foto Driversweb.cz

LEGENDY RALLY - Audi Sport Quattro S1

Datum článku: 10.2.2011 | Autor textu: Luboš Růžička

Do zlatavého štěrku prašné kozí stezky kdesi v horách, kam už se vám ani lišky neodváží přijít dát dobrou noc, se opírá ostré ranní slunce. V jindy bohem zapomenuté zákrutě se naprosto nepochopitelně tlačí dav šílenců. Ve vzduchu nad nimi se povalují mračna očekávání nasycená kubíky adrenalinu, když v tom rozerve romantické ticho bestiální jekot nezkrotného pětiválce.

Snad jen svist turba se snaží přehlušit jeho famózní sólo a celý tenhle dechberoucí orchestr se nezadržitelně blíží.V do té doby poklidném shromáždění v ten okamžik zavládne jakási organizovaná panika. Dav se „po mojžíšovsku“ rozestoupí a oním rozbouřeným špalírem prolétne, jakoby ze řetězu urvané, okřídlené monstrum. Píše se rok 1985 a oči soutěžáckých maniaků poprvé spatřily smrtící zbraň ingolstadtské armády – Audi Sport Quattro S1. 

 

V prvním díle naší ságy o legendách rally jsme vás seznámili s historicky první zástupkyní divoké skupiny B – Lancií 037 Rally. Nejstarší dějiny této nově založené třídy však nepsala sama. Ruku v ruce s touto Italkou své stopy v historických análech zanechávalo Audi Quattro. Modla milionů malých i velkých kluků, tapeta nejednoho dětského pokoje, které bude věnován dnešní díl.

Myšlenka na Quattro, tedy „lidový“ automobil s pohonem všech kol, začala v mozcích německých konstruktérů vrtat v roce 1977 při testovacích jízdách Audi ve Skandinávii. Tehdy zde někdejším špičkovým modelům s čtverkružím ve znaku natrhl gatě doprovodný Volkswagen Iltis, který Němci v té době vyráběli pro potřeby Bundeswehru. Tento nezmar, vybavený pětapadesátikilowattovým agregátem z Audi 100 a pohonem všech čtyř kol, zdolal, na rozdíl od vznešenějších sourozenců, veškeré záludnosti sněhových polí s galancí hodnou šlechticů, a tak u Audi oprášili myšlenku zastavit tento pohon i do osobních automobilů. Již dva roky nato byl v rakouském Turrachu novinářské smetánce představen plně funkční prototyp této koncepce navlečený do kabátu Audi 80.

 

Ani premiéra ve světě automobilových soutěží na sebe nenechává dlouho čekat, a tak se koncem roku 1980 vydává testovací pilot Hannu Mikkola s prvním soutěžním speciálem Audi Quattro v roli předjezdce na Rally Algarve. Tehdejší kompletní špičku se „zadohraby“ zde doslova zesměšní, když je nejrychlejší v devětadvaceti ze třiceti rychlostních zkoušek a v cíli má půlhodinový náskok na vítěze. Hned další rok vypouští Audi své Quattro do světového šampionátu a třicetiletá Michélle Mouton se na San Remu stává první, a dodnes jedinou, ženou, která dokáže zvítězit v soutěži mistrovství světa. V roce 1982 už speciály z Ingolstadtu bojují o mistrovský titul. Michélle Mouton nakonec „o prsa“ prohrává bitvu s Walterem Röhrlem na Asconě, titul v poháru konstruktérů však trojici Mouton, Mikkola a Blomqvist neunikne. Rok nato doplňuje Hannu Mikkola sbírku vavřínů, když získává titul mezi jednotlivci.

