Datum článku: 25.9.2018 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Rychlé a přitom úsporné – tohle je nejlepší daily! Pokud si ho můžete dovolit…
Nesnáším loučení. Pusa na rozloučenou, patetické mávání kapesníčkem a na jazyku hořký pocit ztráty. Jenže tohle loučení se současnou trojkou generace F30 je hodně jiné – kdyby to byla holka, tak by mi vrazila pořádně vášnivého francouzáka a do kapsy mi strčila svoje červené krajkové kalhotky, abych se měl na co těšit, až se vrátí.
BMW 330d je totiž pěkná divoška – pod pravé chodidlo mi schovala dynamit v podobě 258 koní a 560 Nm, které roztáčejí zadní kola. To znamená, že na stovku vystřelí za 5,6 sekundy a rychlost i poté za naštvaného vrčení dieselového šestiválce dost svižně stoupá, dokud se rezolutně neozve omezovač nastavený na obligátních 250 km/h. To není tak daleko od tempa, kterým ještě před pár lety létala M3. Nejnemravnější na tom však je, že i při tomhle tempu bude v průměru žrát jen kolem sedmi litrů na sto…
Není to ale jen o nenápadné rychlosti, současná trojka má sportování prostě v krvi. Vypadá dynamicky a pozice za volantem je jak ze sporťáku – anatomická sedačka u země, nohy natažené, volant před hrudníkem, řadička po pravé ruce a hned vedle ručka. Trochu mi to připomíná ryze řidičskou GT86, kterou jsem jezdil jen o týden dřív.
Oproti ní je ale trojka podstatně komfortnější. S autem se vůbec nemusíte prát, třílitrový řadový šestiválec s osmistupňovým automatem zformovali dokonale sehrané duo, a když to nepřepísknete s nízkoprofilovými šlupkami 235/35 R19, jako měla naše testovačka, dočkáte se i pohodlné poddajnosti (jenže vyplňují podběhy fakt dobře, co?). Místa na zadních sedačkách a v kufru sice není přímo na rozdávání, ale pořád se vzadu usadí i dospělák a 480 litrů kufru taky ujde.
Ještě jedna podobnost s GT86 tu však je – i v 330d cítíte zadokolkové šasi, které ochotně utáhne zatáčku přidáním plynu i jeho povolením, BMW ale oproti driftmašínu od Toyoty tvrdě prosazuje čistou stopu a neochvějnou stabilitu. Jenže tu radost z pohybu mají prostě společnou, což je u auta na každý den, které má čtyři dveře a nezruinuje vás u pumpy, opravdu neocenitelná vlastnost.
Taky má samozřejmě fůru komfortní výbavy a jízdních asistentů, aby obhájila svou prémiovou cenovku, ale právě tady a trochu i na zpracování interiéru poznáte, že F30 je s námi už osmý rok. Na dveře už naštěstí klepe nová generace G20, která se ukáže za týden v Paříži. Ta bude samozřejmě našlapaná nejmodernější konektivní a asistenční technikou, inženýři ale slibují, že bude taky lehčí a ještě nadšenější do sportování. Upřímně proto doufám, že podzimní shledání bude stejně vášnivé jako tohle loučení…
Foto: Jiří Čermák
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Sedí se v něm jako ve sporťáku | – Stojí ranec... |
+ Jezdí jako sporťák | – ...a příplatky to ještě pěkně vyšroubují |
+ Řídí se jako sporťák | – Už jsou znát příznaky stárnutí |
+ Přináší prostor a komfort čtyřdveřového auta | |
+ Dokonalá kombinace motor + převodovka |
Technické parametry vozidla BMW 330d:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový šestiválec, turbodiesel |
Uložení motoru |
vpředu podél |
Objem |
2 993 cm3 |
Výkon |
190 kW (258 koní) při 4 000 ot./min. |
Točivý moment |
560 Nm při 1 500 - 3 000 ot./min. |
Hmotnost |
1 615 kg |
Výkon/hmotnost |
159 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
5,6 s |
Max. rychlost |
250 km/h |
Převodovka |
automatická, 8 rychlostí |
Poháněná kola |
zadní |
Spotřeba kombinovaná |
4,9 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
57 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
multi-link |
Rozměr pneumatik |
215/50 R17 |
Délka |
4 633 mm |
Šířka |
1 811 mm |
Výška |
1 429 mm |
Rozvor náprav |
2 810 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
480 l |