Datum článku: 31.5.2017 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Potřebujete, aby auto bylo trochu i pracovním nástrojem, ale zároveň nechcete zemědělský stroj? Máme pro vás to pravé!
Jsem chlap. Nesnáším nákupy, uklízení a rodinné návštěvy, kafe piju černý jako bota, steaky mám rád krvavý a saláty nejím, protože nejsem králík. Kašlu na módu, oblečení mi stačí vyprané, na kole jezdím kvůli fyzičce, ne environmentálnímu postoji, a dřevorubecké vousy nemám proto, abych se líbil ostatním dřevorubcům, ale zkrátka proto, že mám důležitější věci na práci než holení. A když si kupuju auto, chci, aby prostě fungovalo.
Proto nemůžu mít SUV, polovičatý kompromis, který jezdí hůř než silniční auta jen proto, aby si hrálo na off-road, kterým není. Faleš, přetvářka, pozérství – to všechno je mi prostě cizí. Já potřebuji nástroj. Upřímné, funkční a pracovité auto, které zvládne víc než cestu ke kadeřníkovi nebo pro děti do školky.
Proto jsem si vybral Amaroka, který se nebojí práce a troufne si i mimo silnici. Klidně můžu zajet do lesa pro dřevo, na zahradu pro zeminu nebo na stavbu s pytli cementu (uveze tunu a utáhne 3,5 tuny). Vlastně má tak velkou korbu s nástavbou, že bychom tam mohli s dětmi klidně kempovat, kdyby nešel stan postavit venku.
Přitom ze mě na silnici nevytřese duši. Jasně, tu užitkovost cítíte – je to pořádný kus auta, řízení je pomalé a zadní náprava tuhá, ale aspoň je skvěle sladěná s přední. Nemáte pocit, jako by předek a zadek byly z úplně jiných aut, jak tomu občas u podobných aut bývá. Na ovládání je tak snadný, že se ho nebojí ani manželka, a i v dálničním tempu je pohodlný a tichý, že si na rodinnou dovolenou nemusím půjčovat auto od tchána.
Nakonec kabina je prakticky stejná jako v Golfu – pohodlný posez, spousta místa ve všech směrech a všude kvalitní materiály. Mám tu klimatizaci, tempomat, rádio a navigaci a upřímně, víc ke svému životu ani nepotřebuji (i když parkovací senzory s kamerou a bi-xenony se fakt hodí). Fakt se budete stydět, až do něj polezete ve špinavých montérkách a holínkách od bláta. Ale nebojte, on to snese.
A konečně mám pod kapotou pořádný motor. Tedy ne, že by na Bi-TDI bylo něco špatně (redakční TEST ZDE), ale šest válců je šest válců. Místo čtyřválcové rachtání budu raději poslouchat vrčení šestihrnku. Navíc mám teď o 45 koní a 130 Nm víc (celkem 224 k a 550 Nm, případně můžete ušetřit pár tisíc s podladěnou 204koňovou verzí… Ale proč byste to dělali?), což je na dynamice fakt znát, a přitom jezdím za stejných devět litrů v průměru – za to vděčí určitě i perfektnímu sladění se vynikajícím osmistupňovým automatem.
Amarok je zkrátka stále nejcivilizovanější pick-up na trhu a nový V6 TDI mu díky většímu zátahu, vyšší kultivovanosti a stejné spotřebě přidal ještě pár bodíků navrch. Nebylo vůbec co řešit. Vlastně jediné, o čem jsem musel přemýšlet, bylo to, jestli si do něj nechám udělat držák na sekyru nebo pušku. Nechal jsem si udělat oba.
Foto: Jiří Čermák
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Nezastavitelný pracant | – Připlatíte si za něj |
+ Pohodlný i na silnici | |
+ Moderní vymoženosti v interiéru | |
+ Vynikající motor... | |
+ ...jemuž sekunduje skvělá převodovka |
Technické parametry vozidla Volkswagen Amarok 3,0 TDI 4Motion AUT8:
Základní cena vozu |
|
Motor |
vidlicový šestiválec, turbodiesel |
Uložení motoru |
vpředu podél |
Objem |
2 967 cm3 |
Výkon |
165 kW (224 koní) při 3 000 - 4 500 ot./min. |
Točivý moment |
550 Nm při 1 400 - 2 750 ot./min. |
Hmotnost |
2 027 kg |
Výkon/hmotnost |
110 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
7,9 s |
Max. rychlost |
191 km/h |
Převodovka |
automatická, 8 rychlostí |
Poháněná kola |
všechna čtyři |
Spotřeba kombinovaná |
7,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
80 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
tuhá náprava s listovými pery |
Rozměr pneumatik |
255/60 R18 |
Délka |
5 254 mm |
Šířka |
1 954 mm |
Výška |
1 834 mm |
Rozvor náprav |
3 095 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
2 520 l (nosnost 1 053 kg) |