foto Driversweb.cz

Subaru WRX STi – poslední sbohem

Datum článku: 21.3.2018 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák

Loučí se s námi jedno z posledních pravých řidičských aut, oldschoolový rabiát, který chce celou vaši řidičskou pozornost a bohatě vás za ni odmění. Bude nám zatraceně chybět…

Subaru WRX STi – VIDEO TEST DRIVE

Už jste viděli náš VIDEO TEST, ve kterém se STi prohání a burácí přímo před kamerou?

KLIKEJTE ZDE!

Dámy a pánové, vážení pozůstalí, se zármutkem v srdci dnes vzdáváme poslední hold závodní legendě, vyhlášenému okreskovému chuligánovi a slavnému katovi supersportů. Opouští nás ve věku pouhých 25 let, protože jeho boxer už nedokáže plnit nesmyslně přísné evropské emisní normy. Ach, tak zbytečná ztráta…

Na druhou stranu je to pro STi tak trochu rána z milosti. Subaru totiž posledních pár let tápalo, kterým směrem STi pod tlakem sílící a zrychlující konkurence posunout – na větší rychlost a divokost si netroufali, raději směřovali k uhlazenému rychlíku. Na to ale byla povaha STi stále příliš ostrá. Ve výsledku nebylo ani jedním, ani druhým, což se odráželo v klesajících prodejích. Nakonec úplně stejný problém zlomil vaz před pár lety i největšímu soupeři, Mitsubishi Evo.

Dnešní hot hatche jsou navíc příliš silnou konkurencí – jsou vážně pekelně rychlé a komplexně talentované. Takový Golf R se na okresce dokáže udržet STičku na dostřel, jenže ho klidně můžete mít s adaptivním podvozkem, bleskurychlým automatem a spoustou moderních hračiček, které přispějí ke každodennímu pohodlí. Zdaleka si s ním však neužijete tolik srandy jako s STi.

STI je totiž šelma, kterou musíte zkrotit. Cítíte to hned od nastartování, kdy se celé auto nazlobeně otřese, od prvního přeřazení, kdy můžete klidně přepočítat zuby v převodovce, od prvního rozjezdu, kdy se perete s odporem diferenciálů (a nejspíš vám to i chcípne), od prvního hrbolu, na kterém STi gumově poskočí. Jakmile ukážete slabost nebo nejistotu, hned po vás chňapne – vyplivne vám kvalt nebo udusí motor v nízkých otáčkách.

Takže naolejujte svaly, našponujte reflexy a vybruste koncentraci, stačí totiž chvilka nepozornosti a jste ve velkém průšvihu. Hlavně proto, že budete všude tak ukrutně rychlí, že na případný problém nemusíte stihnouti zareagovat. Průměrnými papírovými údaji STi totiž trochu klame tělem – není to jen o těch koních, ale hlavně o tom, jak je přenese na silnici.

Mechanická čtyřkolka sice zhoršuje spotřebu a emise, přidává kila a komplikuje běžné ježdění, ale zatím nikdo nevymyslel nic efektivnějšího a předvídatelnějšího na přenášení výkonu na asfalt – celé stádo 300 koní tak můžete pobídnout kdykoliv a kdekoliv. Kola se jen zakousnou do asfaltu a auto vystřelí…

…s naštvaným burácením, ze kterého vám bude běhat mráz po zádech a úsměv na tváři. Jasně, dnešní sériovka má typické boxerovské brumlání utlumené, ale pořád je hlučnější a syrovější než všechny hot hatche. Budete pro radost prošlapávat plyn a podřazovat s meziplynem jen proto, abyste ho slyšeli běsnit.

No, a taky proto, že se s STi prostě nedá loudat – pořád z něj cítíte, jak chce jet. Neustále soustředěné, neustále našponované a přilepené k asfaltu. STi je přímo balistické a čím jedete rychleji, tím lépe funguje a tím spokojeněji působí. Až při jízdě na plný plyn poznáte, že všechny ústupky každodennímu komfortu jsou obětí bohu rychlosti. Až v tu chvíli do sebe zaklapne tuhý podvozek, neomalené pohonné ústrojí a hrubé ovládání. Až v tu chvíli všechno pochopíte.

Golf R, Civic Type-R nebo Megane RS jsou sice vážně vynikající auta, ale na intenzitu řidičského zážitku STi prostě nestačí. STi vás vtáhne, pohltí, vyždímá a vyplivne. O víkendu si kvůli němu rádi přivstanete a vrátíte se unavení, zpocení a zbití jak psi, jako kdybyste byli na tréninku boxu a ne na projížďce autem. Jenže budete mít takový úsměv na tváři a rozzářené oči jako nikdy. STi vám opravdu dokázalo dát pocit, že žijete. Škoda, že za to teď musí položit život…

KUPUJTE, NEBUDOU!!!

Emisní norma Euro 6d, která STi pohřbí, vstupuje v platnost od září 2018 – po tomto datu už nová auta se starou normou nemohou být registrována pro prodej. Subaru CZ ale nakoupí nějaká auta do zásoby, takže je ještě nějaký ten měsíc bude mít na skladu a ihned k odběru. Mezi nimi bude i 15 kusů unikátní Final Edition vyšperkované exteriérovými a interiérovými doplňky, kterou byste si rozhodně neměli nechat ujít. Takže se stavte u svého dealera a kupujte, dokud ještě můžete!

Foto: Jiří Čermák

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Pekelně rychlé a čistě řidičské    – ...který je pro některé až příliš extrémní   
+ Intenzivní a hlučný zážitek  
+ Odmění vás za snahu  
+ Efektivita čtyřkolky  
+ Oldschoolový přístup...  

Technické parametry vozidla Subaru WRX STi:

Základní cena vozu

1 130 000 Kč

Motor

plochý čtyřválec, turbo

Uložení motoru

vpředu podél

Objem

2 457 cm3

Výkon

221 kW (300 k) při 6 000 ot./min.  

Točivý moment

407 Nm při 4 000 ot./min.

Hmotnost

1 607 kg

Výkon/hmotnost

186 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

5,2 s

Max. rychlost  

255 km/h

Převodovka

manuální, 6 rychlostí  

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba kombinovaná

10,9 l/100 km

Objem palivové nádrže

60 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

dvojité lichoběžníky

Rozměr pneumatik

245/40 R18

Délka

4 595 mm

Šířka

1 795 mm

Výška

1 475 mm

Rozvor náprav

2 650 mm

Objem zavazadlového prostoru 

460 l

Galerie

Komentáře