu s 220 cm světlé výšky nabízejí základ solidní průchodnosti terénem, zbytek oddře symetrický pohon všech kol. Nově má elektronickou pomoc v podobě S.I. Drive, kterým si můžete štelovat jízdní režimy, a čistě terénní X-Mode (jen pro benzinové modely), jenž pomocí nastavení motoru, stabilizace, pohonu všech kol a převodovky optimalizuje auto pro výlety mimo silnici. Většina budoucích majitelů Foresteru jeho schopnosti ani nebude schopná využít, ale pokud budou přeci jen chtít nebo potřebovat, rozhodně je nezklame.

Umí tohle vaše SUV?

Robustnost a mechaničnost jsou všem Subaru vlastní, však si vzpomeňte na zašlé záběry ze světových rallye, kde STička nezastavitelně drtila erzetu jako tank. Proto nepřekvapí, že se technici při vývoji Foresteru soustředili na skutečné kvality. Nová generace se díky tomu na rozdíl od většiny moderních aut stále dobře řídí. Mechanické řazení, dobrá odezva pedálů a přesné řízení. Vše je tak, jak by u auta jednoduše mělo být. Díky tomu není těžké protáhnout ho náročným terénem nebo svižně prohnat po silnici. Podvozek, který nabízel mimo asfalt obstojné pohodlí, působí dost jistě a stabilně i na záludné točité okresce.

Před usnutím můžete počítat: První Forester, druhý Forester, třetí Forester... chrrr...

Boxery pod kapotou jsou také nové generace, měly by být samozřejmě ještě výkonnější, ještě úspornější a ještě zelenější. Zatím se mi podařilo ověřit jen to, že benzinové motory mají dost zátahu i v nízkých a středních otáčkách a diesely se překvapivě ochotně vytáčejí už od volnoběhu. A ani nejsou hlučné – díky jejich kultivovanosti rozdíl mezi pohony poznáte prakticky jen podle rozsahu otáčkoměru. K dispozici jsou klasický dvoulitrový benzin a turbodiesel, nejlákavěji však vypadá benzinový dvoulitr s turbem, který má 240 koní a stovku za 7,5 sekundy. Vzpomínáte na Forester STi? Nejásejte předčasně, jedinou variantou je spojení s převodovkou Lineartronic (CVT aka variátor). Pro nadšené řidiče je to možná zklamání, reální kupci však nejspíš budou chtít jen rychlou dálniční střelu a ta s automatem chutná určitě lépe.

Testování na promrzlém polygonu: "Tady to jde vzít přes ručku, v té další smykem všech kol. Akorát bacha na ty gumy kolem, jsou hodně blízko. Chce si to někdo zkusit?" Všichni byli raději opatrní, překvapivě nikdo nechtěl vyhrát cenu o prvního rozbitého Forestera v ČR.

Navzdory dnešní módě je z Foresteru velmi dobře vidět všemi směry, což přijde vhod v terénu i při parkování ve městě. Praktičnost je ostatně další silnou zbraní Foresteru – ve všech směrech povyrostl a z toho těží hlavně prostornost kabiny. Notoričtí lenoši mohou jásat, novinkou jsou i elektrické páté dveře.

Ke svezení byl k dispozici i BRZ. Nemělo by vás překvapit, že je stejný jako GT86. Jen modřejší. V prodeji od jara, letos bude k dispozici jen 25 kousků, tak rychle objednávejte, ať na vás zbude!

Kvalitativně se posunul i interiérový design, ale v typicky japonském duchu stále preferuje funkci před formou a v oblasti vnímané kvality tedy poněkud zaostává za vyspělou evropskou konkurencí (displeje, měkčené plasty). Tuším však, že to tak zákazníkům Subaru, kteří hledají jednoduchost a odolnost, vlastně docela vyhovuje.

Ostrý a ostřejší

U Subaru si na falešné pozlátko zkrátka nepotrpí. To je ostatně nejlépe vidět na designu, který není právě krásný (zvláště zaslepené průduchy na bocích předního nárazníku se moc nepovedly, ale stačí odolat a neobjednávat si sportovní verzi). Dobrá zpráva je, že oproti fotkám vypadá v reálu citelně lépe. Alespoň Subaru našlo konečně jednotnou a úhlednou stylistickou tvář.

Co by to bylo za prezentaci Subaru, kdyby na ní chybělo STi? Svezení s Vojtou Štajfem v jeho speciálu bylo za odměnu... i za trest. Kdo měl předtím pocit, že umí trochu řídit, rychle o něj přišel.

Forester je pro Subaru klíčový model, vždyť tvoří prakticky třetinu všech registrovaných Subaru v ČR. Stál u zrodu segmentu SUV a sledoval jeho rychlé rozrůstání. Konkurence je teď daleko početnější a tvrdší než dřív, ale Forester má silné zbraně – je skutečně schopný jak na silnici, tak mimo ni. Dobře jezdí, dobře se řídí, je praktický a nejspíš bude sloužit stejně dobře vám jako i vašim dětem. Hm, zdá se mi to, nebo po právě takových autech často voláte a smutníte, že se už vůbec nevyrábějí? Tak tady jedno máte! A neříkejte, že jsem vás nevaroval.

Není to fešák roku, ale schopností má na rozdávání

Forester 2,0i začíná s cenovkou 679 tisíc, 2,0D je za 789 tisíc. Podrobnější informace naleznete v aktuálním ceníku Foresteru.

Pro více oficálních informací o novém Subaru Forester mrkněte na oficiální stránky českého zastoupení.

Za nový Forester ještě ruku do ohně nedáme, ale zatím vypadá hodně slibně. Jezdili jsme s předminulou generací a ta se nám líbila. Velmi! Test zde.

Galerie

Komentáře