foto Driversweb.cz

Škoda Auto – dvacet let od průmyslové revoluce

Datum článku: 29.4.2011 | Autor textu: Martin Jánský

Největší poklad českého automobilismu oslavil před dvěma týdny kulaté výročí od převzetí Volkswagenem a my přicházíme s (mírně opožděnou) gratulací. Co se za ty dvě dekády vlastně změnilo?

Víte, proč mají Škodovky vyhřívané zadní sklo? To aby vás v zimě nezábly ruce, až ji budete tlačit. Jak zdvojnásobíte cenu Škodovky? Naplníte nádrž palivem. Jak nejlépe se Škodovkou vyjet kopec? Vystoupit ven a tlačit. A jaký je váš oblíbený vtip na staré škodovky? Takhle skvělou reputaci měly ve světě historické modely MB100/1000, 105/120/130, které sice pomohly postavit komunistické Československo na kola, ale za hranicemi byly jen snadným terčem posměchu. Škochtle, Schade, Škodilac. Tyto evergreeny, které se zuby nehty držely ověřené koncepce Porsche 911 „všechno vzadu“, i po více než třiceti letech stále brázdí české okresky a zůstávají nástrojem entuziastů. Nebo zoufalců.

 

Ale samotná Škoda se rapidně změnila. 16. 4. 1991 se AZNP (Automobilový závod, národní podnik) Mladá Boleslav změnil na Škoda Auto, akciovou společnost, a zařadil se do portfolia Volkswagenu, který svou nabídkou porazil Renault a dvacet dalších vážných zájemců. Se Škodou to tak v polistopadové atmosféře zovoucí divokého západu v období zlaté horečky dopadlo nejlépe, jak mohlo. Nic se nestihlo rozkrást, defraudovat ani vytunelovat (jinými slovy zprivatizovat). Vlastně je to zázrak, že Škoda zůstala zachována jako samostatná automobilka a ponechala si vlastní tvář a charakter přátelského rodinného auta. Podívejte se, jak dopadla Tatra, český automobilový diamant, který zářil ještě víc.

 

Češi Škodovky buď bezmezně milují, nebo jimi ze srdce pohrdají. Jsou snem jedněch i naprostým póvlem pro druhé. Jedni v ní vidí ideální auto splňující všechny jejich požadavky, druzí zase předražený pojízdný odpadkový koš Volkswagenu. Úspěch se v Česku netoleruje, a tak se mnozí na Škodu dívají skrz prsty. Fabie má image auta pro chalupáře a důchodce, Superb je pro chudé manažery, co nemají na Audi, a „Octa turbodehet na hlínách a f plný palbě“ je přímo diagnóza. Jeden redakční kolega dokonce při testu Fabie RS přiznal, že se mu sice líbí, ale nemohl by ji mít, protože by nesnesl posměch kamarádů, kdyby zjistili, že jezdí v eReSu.

 

Ať už vy osobně vnímáte Škodovky jakkoliv, jen těžko můžete přehlédnout, jak daleko pod křídly VW za těch dvacet let došla. Favorit, který se stihl zrodit ještě před sametovou revolucí, možná byl svou koncepcí přelomovým autem pro Škodu, jímž zachytila moderní trend „všechno vpředu“ se zpožděním nepatrných dvacet let, možná byl navržený geniálním Bertonem, doladěn techniky od Porsche a v ČSSR vzbudil pořádnou vlnu zájmu, ale díru do světa nikdy neudělal. Stejně tak Felicia, jež vznikla tradiční šikovností českých designérů, kteří vzali pilník a obrousili všechny hrany Favoritu. I výstřední Felicia Fun sice byla směšná, ale rozhodně ne zábavná.

 

Ti, kdo se Škodě ještě pořád smáli, se ale po příchodu Octavie smát definitivně přestali. Octavia z roku 1996 byla prvním autem novodobé historie, které bylo konkurenceschopné a prodejně se zásadněji prosadilo v evropské konkurenci. Stejně tak uspěla i Fabia a Superb, Škoda pod křídly Volkswagenu podstatně zvýšila kvalitu vývoje, výroby i zákaznický servis a začala nepříjemně šlapat na paty samotnému VW. V roce 1991 prodávala 190 tisíc aut, loni už to bylo 762 tisíc a dlouhodobý plán VW hovoří velmi odvážně o 1,5 milionu. Yeti se dokonce povedl natolik, že si vysloužil ocenění Top Gearu a nadšené a upřímné video Jeremyho Clarksona, který se s gustem vysměje kdejakému Ferrari nebo Porsche. I my jsme nahlédli pod slupku společenského opovržení se jménem Fabia HTP a zahlédli záblesk génia.

 

Zkuste se tedy oprostit od předsudků a společenských klišé a upřímně se aspoň chvíli radujte z úspěchů naší domácí automobilky, která jednoduše patří k jedněm z nejlepších v Evropě. Kde Seat tápe, kde Renault klopýtá a Fiat nestíhá, tam je Škodovka silná a jistá, drží svůj směr a jen decentně dolaďuje svou image. Možná je někdy zbytečně konzervativní a kromě rodinné přátelskosti a obecné vyrovnanosti nemá oproti ostatním nic výjimečného navíc, nicméně na druhé straně je i prosta chyb a omylů, nedodělků a nedotažeností, ale zato se vám nerozsype pod rukama. Gratulujeme, Škodovko, a hodně úspěchů i do let příštích. Jen doporučujeme zlevnit, protože je hanebnost, když jsou Škodovky levnější v Německu než na domácím trhu. A jestli jako zákazníci můžeme mít jedno přání, chceme auto, které uspokojí nadšeného řidiče. Auto, které bude radost vlastnit, radost se na něj dívat a radost s ním jezdit. Najděte odvahu a prosaďte si ho u VW, eRko se musí znovu zrodit.

Galerie

Komentáře