Datum článku: 28.6.2017 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Nový design, nové motory, moderní elektronika – třetí generace Hyundai i30 je vyzbrojená až po uši a chce sestřelit Golf z jeho trůnu. Mají však jeho zbraně dostatečný kalibr?
Stejně vytrvale jako vlčí smečka nahání svou kořist, tak neúnavně jde Hyundai po krku Volkswagenu a hlavním cílem se stal jeho korunovační klenot – Golf. Proto pumpuje peníze do vývoje a nad konstruktéry práská bičem, takže při vývoji třetí generace i30 nezůstal kámen na kameni. Díky tomu je kvalitativně na hony vzdálená plebejské první a průměrné druhé generaci, a řadí se tak mezi absolutní špičku segmentu. A to všechno za pouhých 10 let!
Pojďme si to ale vzít popořadě. Nová platforma je sice evolucí té minulé a zachovává si stejný rozvor náprav a přibližně i rozměry, ale konstrukce se měnila – díky zvýšenému podílu vysokopevnostní oceli je teď o 20 % tužší a zároveň o 28 kilo lehčí. Hardware podvozku měl už minule ideální konfiguraci (McPherson vpředu a víceprvek vzadu), pro novou generaci se tak jen zpevňovalo a přelaďovalo.
A na silnici je to znát – nová i30 je pohodlnější na rovinkách a přitom nabízí i spoustu jistoty v zatáčkách. Řidičskému zážitku hodně pomohlo vylepšené řízení s rychlejším převodem a citlivějším posilovačem, se kterým se dají apexy trefovat přesněji, a přitom ani na dálnici neotravuje nutností častých korekcí. I přesto z tohohle auta zábavu nevymáčknete – předek i zadek drží neústupně stopu a působí spíš schopně, než že by měl vyloženě radost z pohybu.
Motor na druhou stranu ano. Nový litrový foukaný tříválec se od tří tisíc rozčertí a uhání k červenému poli s jadrným vrčením typickým pro poloviční šestiválce. V tu chvíli už auto sympaticky peláší a aspoň jeho energičnost vynahrazuje nudu za volantem. Povolte ale nohu na plynu a i on upadne do letargického režimu, kdy se líně drží tempa okolní dopravy a místo zábavy myslí na spotřebu – v tom je ale vážně dobrý, v průměru se spokojí s pouhými šesti litry.
V klidnějším tempu budete mít aspoň víc času užít si kabinu, která se vážně povedla. Má úhledný, minimalistický design, ale zachovává si snadnou funkcionalitu díky oddělenému ovládání klimatizace a tlačítkům na volantu, takže nemusíte kvůli každé drobnosti lovit v menu infotainmentu s 8palcovým dotykovým displejem umístěným na vrcholku středové konzole (po vzoru prémiového tria A3, 1-er nebo A-Klasse).
Samozřejmostí jsou ty nejmodernější technologie (full-LED světla s automatickými dálkami, parkovací senzory s kamerou, adaptivní tempomat, udržování jízdy v pruhu, autonomní nouzové brzdění a další), které se vám budou snažit co nejvíc usnadnit a zpříjemnit řízení, ale ani když sáhnete po méně vybavené verzi se základním motorem, nebude vám v i30 nic moc chybět a ještě s ní naděláte spoustu parády.
Nová i30 je tedy po všech stránkách atraktivní a talentované auto válcující většinu konkurence. Pravda, na kvality Golfu (redakční TEST ZDE) ještě tak docela nedosahuje, ale to je především tím, že VW brousí svůj diamant ve tvaru golfového míčku už čtyři dekády a Hyundai jen jednu. Hyundai má ale pořád cenovou výhodu a jeho celková kvalita a hlavně neprůstřelná vyváženost (žádný prvek auto nekazí) dělá z i30 špičkový rodinný hatchback, který můžeme vřele doporučit.
Foto: Jiří Čermák
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Perfektně vyvážené auto prakticky bez chyb | – ...který ale dole působí jako lenoch |
+ Prostorný a uživatelsky přátelský | – Image značky na českém trhu |
+ Přátelské ceny | |
+ Povedený podvozek | |
+ Úsporný a dostatečně silný motor... |
Technické parametry vozidla Hyundai i30 1,0 T-GDI:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový tříválec, turbo |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
998 cm3 |
Výkon |
88 kW (120 koní) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment |
172 Nm při 1 500 - 4 000 ot./min. |
Hmotnost |
1 269 kg |
Výkon/hmotnost |
94 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
11,1 s |
Max. rychlost |
190 km/h |
Převodovka |
manuální, 6 rychlostí |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
5,0 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
50 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
víceprvkové zavěšení |
Rozměr pneumatik |
205/55 R16 |
Délka |
4 340 mm |
Šířka |
1 795 mm |
Výška |
1 455 mm |
Rozvor náprav |
2 650 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
395 l |