Datum článku: 26.11.2018 | Autor textu: Matěj Slepička
Je to zvláštní - když jsem Forzu viděl poprvé, říkal jsem si: „Na co svět potřebuje skútr s bezklíčovým přístupem a elektricky ovládaným větrným štítem?“. Po týdnu ježdění teď absolutně nechápu, jak jsem doposud mohl žít bez toho.
Je to totiž geniálně jednoduché – prostě jen přijdete, otočíte ovladačem, brnknete do startéru a rovnou jedete. Stejně jednoduchý je i odchod od skútru - jakmile se vzdálíte dál než na dosah, zasignalizuje uzamčení bliknutím blinkrů na rozloučenou. Žádné sundávání rukavic pro lovení klíčů. Vlastně za celý týden ani nevím, kde jsem klíče měl.
InstaStory Driverswebu najdete zde: www.instagram.com/matej_driversweb
A co člověka láká pořád posouvat větrný štítek nahoru a dolu? Je jen na vaší náladě, jestli chcete cestovat komfortně s ochranou proti větru nebo jestli chcete vtáhnout do řízení a cítit „vítr ve vlasech“, zároveň je se štítkem dole citelně menší odpor a s tím i lehce zvýšená maximální rychlost.
Bezklíčový přístup i posuvný štítek jsou sice detaily, ale posouvají použitelnost skútru na komfortnější úroveň, a o tom celá filozofie Forzy je. Podvozek se svým cestovním laděním láká k výletování mimo město, výkon posunutý na plnotučných 15 koní kategorie A1 umí posunout cestovní rychlost 125cc skútru až na 120 km/h, maximální pak až k tachometrovým 130.
Zatímco v 80. letech jste na tyhle cestovní rychlosti potřebovali Jawu 350, dneska na to stačí „malý“ skútr. Ve skutečnosti ale Forza 125 rozhodně malá není, což je dané i tím, že bez vizuálních změn existuje i jako verze Forza 300. Celkově si i díky posezu a ergonomii připadáte o trochu více jako na cestovní motorce než na skútru.
Dojem cestovního stroje doplňuje i perfektní odstínění vibrací nebo zrcátka na čelním panelu, díky kterým už nemusíte šibovat řídítky nebo hlavou, pokud chcete mít dostatečný přehled o dopravě. Nicméně největší zásluhu na chuti cestovat má rozhodně posunutý výkon a ladění podvozku. Přistihuju se, jak s Forzou jezdím všechny situace přirozeně o 10-20 km/h rychleji než s PCX. Zvýšený výkon přitom nijak zásadně neovlivňuje spotřebu, je cca o 0,2l vyšší, testovací týden skončil průměrem 2,4l/100 km.
Podle všech tabulkových parametrů i podle zvukového projevu se zdá být motor Forzy na stejném základu jako PCX. Společně s variátorem je ale zásadně přeladěný tak, že působí, jako byste přepnuli PCX do sportovního módu. To je ideální, pokud někam pospícháte, nicméně dost často jsem si pohrával s myšlenkou, že by Forze prospěla možnost nastavení mapy motoru resp. variátoru na nějakou klidnější úroveň, kde by se pak motor zbytečně nehnal do vysokých otáček. Zkrátka přepínání režimů mezi sport a comfort.
Oproti PCX jsou totiž otáčky motoru v každé situaci posunuty o 1–2tis. výše a projev pak nepůsobí tak nenuceným dojmem. Ostřejší ladění je nejpatrnější při rozjezdu, kde Forza potřebuje překonat hranici 4 000 otáček, aby se variátor sepnul k rozjezdu, zatímco u PCX tahle citelná „díra“ zkrátka není. Nicméně čím déle jsem s Forzou jezdil, tím méně jsem si tenhle rozdíl uvědomoval.
Na jednu stranu vypadá nápad utratit 129 900 Kč za skútr jako šílenost, ale až po svezení pochopíte, jak vyladěný vůbec skútr může být a už nikdy nebudete chtít lovit klíče k ostatním jednostopým strojům nebo třeba cestovat v noci bez LED světla. Pokud se rozhodnete investovat do Forzy, pak už nějaké zkušenosti s levnějšími skútry určitě máte, a tak se rovnou nabízí možnost připlatit si 10 000 Kč za Forzu 300.
Po krátkém svezení musím říct, že větší sourozenec sice zní dospěleji a díky nastavení variátoru i nenuceněji, ale rozhodně „nejede“ o nějaký zásadní level jinak, zatímco spotřebu posouvá minimálně o litr výše. Pokud na svých trasách nemáte dálnice, kde využijete maximálku 140-150 km/h, pak bude menší Forza určitě dostačující. Navíc ji může řídit každý s řidičským oprávněním B nebo A1, tedy i od 16 let.
Foto: Martin Jánský, Matěj Slepička
Text: Matěj Slepička
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Cestovní schopnosti | – Nemá tak klidný projev jako PCX |
+ Komfortní prvky výbavy | |
+ Výkonný motor | |
+ LED světla perfektně svítí |
Technické parametry vozidla Honda Forza 125:
Základní cena vozu |
|
Motor |
jednoválec |
Objem |
125 cm3 |
Výkon |
11 kW (15 koní) při 8 750 ot./min. |
Točivý moment |
12,5 Nm při 8 250 ot./min. |
Hmotnost |
161 kg |
Výkon/hmotnost |
93 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
-- s |
Max. rychlost |
120 km/h |
Převodovka |
variator |
Spotřeba kombinovaná |
2,4 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
11,5 l |
Rozměr pneumatik |
120/70-15 140/70-14 |
Délka |
2 135 mm |
Šířka |
750 mm |
Výška |
1 490 mm |
Světlá výška |
150 mm |