Datum článku: 25.11.2014 | Autor textu: Martin Jánský
370 koní na 1100 kilo dobře maskovaných v karoserii výletního roadsteru s velmi řidičským přístupem k věci. The ultimate sleeper je tady a bude vás náramně bavit!
Velká Británie, distinguovaná země s jasným řádem, hierarchií a tradicemi, které přežívají celá staletí. Jenže za touhle rouškou odměřenosti se skrývá kontrolované šílenství. Netušíte, o čem mluvím? Tak to jste asi nikdy neviděli nic z produkce Monty Pythonů nebo kterýkoliv díl Black Books či Top Gearu. Dalším ukázkovým příkladem je Morgan Plus 8.
Pohodové auto pro krásné projížďky získalo něco navíc - fantastický soundtrack!
Tenhle model vlastně vznikl už v roce 1968. Moc rád bych byl u toho sezení, kdy se hoši od Morganu nad hrnkem čaje s mlékem v továrně provoněné kůží a dřevem domluvili, že do svého klasického výletního roadsteru napěchují 3,5 V8 od Roveru (který ho měl od Buicku). Nejspíš to začalo jako dobrý vtip, pak po sobě ale mrkli šibalskými pohledy a prostě to museli udělat – a vytvořili tak na dlouho nejrychlejší auto Anglie.
Klasika z konce 60. let ještě na kolech s výpletem jezdit mohla, 3.5 V8 měl jen 165 koní. I to však stačilo na stovku za 6,7 sekundy...
Model Plus 8 se v roce 2012 dočkal renesance, tentokrát na hliníkovém rámu před kabinou s klasickou výdřevou spočívá osvědčený 4,8 V8 od BMW. Ten nabízí 370 koní a 490 Nm, což při suché hmotnosti směšných 1100 kg dává daleko příznivější poměr výkonu a hmotnosti, než má třeba nová M3. Toho výkonu je dokonce tolik, že zkroutil všechna drátěná kola, na která ho postavili (nepomohlo ani zesílení drátů výpletu), proto musí jezdit na moderních litých (v nabídce jsou i děrované plecháče připomínající 30. léta). Podle toho taky samozřejmě jede – oficiálně udávají 4,5 s na stovku a maximálku 250 km/h.
Burnout není problém, občas kola proklouznou i v dálniční rychlosti
Ale upřímně, tu si stejně asi netroufnete moc vyzkoušet. Plus 8 je pravý oldschool roadster, takže má pevné čelní sklo, ale ručně stahovatelnou látkovou střechu a odnímatelná okna (ta se ukládají do skromného prostoru za sedačky), takže už při dálničních rychlostech je v kabině hlučno a mírně větrno – berte ji tedy spíš jako poslední záchranu před náhlými rozmary počasí (víc vám o tom poví Chris Harris ve svém videu).
Extrémní verze Speedster nemá střechu a dokonce ani čelní sklo
Ostatně na vodě byste s Plus 8 stejně asi moc jezdit nechtěli. Má sice ABS, ale ESP už ne, takže těch 370 koní, které tak snadno přemohou grip zadních gum i na suchu, musíte krotit jen svýma rukama a pravou nohou. Chce to trochu rozumu a šikovnosti, ale stojí to zato. Řízení je naprosto přímé a perfektně vyvážené, brzdy výkonné, rychlost ohromná a zvuk bublajícího, řvoucího a prskajícího osmiválce naprosto návykový.
Stačí trochu místa a hodně odvahy a Plus 8 bude tančit tak, jak budete pískat
I přesto ale zůstává Plus 8 pravým Morganem s klasickým designem, kouzelně propracovaným interiérem a hmatatelným charismatem, ale také s krkolomným nastupováním a vystupováním, miniaturním kufrem (ten příplatkový držák pro zavazadla na záď auta se vážně hodí, ale trochu se bojím, že vám je vítr stejně odfoukne) a omezenou použitelností.
Nebaví vás Caterham ani Cobra? Co zkusit tohle Speedster?
I přes ty divoké výkony se na něj nemůžete dívat optikou dnešních superaut, přeci jen v sobě má víc nadání pro uvolněné cestování (v nabídce je i šestistupňový automat ZF) než broušení okruhu (na to by byl asi lepší Speedster, oholená verze Plus 8 - mrkněte na video britského EVO, kde si to na trati rozdává s motorkou BMW) – hoši od Morganu se možná nechali inspirovat Carrollem Shelbym, ale nehnali to do závodního extrému. I tak má Morgan Plus 8 nesporné kouzlo, které je díky zvuku osmiválce ještě silnější.
EXKLUZIVNÍ TEST MORGANU 3 WHEELERU - ČTĚTE ZDE!
Technické údaje
Motor | BMW 4.8 V8, 370 koní, 490 Nm |
Hmotnost (suchá) | 1 100 kg |
Výkony | 0-100 km/h za 4,5 s, max. 250 km/h |
Průměrná spotřeba | 12,1 l/100 km |
Převodovka | 6 st. manuál, 6 st. automat ZF |
Cena |
(v UK začíná na 85 200 GBP, což jsou nějaké 3 mil. Kč) |