Datum článku: 17.9.2018 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Nejdostupnější řidičské auto na trhu dokáže rychlejším a praktičtějším konkurentům s pohonem špatné nápravy udělit lekci, na kterou nezapomenou. Jestli chcete pravé sportovní auto, právě jste ho našli.
Toyota GT86 je s námi už šest let a za tu dobu o ní bylo napsáno prakticky vše – většina z toho byla od novinářů opěvujících jízdní vlastnosti a řidičskost (my jsme to psali o sesterském BRZu naposledy ZDE), zbytek od petrolheadů kňourajících, že nemá dost koní a že by s ní hot hatche vytřely podlahu. Proto stojí za to zopakovat, že pokud jde o srovnání GT86 a hot hatchů, opravdu sportovní je tu jenom jedno auto.
A není to jenom o počtu dveří a vzhledu, který v případě GT86 ani zdaleka nepřipomíná nudnou nákupní tašku po zásahu garážového tunera. Je to hlavně o tom, že GT86 netrpí kompromisy danými spotřebním základem. Poznáte to na řidičské pozici, která je prostě dokonalá – sedíte nízko v anatomické sedačce, nohy máte natažené dopředu a volant přímo před hrudníkem, řadička je po ruce a ručka hned vedle, pedály jsou perfektně poskládané pro správný tanec.
A tancovat můžete, dokud si neprošoupete podrážky, protože GT86 touží být řízena a odmění vás za všechnu snahu. Řízení je naprosto precizní a rádo si povídá, kvalty zapadávají s mechanickou přesností, brzdy jsou progresivní a odezva na plyn opojná. Při loudání působí celé auto trochu znuděně, ale jakmile trochu zrychlíte, dostane se do varu a bude vás poňoukat, abyste ještě zrychlili. Což rádi uděláte, protože cítíte, že auto se s vyšší rychlostí víc a víc koncentruje a díky tomu máte všechno dokonale pod kontrolou. Znovu, žádné kompromisy!
V žádném hot hatchi si taky neužijete takovou úroveň řiditelnosti plynem – jak říká kolega Matěj, v hot hatchi se bavíte v první půlce zatáčky, v zadokolce celou zatáčku. Nabrzdíte si, přední kola se zakousnou do asfaltu a zadní odlehčí, pak stačí ťuknout do plynu a už cítíte, jak zadek utahuje stopu. Přišlápněte to víc, zadek začne progresivně klouzat a volant se vám stáčí do kontra, všechno se děje čitelně a v rychlostech, kdy zvládne zareagovat i lama. GT86 z vás udělá drifterského hrdinu.
To ale neznamená, že by neuměla stopu – jede přesně tam, kam ji namíříte, nechá se vést na milimetr přesně a kontrolovanými pohyby karoserie komunikuje, co se děje. Jestli chcete víc rychlosti a gripu, stačí vyměnit úsporné Michelinky za lepivější obuv, ale přijdete o zábavu při výjezdech ve smyku dostupných na lusknutí plynovým pedálem. Když pak držíte motor ve varu a makáte za volantem, budete se královsky bavit. Pomalá přijde GT86 jen těm, co neumí správně řadit.
Pravda, motor možná je nejslabší částí auta – ale to jen proto, že je zbytek tak hvězdný. Dvoulitrový boxer je totiž taky velmi slušný, je z něj cítit, jak chce jet, a prokousávat se s ním otáčkami za sílícího industriálního řevu je prostě radost. Radostně mu poskočí otáčky, kdykoliv se jen dotknete plynu, což dělá z ovladatelnosti v zatáčce radost a z meziplynů povinnost. Jen mu prostě chybí trochu víc síly uprostřed a zpěvnosti nahoře, aby se dotknul motorkářského nebe.
Hot hatche jsou fajn, umí být praktické a rychlé, jenže takhle intenzivní zážitek z propojení člověka se strojem prostě nabídnout nedokážou. To řidičský zážitek GT86 stojí právě na tom, na dokonalé ovladatelnosti a prosté radosti z řízení. Věřte mi, za pár let se na ni bude vzpomínat, jako na jedno z nejlepších řidičských aut své doby. Pokud máte na zdi plakát M3 E30 a smutně vzdycháte při pohledu na její strmě rostoucí ceny na trhu ojetin, nezoufejte – GT86 je její modernější nástupce se stejně ryzím srdcem toužícím pobavit svého řidiče. Kupujte, nebudou!
Black Touch edice |
Na vrcholu nabídky GT86 stojí speciální edice Black Touch, která černá zrcátka, černé křídlo a černá 17" kola v novém designu. V balíčku ale hlavně dostanete výkonnější brzdy Brembo a vylepšené tlumiče Sachs, které při zachování snesitelné poddajnosti zlepšují stabilitu. A to se vážně vyplatí! Jenže s tímhle balíčkem nad rámec nejvyšší možné výbavy na GT86 už ale visí cenovka 989 900 Kč, což už je přeci jen docela dost... |
Foto: Jiří Čermák
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Absolutní řidičská radost | – Někomu by mohly chybět koníky |
+ Vypadá jako sporťák... | – Praktičnost odpovídá koncepci |
+ ...a jezdí jako sporťák | |
+ Hravá a poslušná kočička na limitu | |
+ CHCE JEZDIT! |
Technické parametry vozidla Toyota GT86:
Základní cena vozu |
|
Motor |
plochý čtyřválec |
Uložení motoru |
vpředu podél |
Objem |
1 998 cm3 |
Výkon |
147 kW (200 koní) při 7 000 ot./min. |
Točivý moment |
205 Nm při 6 400 ot./min. |
Hmotnost |
1 305 kg |
Výkon/hmotnost |
156 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
7,6 s |
Max. rychlost |
226 km/h |
Převodovka |
manuální, 6 rychlostí |
Poháněná kola |
zadní |
Spotřeba kombinovaná |
8,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
50 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
dvojité lichoběžníky |
Rozměr pneumatik |
215/45 R17 |
Délka |
4 240 mm |
Šířka |
1 775 mm |
Výška |
1 320 mm |
Rozvor náprav |
2 570 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
243 l |