foto Driversweb.cz

Audi A5 Sportback g-tron – pro koho vlastně je?

Datum článku: 13.3.2018 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák

Kvality nového A5 Sportback jsou nepopiratelné. Ale proč byste si ho měli pořizovat zrovna v plynu?

„Je fakt krásný,“ rozplývá se při pohledu na Sportback poslíček s pizzou, se kterým jsme se uprostřed noci náhodně potkali na CNG plničce. Kývám hlavou, Audi opravdu odvedlo skvělou práci při odlišování modelů, ostře řezaný čumák A5 si s výchozí A4 fakt nespletete. Po hodné chvíli obdivování se se mnou loučí slovy: „Audi jsem vždycky miloval. Ale teď když vím, že je dělají i na plyn, chci ho ještě víc.“

Tak tady to máte, poslíčci s pizzou A5 Sportback g-tron schvalují. Jenže kdo dál? Jak se totiž ukazuje, najít perfektní cílovku pro luxusní sportovní limuzínu spalující zemní plyn není úplně jednoduché. Ale rozhodně ne proto, že by to bylo špatné auto. Právě naopak, nová A5 je naprosto vynikající!

Pamatujete si ještě na časy, kdy všechna Audi jezdila po čumáku ven ze zatáčky? Tak ty časy jsou dávno, pradávno pryč – problém koncepce s motorem daleko před přední nápravou (takové obrácené Porsche 911) totiž konstruktéři dávno vyřešili (prostě dali motor prostě dál do auta) a Audi teď jezdí naprosto špičkově!

Mají skvěle stabilní podvozek, který je oproti BMW citelně poddajnější a civilizovanější, přitom mu nechybí obratnost. Quattro přidá na použitelnosti i jízdním zážitku (jenže nejde kombinovat s CNG – tam, kde by měl být kardan a zadní diferenciál, se rozvalují nádrže na plyn), ale ani předokolka není urážkou. Z auta cítíte dobrou vyváženost, všechno se navíc výborně ovládá, ať krouháte zatáčky nebo jen pohodově plujete. Řídit A5 je vážně příjemné.

Ještě příjemnější je ale prostě jen sedět uvnitř. Audi už léta vyrábí nejlepší interiéry v prémiovém segmentu a A5 není výjimkou. Vypadá draze, má moderně minimalistický design, promyšlenou ergonomii a dokonalé zpracování, které ucítíte z každého dotyku s materiály, z každého slícování a každého otočení knoflíkem nebo přepnutí tlačítka. Spousta lidí si Audi kupuje právě kvůli interiéru a já se jim upřímně vůbec nedivím.

Ale proč byste si měli běžet zrovna pro g-tron? Jezdit za 1 Kč/km je samozřejmě lákavé a A5 to také umí – reálně není problém dosáhnout skromné spotřeby 4 kg/100 km. Benzinový dvoulitr je v CNG verzi sice podladěný na 170 koní, ale pořád má 270 Nm už od 1650 otáček, takže se s ním ani nemusíte jen loudat.

Jenže zároveň přijdete o 90 litrů zavazadelníku (zbude vám 390 litrů místo plnohodnotných 480) a vaše auto bude ještě o 40 kg těžší než 2,0 TDI. Největší problém však je, že budete tankovat každých 350 km, o moc víc toho ze sebe nádrže na 19 kg plynu nedají. A většinou si ještě budete muset kousek zajet, protože CNG plničky zatím stále nejsou na každém rohu jako benzinky. Jasně, s benzinovou nádrží vám to dá celkový dojezd kolem 800 km, ale benzinem určitě nebudete chtít plýtvat (v tu chvíli jste v tom totiž za osm litrů), proto jste si nekupovali auto na CNG.

No, a takové starosti byste s TDI neměli – těch 800 km natočíte bez starostí, takže na služebních cestách nevypijete u benzinek tolik kávy. A opravdu vás bude trápit, že místo koruny na kilák budete jezdit za korunu padesát, když jste dali milion a čtvrt za auto? Nepomáhá ani to, že g-tron i TDI mají stejné papírové emise a g-tron pořídíte o 34 tisíc dráž než 190koňové TDI. Tak proč tedy CNG?

Tak třeba kvůli tomu tichu, kterému se ani nejsametovější nafťák (a to by musel mít šest válců, ne čtyři) nedokáže vyrovnat. O motoru g-tronu fakt skoro ani nevíte. Pak je tu čistota spalin, které obsahují méně CO2 (papírově stejné jsou kvůli pohonu na benzin) a vůbec žádné pevné částice. Na tom by mohla jít trhnout nějaká úleva na daních…

A ano, tankovat každých 350 kilometrů je docela otrava, ale pro mnohé to bude jen malá daň za tak nízké provozní náklady. Navíc síť CNG plniček se rychle zahušťuje, často už najdete CNG i přímo na klasické benzince. A vůbec nejlepší je mít CNG přímo na dvoře firmy, abyste kvůli tankování nemuseli nikam dojíždět. Našli jste se v tom? Tak si A5 g-tron s klidem objednejte, protože je vážně naprosto vynikající.

Foto: Jiří Čermák

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Vypadá fantasticky – ...ale kdo chce spořit s autem za mega a čtvrt?
+ Dokonalý interiér – Průměrný dojezd na CNG
+ Výborný podvozek  
+ Příjemně se řídí  
+ Dokáže jezdit svižně i úsporně...     

Technické parametry vozidla Audi A5 Sportback 2,0 TFSI g-tron:

Základní cena vozu

1 136 900 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbo

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 984 cm3

Výkon

125 kW (170 koní) při 4 450 - 6 000 ot./min.  

Točivý moment

270 Nm při 1 650 - 4 400 ot./min.

Hmotnost

1 615 kg

Výkon/hmotnost

105 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

8,5 s

Max. rychlost  

226 km/h

Převodovka

manuální, 6 rychlostí  

Poháněná kola

přední

Spotřeba CNG kombinovaná

4,1 kg/100 km

Objem palivové nádrže

54 l benzinu + 19 kg CNG

Zavěšení přední nápravy

víceprvkové zavěšení

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové zavěšení

Rozměr pneumatik

225/50 R17

Délka

4 733 mm

Šířka

1 843 mm

Výška

1 386 mm

Rozvor náprav

2 824 mm

Objem zavazadlového prostoru 

390 l

Galerie

Komentáře