foto Driversweb.cz

Porsche 911 – hledání perfektní 911

Datum článku: 15.4.2013 | Autor textu: Martin Jánský

Nedávné báječné Harrisovo video se Singerem dojalo každého fanouška Porsche 911. Jenže také přineslo kousavé úvahy – která 911 je vlastně ta nejlepší?

Nedávno jsem řídil nové Porsche 991. Šlo o Carreru 4S a tohle jsou jediné řádky, které si o tom na DW přečtete, protože nešlo o oficiální test. Nicméně i z té krátké jízdy na zapřenou vám můžu zodpovědně říci, že nová 911 je prostě fenomenální auto. Rozumná velikost, slušné pohodlí, božský zvuk, fantastická ovladatelnost, strašidelná rychlost. Geniálně v sobě spojuje to nejlepší z pohodlného GTčka překonávajícího kontinenty a ostrého sporťáku ničícího všechny okresky. Kdybych chtěl sporťák na každý den a mohl si ho dovolit, okamžitě bych si ho šel objednat (pochopitelně C2S, čtyřkolka není potřeba), Californie nebo GranTurismo by absolutně neměli šanci. Inženýři z Zuffenhuasenu postavili prakticky dokonalé moderní luxusní sportovní auto. Ale nepostavili dokonalou 911.

Podle všeho totiž cesta k dokonalému sportovnímu autu vede přes potlačení všech tradičních znaků 911. Už jen to prodloužení rozvoru, 991 se teď chová jako auto s motorem uprostřed a nemá tendenci kyvadlově pohazovat zadkem nebo nadlehčovat příď při vysokých rychlostech. Chvályhodné, ale to už vůbec nemusí mít motor vzadu, ne? Nové řízení je skutečně méně citlivé, až je skoro necitlivé (byť skvěle vyvážené) – další skvělá vlastnost Porsche je pryč. Zapojení do hry? V duchu GT už vás auto od procesu řízení trochu odtrhává. Kabina se strmým čelním sklem a mělkou palubkou? Minulost. Ani pohled dopředu ohraničený dvěma vystouplými blatníky už není tak výrazný, jak býval. Aby se 991 vyrovnala s moderní konkurencí typu Gallardo a 458, musela se jí víc přiblížit. To z ní udělalo lepší auto, ale horší 911. Není divu, že jsem se s dalšími kolegy a znalci shodl, že bychom brali raději 997. Bez přemýšlení.

Nostalgie zamlžuje zrak a otupuje vnímání, ale u legendy s historií je nostalgie všechno. Co by byl Golf GTI bez každodenního pohodlí a řidičské nenáročnosti? Co by bylo Mini bez podvozku motokáry? Co by byl Fiat 500 bez mizerné pozice za volantem a pocitu sardinky v zatraceně šik plechovce? Jen směšné napodobeniny. 991 rozhodně není směšná, na to je moc dobrá, jen je už moc moderní, moc vypočítaná, moc syntetická. Ok, takže 997. Ne kabriolet (protože nejste pozér), ne Targu (protože nejste idiot), ne čtyřkolku (na hory jezdíte jiným autem), ne Turbo (protože rychlost není vše), ne GT3 (protože chcete hlavně jezdit na silnicích) a ne GT2 (protože ještě nechcete umřít). Nejlepší je GTS v manuálu – je dost řidičská a rychlá, má dobrou výbavu a široké boky (bez pohonu všech kol), které 911 tolik sluší. Tak, nejlepší 911 je tady – berte, nebo nechte být. Hm, teď už jen splašit na ni dva miliony...

