foto Driversweb.cz

Toyota GT86 – pro pravé řidiče

Datum článku: 17.9.2018 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák

Nejdostupnější řidičské auto na trhu dokáže rychlejším a praktičtějším konkurentům s pohonem špatné nápravy udělit lekci, na kterou nezapomenou. Jestli chcete pravé sportovní auto, právě jste ho našli.

Toyota GT86 je s námi už šest let a za tu dobu o ní bylo napsáno prakticky vše – většina z toho byla od novinářů opěvujících jízdní vlastnosti a řidičskost (my jsme to psali o sesterském BRZu naposledy ZDE), zbytek od petrolheadů kňourajících, že nemá dost koní a že by s ní hot hatche vytřely podlahu. Proto stojí za to zopakovat, že pokud jde o srovnání GT86 a hot hatchů, opravdu sportovní je tu jenom jedno auto.

A není to jenom o počtu dveří a vzhledu, který v případě GT86 ani zdaleka nepřipomíná nudnou nákupní tašku po zásahu garážového tunera. Je to hlavně o tom, že GT86 netrpí kompromisy danými spotřebním základem. Poznáte to na řidičské pozici, která je prostě dokonalá – sedíte nízko v anatomické sedačce, nohy máte natažené dopředu a volant přímo před hrudníkem, řadička je po ruce a ručka hned vedle, pedály jsou perfektně poskládané pro správný tanec.

A tancovat můžete, dokud si neprošoupete podrážky, protože GT86 touží být řízena a odmění vás za všechnu snahu. Řízení je naprosto precizní a rádo si povídá, kvalty zapadávají s mechanickou přesností, brzdy jsou progresivní a odezva na plyn opojná. Při loudání působí celé auto trochu znuděně, ale jakmile trochu zrychlíte, dostane se do varu a bude vás poňoukat, abyste ještě zrychlili. Což rádi uděláte, protože cítíte, že auto se s vyšší rychlostí víc a víc koncentruje a díky tomu máte všechno dokonale pod kontrolou. Znovu, žádné kompromisy!

V žádném hot hatchi si taky neužijete takovou úroveň řiditelnosti plynem – jak říká kolega Matěj, v hot hatchi se bavíte v první půlce zatáčky, v zadokolce celou zatáčku. Nabrzdíte si, přední kola se zakousnou do asfaltu a zadní odlehčí, pak stačí ťuknout do plynu a už cítíte, jak zadek utahuje stopu. Přišlápněte to víc, zadek začne progresivně klouzat a volant se vám stáčí do kontra, všechno se děje čitelně a v rychlostech, kdy zvládne zareagovat i lama. GT86 z vás udělá drifterského hrdinu.

To ale neznamená, že by neuměla stopu – jede přesně tam, kam ji namíříte, nechá se vést na milimetr přesně a kontrolovanými pohyby karoserie komunikuje, co se děje. Jestli chcete víc rychlosti a gripu, stačí vyměnit úsporné Michelinky za lepivější obuv, ale přijdete o zábavu při výjezdech ve smyku dostupných na lusknutí plynovým pedálem. Když pak držíte motor ve varu a makáte za volantem, budete se královsky bavit. Pomalá přijde GT86 jen těm, co neumí správně řadit.

Pravda, motor možná je nejslabší částí auta – ale to jen proto, že je zbytek tak hvězdný. Dvoulitrový boxer je totiž taky velmi slušný, je z něj cítit, jak chce jet, a prokousávat se s ním otáčkami za sílícího industriálního řevu je prostě radost. Radostně mu poskočí otáčky, kdykoliv se jen dotknete plynu, což dělá z ovladatelnosti v zatáčce radost a z meziplynů povinnost. Jen mu prostě chybí trochu víc síly uprostřed a zpěvnosti nahoře, aby se dotknul motorkářského nebe.

Hot hatche jsou fajn, umí být praktické a rychlé, jenže takhle intenzivní zážitek z propojení člověka se strojem prostě nabídnout nedokážou. To řidičský zážitek GT86 stojí právě na tom, na dokonalé ovladatelnosti a prosté radosti z řízení. Věřte mi, za pár let se na ni bude vzpomínat, jako na jedno z nejlepších řidičských aut své doby. Pokud máte na zdi plakát M3 E30 a smutně vzdycháte při pohledu na její strmě rostoucí ceny na trhu ojetin, nezoufejte – GT86 je její modernější nástupce se stejně ryzím srdcem toužícím pobavit svého řidiče. Kupujte, nebudou!

Black Touch edice
Na vrcholu nabídky GT86 stojí speciální edice Black Touch, která černá zrcátka, černé křídlo a černá 17" kola v novém designu. V balíčku ale hlavně dostanete výkonnější brzdy Brembo a vylepšené tlumiče Sachs, které při zachování snesitelné poddajnosti zlepšují stabilitu. A to se vážně vyplatí! Jenže s tímhle balíčkem nad rámec nejvyšší možné výbavy na GT86 už ale visí cenovka 989 900 Kč, což už je přeci jen docela dost...

Foto: Jiří Čermák

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Absolutní řidičská radost    – Někomu by mohly chybět koníky   
+ Vypadá jako sporťák... – Praktičnost odpovídá koncepci
+ ...a jezdí jako sporťák  
+ Hravá a poslušná kočička na limitu     
+ CHCE JEZDIT!  

Technické parametry vozidla Toyota GT86:

Základní cena vozu

819 900 Kč

Motor

plochý čtyřválec

Uložení motoru

vpředu podél

Objem

1 998 cm3

Výkon

147 kW (200 koní) při 7 000 ot./min.  

Točivý moment

205 Nm při 6 400 ot./min.

Hmotnost

1 305 kg

Výkon/hmotnost

156 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

7,6 s

Max. rychlost  

226 km/h

Převodovka

manuální, 6 rychlostí  

Poháněná kola

zadní

Spotřeba kombinovaná

8,6 l/100 km

Objem palivové nádrže

50 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

dvojité lichoběžníky

Rozměr pneumatik

215/45 R17

Délka

4 240 mm

Šířka

1 775 mm

Výška

1 320 mm

Rozvor náprav

2 570 mm

Objem zavazadlového prostoru 

243 l

Galerie

Komentáře