Datum článku: 19.6.2014 | Autor textu: Matěj Slepička
Americká auta už přestávají být symbolem odfláknutého interiéru a nebezpečných jízdních vlastností. A Hyundai jde ještě dál, svá auta pro americký trh dělá dokonce lépe než ta pro Evropu.
Hyundai zažil ve své novodobé historii dva velké třesky. Ten první přišel s představením i30, po dlouhých letech konečně plně konkurenceschopného auta za dvoutřetinové peníze ostatních ve třídě. A druhý třesk proběhl trošku komorněji, především mezi automobilovými nadšenci a to s představením Hyundai Genesis Coupé, pravověrné sportovní zadokolky s poctivým šestiválcem, pohonem zadních kol, samosvorným diferenciálem a maximálním důrazem na ovladatelnost. No a teď máme v testu další auto určené pro americký trh a mě opět dostalo, jak moc poctivě dobré je v tom, k čemu má sloužit.
Obrovská SUV mají totiž dva zásadní úkoly. Tím prvním jepůsobit majestátně a nadřadit se nad okolí. Myslím ty situace, kdy dostanete přednost v jízdě i na místech, kde byste si ji jinak nevynutili ani s baseballovou pálkou. Další věcí je pak oblíbená vyvýšená pozice za volantem, díky které je vidět přes většinu ostatních aut. A poslední věc dokládající majestátnost je respekt, který tahle SUV budí u pomaleji jedoucích aut. Uvolnění levého pruhu dálnice je samozřejmostí, protože přední maska velká přes celé zpětné zrcátko vypadá opravdu výhružně a nic na tom nemění fakt, že je uprostřed znáček Hyundai.
Druhá strana mince je pak ta, že Grand Santa Fe v tu chvíli posbírá všech 197 koní až z paty jediné nabízené motorizace 2,2 CRDi s automatem, aby předjetí uhýbajícího auta dostálo důstojnosti, má totiž radši pohodovější styl jízdy. Měničový šestistupňový automat se umí pohybovat v pásmu do 2 000 ot./min a pomůže tak klesnout spotřebě v průměru i na 7,5 l/100 km. To je na dvoutunové SUV překvapivě nízká hodnota a Hyundai jí stahuje především proto, že se nepřetahuje s neustálým odporem mezinápravového diferenciálu, ale vystačí si s jednodušší a levnější haldex spojkou. V praxi tohle auto pozná terén stejně jen v podobě dlažebních kostek a obrubníků, takže to v podstatě ani nevadí.
Tím druhým úkolem SUV je vytvořit příjemný obývací pokoj pro pracovní a rodinné cesty, proto má taky Santa Fe jen jeden stupeň výbavy, a to rovnou ten nejvyšší s koženými sedadly, kvalitním audiem, elektrickými sedačkami, s klimatizací i pro třetí řadu sedadel nebo 230V zásuvku. Dokoupit už lze jen paket exclusive s obřím panoramatickým oknem přes celou střechu.
Santa Fe umí nabudit pohodovou atmosféru i při jízdě a nevzdá se jí, ani když svižně pluje po rozbité okresce. V každé situaci působí řízení uvolněně, nenáročně a komfortně pro posádku, dokonce i pro třetí řadu sedadel, která je na krátké trasy až na nízko položené sedáky dobře použitelná. Motoru na většinu situací stačí začátek otáčkoměru, takže ani není typicky čtyřválcově hlučný a podvozek se jen měkce pohupuje na pneumatikách s vysokým profilem, pohodička.
Hyundai Grand Santa Fe se společně ještě s pětimístným sourozencem Santa Fe směle může postavit vedle svých prémiových konkurentů a dle Hyundai zvyků za něj zaplatíte jen zhruba dvoutřetinovou částku oproti nim, tedy v našem případě 1 199 990 Kč. Jako vždy ani teď za to není vysoká daň, v praxi vás můžou občas jen rozčilovat zmatené reakce převodovky při režimu eco. Fascinující ale je, o jaký kus dál je tohle auto je jízdním projevem, smyslem pro detail ale i kvalitou interiéru oproti evropské nabídce Hyundai.
text: Matěj Slepička | foto: Jan Svoboda
Technické parametry vozidla Hyundai Grand Santa Fe 2,2 CRDi AUT6:
Stav vozu/rok výroby |
nový/2014 |
Cena testovaného vozu |
|
Hmotnost |
1 991 kg |
Motor |
řadový |
Plnění motoru |
turbodmychadlem |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Počet válců |
4 |
Počet ventilů |
16 |
Palivo |
diesel |
Objem |
2 199 cm3 |
Výkon |
145 kW (197 koní) při 3 800 ot./min. |
Výkon/hmotnost |
98 koní/t |
Točivý moment |
436 Nm při 1 800 - 2 500 ot./min. |
Zrychlení 0−100 |
10,3 s |
Max. rychlost |
200 km/h |
Počet rychlostí |
6 |
Převodovka |
automatická |
Poháněná kola |
všechna čtyři |
Spotřebave městě |
9,9 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
6,2 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
7,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
71 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson, stabilizátor |
Zavěšení zadní nápravy |
víceprvková |
Rozměr pneumatik |
235/55 R19 |
Délka |
4 915 mm |
Šířka |
1 885 mm |
Výška |
1 685 mm |
Rozvor náprav |
2 800 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
634 l |
Potěšilo nás: | Naštvalo nás: |
+ Majestátnost | – Převodovka si v režimu eco neví občas neví rady s výjezdy ze zatáček |
+ Promyšlenost | |
+ Pohoda na palubě | |
+ Nízká spotřeba paliva |
2,2 CRDi (197 koní) |
Kia Sorento 2,2 CRDi (197 koní) |
Volvo XC90 2,4 D5 (200 koní) |
Audi Q7 3,0 TDI (204 koní) |
0-100 10,3 s 200 km/h 7,6 l/100km |
0-100 9,9 s 190 Km/h 6,7 l/100km |
0-100 10,3 s 200 km/h 8,2 l/100km |
0-100 9,1 s 202 km/h 7,2 l/100km |
|
|
|
|
cena: 1 199 990 Kč |
cena: 879 980 Kč |
cena: cca 1 000 000 Kč |
cena: 1 392 900 Kč |