Datum článku: 27.9.2016 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Prémiový pick-up od VW pořád není jako Touareg s korbou, ale funguje natolik přesvědčivě, že vám nebude vadit pořídit si ho místo obyčejného auta a jezdit s ním denně.
No není to romantika? Neporazitelný bojovník Amarok stojící na vrcholku světa vedle větrem ošlehaného stromku na zlatavé louce zalité sluncem. Fotka jako vystřižená z katalogu nadšených automobilových cestovatelů. Má akorát jeden problém. Na tohle místo jsem dojet vůbec nechtěl!
Původně jsem totiž vyrazil jen na nákup, ale pak mi volal kamarád, že by ten čtyřkolový zázrak rád viděl, tak jsme vyjeli za město na projížďku, trochu se zakecali a nechali se unést svou zvědavostí a o tři hodiny později po několika projetých lesních stezkách a přebroděných řekách jsme zastavili kdesi na louce v zemi nikoho, kde i navigace krčila nechápavě rameny. Sakra!
Připravte se, protože tohle s vámi Amarok prostě dělá – přiměje vás sjet z nudné asfaltové cesty a vrhnout se po hlavě do terénního dobrodružství, aniž byste o to možná v tu chvíli stáli. Nutí vás prošlapávat nové cesty, objevovat nová místa a zkoumat, co všechno si ještě v terénu můžete dovolit. Je to silnější než vy, než výčitky vaší manželky nebo napjatý časový harmonogram.
Přesto není Amarok žádným drsným offroadem. Vypadá docela civilně a prostorná kabina s palubkou vycházející ze šestkového Golfu (s volantem ze sedmičky) je praktická a ergonomicky bezproblémová. Navíc si ji teď můžete vybavit spoustou komfort vylepšujících laskomin, jako jsou digitální klimatizace nebo sedačky čalouněné kůží a Alcantarou. Amarok totiž není žádný utilitární mučicí nástroj, můžete ho mít s bi-xenony, parkovacím asistentem s couvací kamerou, tempomatem a dalšími moderními vymoženostmi.
Ano, vzadu najdete oldschoolovou tuhou nápravu a listové pružiny, ale za volantem si toho prakticky nevšimnete – žádné neposedné odskakování se nekoná ani s prázdnou korbou a tlumení obou náprav je pečlivě sladěné. Amarok se klidně valí silnicí, poddajně polyká všechny nerovnosti a v zatáčkách se neochvějně drží stopy. Na srovnání s běžným Golfem to není, protože hmotu a rozměry prostě nezapře, taky sedíte o pár pater výš, ale rozhodně si nepřipadáte jako traktorista nebo lodivod, jak je zvykem u některé zaostalejší konkurence, protože řízení působí naprosto přirozeně.
S Amarokem můžete zkrátka bez problémů jezdit každý den do práce (tedy pokud vám nevadí ty hodinové zajížďky do lesů, luk a strání, kterým se prostě nevyhnete) jako s běžným osobním autem. Snadnosti společného soužití hodně pomáhá i hladce řadící osmistupňový automat, který dokáže ulehčit život na silnici i v terénu. Dokonalým parťákem mu je dvoulitrový bi-turbodiesel – nabízí spoustu zátahu s živou odezvou a kultivovaný chod, přitom se spokojí s pouhými devíti litry nafty. Skutečně prémiově bude ale Amarok působit až s 3,0 TDI, který bude kromě přebytku síly (204 koní a 550 Nm) bodovat především vytříbenějším zvukem vidlicového šestiválce.
Tento motor je součástí faceliftového balíčku, který právě přichází na náš trh, a přináší kromě decentně upraveného zevnějšku především nový interiér (ze sedmičkového Golfu) a další moderní hračky (třeba protikolizní systém). Pokud tedy hledáte pracovní auto zvládající každodenní ježdění, se kterým budete chtít čas od času pohodlně zabloudit v přírodě, garantuji vám, že lepší nenajdete.
Foto: Jiří Čermák
Technické parametry vozidla Volkswagen Amarok 2,0 BiTDI 4Motion AUT8:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec, bi-turbodiesel |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 968 cm3 |
Výkon |
132 kW (179 koní) při 4 000 ot./min. |
Točivý moment |
420 Nm při 1 750 ot./min. |
Hmotnost |
1 988 kg |
Výkon/hmotnost |
90 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
10,9 s |
Max. rychlost |
179 km/h |
Převodovka |
automatická, 8 rychlostí |
Poháněná kola |
zadní s připojitelnými předními |
Spotřeba ve městě |
8,7 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
6,8 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
7,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
80 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
tuhá náprava s listovými pery |
Rozměr pneumatik |
245/70 R17 |
Délka |
5 254 mm |
Šířka |
1 954 mm |
Výška |
1 834 mm |
Rozvor náprav |
3 095 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
2 520 l |
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Pohodlný podvozek | – Neustálé zpoždění kvůli terénním zajížďkám |
+ Široká komfortní výbava | |
+ Snadno se řídí | |
+ Povedená kombinace BiTDI a AUT8 | |
+ Dobrodružná nátura |
2,0 BiTDI (179 koní) |
Ford Ranger 2,2 TDCi (160 koní) |
Mitsubishi L200 2,4 DI-D (181 koní) |
Nissan Navara 2,3 bi-DCi (190 koní) |
0-100 10,9 s 7,5 l/100km max. 1 044 kg |
0-100 12,3 s 7,8 l/100km max 1 096 kg |
0-100 11,9 s 6,6 l/100km max 955 kg |
0-100 10,8 s 6,4 l/100km max 1 047 kg |
cena: 916 720 Kč | cena: 909 799 Kč |
cena: 781 650 Kč |
cena: 908 600 Kč |