A co když je pro vás i 997 moc moderní? Přeci jen všechny ty tlusté plechy, lány kůže a elektronické hračky ubírají trochu toho ryzího mechanického potěšení. Jenže zase báječně jezdí a je opravdu rychlá. Čím dál do minulosti se v linii předchozích generací podíváte, tím ryzejší 911 objevíte. Kompaktnější, komunikativnější, řidičštější, ale také pomalejší, křehčejší, starší. Prvogenerační 911 bude brilantní, motor vzadu přinese správný kyvadlový efekt, čumák budete do zatáček zase šťouchat a vyhrávat vám k tomu bude plochý šestiválec. Asi ani nepojedete nijak rychle. Jednak z úcty k veteránovi, druhak proto, že se o sebe při větší rychlosti budete už docela bát. Sportovní auta šedesátých let nejezdila ani zdaleka tak dobře jako třeba obyčejná moderní supermini. Prostě na vychutnávání čistého charakteru 911 je první generace perfektní, pro rychlou jízdu ale potřebujete nějakou novější.

Smrdí to kompromisem a přesně tím výběr 911 také bude. Logickou úvahou nejspíš skončíte u 993. Její dokonale hladké linie jsou neuvěřitelně přitažlivé, navíc je už dost nová, aby dobře jezdila, a přesto dost stará, aby působila nefalšovaně a nezředěně. Proto jsou její ceny také tak vysoké – všichni uvažovali stejně a došli ke stejnému závěru. Po svezení navíc možná zjistíte, že řidičsky není tak úplně dokonalá a předchozí 964 a 996 ji převyšují. Jenže dokážete se vyrovnat s jejich ne právě lákavým designem? Vždyť to je z podstatné části důvod, proč vlastně chcete 911 – pro ty její nádherné tvary. Proto byste taky nejspíš nechtěli ani 930 s jejími ošklivě vystouplými gumovými blatníky. Sakra, takže kterou? Vykašlat se na vzhled a chtít schopnosti, anebo překousnout, jak vypadají, a vsadit na nezkalený zážitek za volantem?

Je tu ale i další řešení: Singer. Když nemůžete najít dokonalou 911, tak si ji prostě postavíte. Vyberete si ty nejlepší, osvědčené díly (dobové, ale všechny nové, nejeté), pečlivě zkombinujete nejhezčí části jednotlivých generací, prověřený skvělý motor ještě necháte doladit techniky z Cosworthu, interiér necháte udělat na zakázku z nejlepších materiálů, dáte vše do nejhezčí karoserie, kterou kdy kdo nakreslil, posadíte to na moderní stavitelný polozávodní podvozek a měsíce ladíte chování na silnici a na okruhu. Výsledkem je auto, které i otrlého cynika přinutí plakat dojetím z té čisté krásy, absurdní preciznosti a neuvěřitelné péče o detail. Singer má ty nejlepší znaky 911 bez rozmělnění moderním vývojem a zároveň jede jako ostré sportovní auto, což je vždycky nadčasové. Roky ladění a zakázková malosériová výroba má však jednu nevýhodu – konečná cenovka za tuhle vpravdě dokonalou 911 je tak šílená, že se najednou i 993 jeví jako velmi výhodná koupě. Pak je tu ještě varianta postavit si ideální 911 sám doma v garáži. Ale kdo na to má schopnosti...

Všech sedm generací představuje nejlepší auto své doby, všechny mají stejnou DNA a podobný charakter, a přesto je každá svými schopnostmi a řidičským pocitem trochu jiná. Ta nejlepší nejde vybrat logikou, každý si musí zvolit podle svých preferencí a vkusu. Možná je tu ale ještě jedna odpověď. Odpověď pro pravé řidiče, co chtějí dokonalou ovladatelnost, správnou velikost, solidní rychlost, opojné brblání boxeru, rozumné náklady a nefalšovaný řidičský zážitek se znáčkem Porsche. Ta nejlepší 911 může být docela dobře Cayman.

 

Umíte také takhle psát? Chcete všem nadšencům do aut sdělit své názory a nápady? Máme pro vás jedinečnou šanci! Přihlašte se do našeho KONKURZU a ukažte, co ve vás je!

Galerie

Komentáře