foto Driversweb.cz

Škoda Octavia 1,4 G-TEC – konec rachtání

Datum článku: 19.7.2017 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák

Nafta patří do kamen, ale vy přesto chcete jezdit co nejúsporněji. Jak vyřešit tuhle hádanku?

Už vás nebaví nekonečné rachtání pod plynem a dunění nad volnoběhem, neustále namožené levé lýtko od těžké spojky a pravá ruka od neustálého řazení kvůli úzkému poli použitelných otáček? Pak pro vás máme skvělou zprávu: móda dieselů pomalu končí!

JUCHŮ, UŽ ŽÁDNÉ SMRADLAVÉ RUCE OD NAFTY!

Není to ale uživatelská otravnost, co jim láme vaz – mohou za to emise NOx, jejichž skutečně vypouštěné hodnoty odhalila DieselGate. „Očištění“ motorů je dost drahé, takže v příštích pár letech nafťáky pravděpodobně zcela zmizí z menších aut a udrží se jen ve velkých manažerských limuzínách a SUV, kde se ekonomicky ještě vyplatí. No prima. Jenže co dál? Co třeba vyzkoušet zemní plyn (CNG, compressed natural gas), který můžete provozovat s běžným (turbo)benzinovým motorem, a přitom jezdit úsporněji než s naftou a s mnohem nižšími emisemi?

HM, A NAMONTUJE MI TO FRANTA VEDLE Z VESNICE? JE FAKT ŠIKOVNEJ.

Taky by to šlo, ale vyjde to hodně draho a garážové úpravy jsou vždy dost pochybné. Hlavně to jde i lépe – velkým propagátorem CNG je momentálně koncern VW, který vám upravené auto dodá přímo z fabriky, takže bude zaručeně poctivě smontované a důkladně otestované s tovární zárukou navrch. Třeba jako tahle Octavia G-TEC. Má běžný motor 1,4 TSI, akorát podladěný na 110 koní a 200 Nm a doplněný druhou palivovou nádrží – vedle klasické na benzin má ještě další na CNG umístěnou v zádi pod podlahou kufru.

TAKŽE STEJNĚ PŘIJDU O KUS KUFRU…

Ano, konkrétně o 50 litrů objemu, pořád jich ale solidních 460 zůstane. Místo toho získáte však přes 300 kilometrů dojezdu čistě na CNG. To při kapacitě cca 15 kg a ceně 24 Kč za kilogram odpovídá provozním nákladům zhruba 1 Kč/km. Srovnatelný diesel by jezdil minimálně o polovinu dráž, přitom pořizovací náklady mají podobné. To zní zajímavě, ne?

TO TEDY ANO! A JAK TO JEZDÍ?

Za volantem si ani nevšimnete, že jedete na něco jiného než benzin. Jízda je naprosto klidná a komfortní, motor si jen tiše ševelí a má solidní pružnost. Že na benzin jede auto přeci jen o trochu víc, si všimnete až po těch třech stovkách kilometrů, kdy CNG dojde. V tu chvíli se naštěstí nic neděje, protože se motor automaticky přepne na spalování benzinu z druhé nádrže, ve které je dalších více než 700 km dojezdu, takže se nemusíte bát, že byste někde zůstali bezmocně viset.

DOBŘE, ALE JÁ CHCI JEZDIT LACINO, TAKŽE JDEME HLEDAT CNG PUMPU…

A v tu chvíli se radost z ježdění na CNG začne trochu ředit – stanic na doplnění stlačeného zemního plynu je totiž výrazně méně než klasických benzinek (konkrétně 140, tedy v každém větším městě, přičemž jejich počet dále utěšeně roste) a obvykle nejsou přímo u cesty, musíte si k nim kousek zajet. Není to ale podobné martyrium jako hledat dobíjecí bod pro elektromobil, tankování navíc trvá jen pár minut jako u konvenčního paliva, takže jediné, k čemu vás provoz na CNG donutí, je pečlivější plánování cest a míst čerpání. A s tím se za ty ušetřené peníze dá snadno žít.

S TÍM SE DÁ ŽÍT. ALE V ČEM JE LEPŠÍ CNG NEŽ LPG, KTERÉ JE TU MNOHEM DÉLE?

CNG trumfne propan-butan (LPG, liquid petroleum gas) čistotou provozu i nižšími náklady – jedno kilo totiž CNG obsahuje stejné množství energie jako dva litry LPG, takže na CNG jezdíte cca o třetinu levněji. Navíc vám LPG bomba nezabere půlku kufru a instalace bude bezpečnější, protože ji nedělal expert Franta od vedle z vesnice.

TAK JO, PŘESVĚDČIL JSI MĚ, CHCI TO!

Ani se nedivím, nákladově to zní vážně lákavě a v provozu to nijak zvlášť neomezuje. CNG se zatím rozmáhá hlavně mezi firemními klienty, kteří díky rozsáhlosti vozového parku dokáží ušetřit fůru peněz. Stále častěji však zláká i soukromé zájemce, kteří si snadno dokáží spočítat, kolik jeho pořízením ušetří. Samozřejmě si s ním neužijete tolik zábavy (i když taktizování při plánování čerpání na cestách má taky svoje kouzlo), ale za peníze uspořené jeho provozem byste si už nějakou zábavnou hračku mohli pořídit, co říkáte?

Foto: Jiří Čermák

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ 1 Kč/km – Stále poměrně řídká síť čerpacích stanic
+ Nijak zásadně neomezuje použití    – Přiměje vás cesty dobře naplánovat
+ Nijak zásadně nezmenšuje kufr – Kila na zadní nápravě jsou znát
+ Načerpáno za okamžik – Na benzin jede motor přeci jen o trochu líp   
+ Sjede přímo z tovární linky  
+ Skutečná alternativa již dnes  

Technické parametry vozidla Škoda Octavia 1,4 G-TEC:

Základní cena vozu

460 900 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbo

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 395 cm3

Výkon

81 kW (110 koní) při 4 800 - 6 000 ot./min.  

Točivý moment

200 Nm při 1 500 - 3 500 ot./min.

Hmotnost

1 394 kg

Výkon/hmotnost

78 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

10,9 s

Max. rychlost  

195 km/h

Převodovka

manuální, 6 rychlostí  

Poháněná kola

přední

Spotřeba CNG kombinovaná

3,5 kg/100 km

Objem palivové nádrže

50 l benzinu + 15 kg CNG

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové zavěšení

Rozměr pneumatik

205/55 R16

Délka

4 670 mm

Šířka

1 814 mm

Výška

1 458 mm

Rozvor náprav

2 680 mm

Objem zavazadlového prostoru 

460 l

Galerie

Komentáře