Datum článku: 10.2.2015 | Autor textu: Matěj Slepička
Subaru to nedělá jako Audi a nenechává si ten nejdrsnější model až na poslední chvíli, takže na starý dobrý boxer 3,6l a nálepky STi můžete v edici Sport Line zapomenout...
Zatímco nová, již pátá generace Outbacku čeká na zahájení prodeje, aktuální model připepřuje své poslední chvíle života pakety Sport Line a Cross Line v hodnotě 80, respektive 65 tisíc korun zdarma.
V rámci Sport Line paketu dostanete mimojiné tmavé disky, tmavá světla a pozměněný nárazník s maskou chladiče (a větší brzdy na obou nápravách k tomu). Jde spíše o decentní detaily, ale vizuálně dělají Outback modernějším. Větší změnu vizáže pak umí outdoorově zaměřený paket Cross Line, který jsme testovali zde. Škoda, že se na tuhle sportovní oslavu konce života nevrátil pod kapotu šestiválcový boxer 3,6l, protože se 2,5l v Outbacku se svými 173 koňmi a 235Nm (ve 4 100 ot/min) ve spojení s CVT převodovkou působí, že se musí nadřít víc, než je za volantem příjemné.
Vlastně vše funguje skvěle, dokud jedete "na spotřebu" pro rohlíky, bezpečně s dětmi do školky nebo z trhu s čerstvým ovocem, které nechcete rozsypat z bedýnek. Převodovka drží efektivní otáčky těsně nad volnoběhem, v autě je pohodová klidná atmosféra. Jakmile je ale potřeba víc (předjet kamion, zmizet rychle z frekventované křižovatky nebo svižně zrychlit za obcí zpět na cestovní rychlost) projeví se klasický neduh spojení CVT s nijak velkým atmosférickým motorem – v nízkých otáčkách mu schází krouťák, o který by se převodovka mohla opřít. Šlapu bezmocně do plynu, otáčky motoru kloužou nahoru a přijatelný zátah na svižné zrychlení Outback vykouzlí až ve vyšších otáčkách, kdy už motor začíná být monotónně hlučný.
Zkrátka to nepůsobí tak nenuceně, jak byste si asi přáli. A protože je boxer 2,5i k dispozici jen s bezstupňovou převodovkou, hodí se nejvíc pro rozvážnější styl jízdy, kde může ukázat svůj kultivovaně tichý a jemný chod. Víme, jak příkladné sladění CVT převodovky umí Subaru s turbomotory 2,0 D a 2,0 XT, a tak je téhle výkonové bezmoci „dva a půlky“ tak trochu škoda.
Škoda i proto, že má Outback brilantní podvozek, ke kterému by se motor bohatý na krouťák zatraceně hodil. Když se totiž spojí relativně nízká hmotnost (jen 1 536 kg), cit pro ladění podvozku a poctivá mechanika Subaru, dá se v podstatě spolehnout na to, že z toho vždycky vznikne to nejřidičštější auto ve třídě.
Stejně jako v kterémkoliv Subaru, i v Outbacku působí podvozek hodně robustně a sebejistě. Po prvních metrech mám chuť bez skrupulí a hlavně bez zpomalování proletět nějakou rozbitou polní cestu, jako by byla vyasfaltovaná. Zvýšení karoserie neubírá ani na schopnostech proplétání okresek, stále mě baví jen tak pro radost precizně nasměrovat auto ke středu zatáčky a na výjezdu se z ní nechat vytáhnout pohonem všech kol. U Lineartronicu navíc s variabilním rozdělením točivého momentu.
Na zvýšených kombi je příjemné, jak se jízdně blíží nižším kombíkům více než SUVčkám. Nepřebírají ty neduhy spojené s vysokou stavbou karoserie, jako je násobení pohybů cestujících vlivem výšky posazu od silnice nebo zbytečné navyšování spotřeby paliva. Benzinový Outback jezdí v klidném tempu i pod 8 l/km. A boxer diesel to s Lineartronicem uměl ještě o 1,5 l úsporněji, přitom díky zátahu od nízkých otáček působil jako uspokojivější auto. A dobrá zpráva je, že pokud si vystačíte s manuální převodovkou (ukázkově mechanickou, ta vás bude bavit!), tak ho můžete mít za stejné peníze jako benzin s CVT – přijde nám to jako lepší volba...
Ale ať sáhnete po jakékoliv verzi, Subaru Outback vás nezklame. Líbí se mi, jak si tohle auto na nic nehraje. Nemá spousty pochromovaných plastů, falešných koncovek výfuku, a přesto vypadá důstojně. Nemá ani moderní přepychový interiér plný elegantních tlačítek a palubních systémů, a přesto si udrží prémiový nádech. Není to sportovní auto, nevyžaduje pevnou ruku ovládání a promyšlené kroky při jeho řízení, a přesto mám za jeho volantem takový příjemný pocit souhry „koně a jezdce“.
Jasně, pořád se bavíme o velkém kusu zvýšeného kombi, můžete s ním ale prolétávat okresky jako s těmi nejlepšími hatchbacky. Je fascinující, jak umí Subaru do všech svých modelů vetknout radost z řízení. Snad nám i přicházející generace Outbacku zůstane takhle výjimečně řidičská.
text: Matěj Slepička foto: Jiří Čermák
Technické parametry vozidla Subaru Outback 2,5i Lineartronic Executive Sport line:
Základní cena vozu |
|
Motor |
čtyřválec, boxer, atmosféra |
Uložení motoru |
vpředu podél |
Objem |
2 498 cm3 |
Výkon |
127 kW (173 koní) při 5 600 ot./min. |
Točivý moment |
235 Nm při 4 100 ot./min. |
Hmotnost |
1 536 kg |
Výkon/hmotnost |
112 koní/t |
Zrychlení 0−100 |
9,9 s |
Max. rychlost |
198 km/h |
Převodovka |
automatická s plynule měnitelným převodem, v manuálním módu 6 virtuálních rychlostí |
Poháněná kola |
všechna čtyři s variabilním rozdělením točivého momentu |
Spotřeba ve městě |
10,1 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
6,1 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
7,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
65 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
Dvojité lichoběžníky |
Rozměr pneumatik |
225/60 R17 |
Délka |
4 790 mm |
Šířka |
1 820 mm |
Výška |
1 605 mm |
Rozvor náprav |
2 745 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
526 l |
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Robustní a jistý podvozek | – Nesmíte na něj moc spěchat |
+ Aktivní pohon všech kol | – Už přeci jen stárne |
+ Zaměření na ovladatelnost | |
+ Prostornost |
2,5i (173 koní) |
Audi A4 Allroad 2,0 TFSI (225 koní) |
VW Passat Alltrack 2,0 TSI (210 koní) |
Volvo XC70 T5 FWD 2,0 turbo (245 koní) |
0-100 9,9 s 198 km/h 7,6 l/100km |
0-100 6,7 s 234 km/h 7,1 l/100km |
0-100 7,8 s 212 km/h 7,9 l/100km |
0-100 6,8 s 210 km/h 6,7 l/100km |
|
|
|
|
cena: 899 000 Kč |
cena: 1 186 900 Kč |
cena: 950 900 kč |
cena: 1 189 500 Kč |