foto Driversweb.cz

Porsche Boxster – třetí generace se představuje

Datum článku: 12.1.2012 | Autor textu: Martin Jánský

Dva měsíce před oficiálním představením na autosalonu v Ženevě pro vás máme v předpremiéře nový Porsche Boxster. Co změnilo a co zůstane stejné? Čtěte!

Porsche do Detroitu přivezlo 911 Cabrio jako světovou novinku, a jen pár dní po jejím odhalení se na sebe znovu snaží strhnout pozornost vydáním prvních fotek a informací o novém Boxsteru. Tak se na něj rovnou podívejme.

Samozřejmě jde zase jen o evoluci designu předchozích dvou generací, ale tentokrát jsou i ty drobnější změny více patrné, než u nové 911. Přední světla už nejsou kulatá, jako u 987, ale více připomínají Panameru. Patrně jde o snahu vyčlenit 911 nad ostatní modely a jako jediné jí nehcat ta pravá a správná Porsche světla – kulatá (ačkoliv trochu očekáváme, že budoucí Boxster Junior, tedy následovník 550 Spyder, bude mít také kulatá... a zase v tom bude zmatek...).

Nové jsou rozměrné průduchy na boku, které si berou inspiraci od konceptu 918 Spyder. Nejsme si jisti, že nové motory Boxsteru potřebují o tolik více vzduchu, než ty staré, ale designérům to zkrátka asi přišlo jako dobrý nápad.

Poslední zásadnější designovou změnou jsou nová zadní světla, která jsou vlastně stejná jako u odcházejícího modelu, ale je do nich integrována linka zadní odtrhové hrany s vysouvacím spoilerem. To patří mezi asi nejkontroverznější designové prvky nového Boxsteru a bude jistě předmětem mnoha hospodských (pardon, odborných) debat.

Koncepčeně se mnoho nezměnilo, veleúspěšný Boxster stále zůstává kabrioletem s plátěnou střechou, motorem za sedačkami a pohonem zadních kol. Zcela nové je ale šasi. Stejně jako u 991, i Boxster dostal větší rozvor, rozšířil se i rozchod kol a zkrátily se oba převisy (i přední okno se posunulo mírně vpřed a více se naklonilo). Vpředu je zavěšení MacPherson, vzadu multi-link, podporující kola až do průměru 20 palců. Karoserie je nově z hliníku a pomáhá k úspoře až 100 kg oproti minulé generaci. Boxster teď nejen vypadá dynamičtěji a svalnatěji než kdy dřív, ale měl by být i schopnější na silnici.

Svaly se neobjevují jen na kapotě ve formě pár zvlněných linek a boulí, svaly jsou hlavně v útrobách Boxsteru, jeho dvou plochých šestiválcích. Základní Boxster dostane místo původního motoru o objemu 2,9 litru flat six s objemem sníženým na 2,7, ale s přímým vstřikováním. Výkon proto i přes absenci dvou deci povyskočil o obligátních 10 koní na výsledných 265. S nimi Boxster dosprintuje na stovku za 5,7 sekundy,  což je o 0,1 s rychleji než minulá generace.

Komu je 265 koní málo, může si tradičně vybrat silnější Boxster S. Ten si ponechává šestiválec 3,4 (stejný má i 991), ale k původním 310 koním přidává dalších 5 (v Carreře dává 355 koní, takže je i dost místa pro Caymana). Výsledná porce 315 koní stačí na zrychlení na stovku za 5,0 s (5,2 u minulé generace). I přes větší výkony obou verzí klesla spotřeba, základní Boxster umí jezdit za 7,7 litru na sto, silnější S za 8,0. Pomáhají s tím i obvyklé technické vychytávky typu stop/start nebo rekuperace brzdné energie. Oba modely jsou dostupné jak s klasickým šestistupňovým manuálem, tak i sedmistupňovou dvouspojkovou PDK s pádly pod volantem.

Porsche to má všechno velmi dobře propočteno, ale necítíte se trochu ošizení? Desetinka sem a desetinka tam, ale že by si kvůli tomu člověk musel běžet hned pro nový model? Hodně to závisí na tom, jak bude Boxster jezdit, což se ale dozvíme až za několik týdnů, ne-li měsíců. Povzbuzením nám musí být fakt, že každé nové Porsche jezdilo lépe než to staré a první zkušenosti s novou 911 jsou více než pozitivní. Tomu by měl pomoci i Porsche Torque Vectoring (čti mechanická diferenciál) rozdělující výkon mezi obě zadní poháněná kola (pouze pro verzi S) a Sports Chrono Pack s dynamickým uchycením převodovky.

Poslední zásadní novinkou je zcela přepracovaný interiér, který přejímá současný styl Porsche. Působí teď ještě hodnotněji a komfortněji při lepší ergonomii a zpracování, ačkoliv stále je typicky německy klinický. A to je vše podstatné, co potřebujete o novém Boxsteru vědět. Na živo ho uvidíte v březnu v Ženevě a na silnicích ještě letos v létě. Těšte se!

Názor Driverswebu: Povedené auto, ale už trochu moc zavání kalkulem a evolucí drženou pevně pod krkem. Na silnici nám ale jistě zase vyrazí dech.

Galerie

Komentáře