Čtyřiaosmdesátý rok se pro Audi stává rokem nejúspěšnějším. V květnu na Tour de Corse představí nový speciál Audi Sport Quattro vyvíjený přímo pro skupinu. Na první pohled se od svého předchůdce liší kratším rozvorem (320 milimetrů už je celkem znát) a faceliftem přední masky v podobě redukce počtu světlometů ze čtyř na dva. Na druhý pohled potom pod kapotou najdeme dvacetiventilovou techniku, která v obsluze pětiválcového agregátu vystřídala desetiventilovou. A ačkoliv se v tomto roce kromě Lancie do světových bojů vrhl i ambiciózní Peugeot a nové Sport Quattro nefungovalo zpočátku úplně stoprocentně, na konci sezony mohlo Audi slavit titul jak mezi jednotlivci, tak mezi značkami.

Možná na oslavu vítězství, možná v touze po uspokojení stále vyšších ambicí je v roce 1985 z bran ingolstadtské továrny vypuštěna jedna z nejdivočejších a nejnespoutanějších bestií, která dodnes nemá ve světě rally obdoby. Testována je dokonce i na půdě tehdejšího Československa v uzavřeném a ostře střeženém areálu testovací trati mezi Dešnou a Chrastěšovem nedaleko Slušovic. V rodném listě má vyraženo Audi Sport Quattro S1. Svoji ostrou premiéru si odbývá na startovní rampě srpnové Rally Argentina 1985. Mohutný bodykit s obrovským spoilerem vpředu a leteckým křídlem vzadu dělá z „es jedničky“ nepřehlédnutelného exota.

V trubkovém rámu, ukrytém ve skořepině z kevlaru, karbonu a plastu je vpředu podélně uložen dvacetiventilový hliníkový pětiválec o objemu 2110 ccm dopovaný turbodmychadlem KKK K27, který v první evoluci dává výkon 350 kW/8000 rpm a krouťák  480 Nm/5500 rpm. Poprvé se zde objevuje i šestistupňová poloautomatická dvojspojková převodovka PDK. S váhou lehce přes tunu (konkrétně 1090 kg) potom tahle technika dovolí Quattru vystřelit na stovku za neuvěřitelné tři vteřiny. Poslední tovární evoluce je dokonce inženýry vyladěna na neskutečných 441 kW (600 koní), což ve sprintu z nuly na sto znamená děsivé 2,3 vteřiny. Se speciálem, vycházejícím z tohoto monstra, pokořují v letech 1985 – 1987 Mouton, Unser a Röhrl v rekordních časech i legendární Pikes Peak.

Ve světových soutěžích by bývala „es jednička“ bezesporu získala více než jedno jediné vítězství ze San Rema 1985, prokletá skupina B ji ale bohužel stáhla s sebou do říše pekel. Po tragickém začátku sezony 1986 se totiž továrna Audi stahuje z mistrovství světa a tím ukončuje životní cestu Sport Quattra S1 dříve, než se jeho kola stačí pořádně roztočit.

"WRC is for boys. Group B was for men"

Juha Kankkunen

 

Technické parametry:

 

Audi Sport Quattro

Audi Sport Quattro S1

Audi S1 Pikes Peak

první ostrý start

Tour de Corse 1984

Rally Argentina 1985

Pikes Peak 1985

hmotnost

1110 kg

990 kg

1000 kg

objem motoru

2110 ccm

2110 ccm

2110 ccm

počet válců/ventilů

5/20

5/20

5/20

plnění

turbodmychadlo

turbodmychadlo

turbodmychadlo

uložení motoru

vpředu podélně

vpředu podélně

vpředu podélně

výkon

400 koní/7000 ot/min

508 koní/7500 ot/min

598 koní/8000 ot/min

výkon/hmotnost

360 koní/t

513 koní/t

598 koní/t

krouticí moment

460 Nm/5000 ot/min

449 Nm/5500 ot/min

590 Nm/5500 ot/min

převodovka

5-st. manuální

6-st. sekvenční

6-st. sekvenční

akcelerace 0-100 km/h

4,3 s

3,1 s

2,3 s

Galerie

Komentáře