Datum článku: 12.7.2018 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Pod divoce stylizovaným kabátem se skrývá povedené auto našlapané moderní výbavou.
Když už na party dorazíte pozdě, musí to být aspoň ve velkém stylu – proto dal Hyundai svým designérům volnou ruku a ti vytvořili auto, které svým leskem snadno zastíní i disko kouli. Díky bláznivému mixu divokých tvarů, dělených světel, ochranných plastů, chromových prvků a několika sudů zářivě zelené barvy Konu vážně nepřehlédnete.
Kus toho bláznění se přenáší i do interiéru v podobě doplňků v barvě karoserie – rámečky výdechů klimatizace nebo řadicí páky, čalounění sedadel a dokonce i bezpečnostní pásy. To vše příjemně oživuje jinak docela konvenční kabinu (velikostně odpovídá zhruba i20, s 361litrovým kufrem ho ale překonává) moderního střihu.
Skrz na skrz moderní je také výbava – pro Konu si můžete naporoučet LED světla, kupu jízdních asistentů (automatické dálky, nouzové brzdění nebo udržování jízdy v pruhu, ale paradoxně ne adaptivní tempomat), 8palcový dotykový infotainment s online službami a bezdrátovým nabíjením telefonu, head-up displej nebo ventilovaná sedadla a řadu dalších prvků, které ve třídě kompaktních crossoverů ještě zdaleka nejsou standardem.
To vše je možné jen díky tomu, že Kona stojní na zcela nové platformě, která umožňuje i čistě elektrickou variantu (204 koní, dojezd až 482 km), která dorazí již brzy na trh. Zatím ale můžete vybírat jen z turbodieselu 1,7 CRDi (se 115 nebo 136 koni) a dvou benzinových motorů: čtyřválcové 1,6 T-GDI se 177 koni a litrového tříválce se 120 koni. K dispozici je 7stupňový dvouspojkový automat a kupodivu také pohon 4x4, který kromě T-Rocu, Mokky a Vitary v téhle třídě jinde nenajdete.
Stejně jako T-Roc má i Kona nepříjemnou tendenci lézt ve vyšších specifikacích do peněz, ale můžete si být jistí, že o nic nepřijdete, ani když se budete držet při zemi. Vlastně by nás vůbec nepřekvapilo, kdyby litrové turbo s manuálem a předokolkou byl nejlepší verzí.
Motor má totiž díky tříválcové koncepci spoustu chuti do života a nechá se točit až k červenému poli za nadšeného vrčení, podvozek bez zbytečných kil působí hbitě a ochotně sebou nechá smýknout do zatáčky (předokolky mají vlečená ramena, čtyřkolky víceprvek) a řízení vám aspoň nehází klacky pod nohy. Podvozek je kvůli krátkému rozvoru a vyšší stavbě trochu uskákaný, ale nikdy nepůsobí nepohodlně, zbytečně se nenaklání a drží stopu. Kona vás za volantem nestrhne, ale působí velmi sympaticky.
Vlastně tenhle popis jde použít na celé auto – Kona je po všech stránkách povedené auto bez větších chyb (na pár místech trpí laciným základem, nepřináší z praktického pohledu nic navíc). Snad jediným problémem je, že za podobné peníze můžete mít větší a lépe vybavenou i30 (klidně v praktickém kombíku nebo elegantním Fastbacku, pokud vám nudný hatch nevoní). Ale pokud chcete crossover a překousnete trochu divoký design, je Kona velmi lákavou volbou.
Foto: Jiří Čermák
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Nikdo ho nepřehlédne | – Z pohledu praktičnosti nepřináší nic navíc |
+ Barevnější interiér | – Nemá adaptivní tempomat |
+ Povedený motor | – Vyšší verze lezou do peněz |
+ Příjemně se řídí | |
+ Možnost pohonu 4x4 |
Technické parametry vozidla Hyundai Kona 1,0 T-GDI:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový tříválec, turbo |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
998 cm3 |
Výkon |
88 kW (120 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment |
172 Nm při 1 500 - 4 000 ot./min. |
Hmotnost |
1 298 kg |
Výkon/hmotnost |
92 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
12 s |
Max. rychlost |
181 km/h |
Převodovka |
manuální, 6 rychlostí |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
5,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
50 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
vlečená ramena |
Rozměr pneumatik |
215/60 R16 |
Délka |
4 165 mm |
Šířka |
1 800 mm |
Výška |
1 550 mm |
Rozvor náprav |
2 600 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
361 l |