foto Driversweb.cz

Škoda Karoq – první jízda

Datum článku: 18.10.2017 | Autor textu: Matěj Slepička

Auto, které český národ přestěhuje do SUV segmentu. Je Karoq lepším autem v benzinu nebo v dieselu a jak funguje v terénu? Udělejte si kávu, jdeme na to.

Nenechte se zmást novým jménem, Karoq je vážně přímým nástupcem Yetiho. Větší, prostornější, vybavenější a modernější. A taky s mnohem většími ambicemi. Yeti jen oťukával nový segment, Karoq už chce mezi rodinnými SUV vládnout – podobně jako Octavia. Má na to?

Po krabicovitém Yetim je Karoq určitě obecně líbivějším, i když méně charakterním autem. Škoda by ráda, abyste ho brali jako menšího bráchu Kodiaqa (proto to jméno), a je fakt, že v kompaktnějším provedení fungují jeho designové prvky lépe. I zadní světla vypadají naživo lépe.

Kabina je oproti Yetimu obrovským skokem kupředu jak velikostně, tak kvalitou. Potěší novými infotainmenty s obrazovkou až 9,2“, online službami nebo digitální přístrojovkou (která spolu s adaptivním podvozkem dorazí až příští rok). Najdete tady nálož komfortních prvků, jízdních asistentů a hlavně oblíbený systém posuvných a sklopných zadních sedadel VarioFlex (za příplatek 9000 Kč) známý z Yetiho. Pozor ale na to, že na VarioFlex sedadlech vzadu sedíte výše, a zmenšujete tak prostor pro nad hlavou. Dost teorie, pojďme jezdit.

Jako první nastavujeme měřidla s 2.0 TDI 4x4 ve variantě s výkonem 150 koní, který se v ČR nejspíš stane bestsellerem. Můžete mít i silnější 190 koňovou variantu, která jede citelně lépe, ale pocit si z ní odnášíte stejný a po pár minutách od přesednutí ze slabší verze zapomenete, že má něco navíc. Oblíbené TDI je ve své poslední generaci překvapivě kultivovaný motor a skvěle si sedne s hladkou sedmistupňovou DSG skříní.

Už po prvních metrech jízdy je jasné, že podvozek je na vysoké úrovni. Na SUV není přehnaně tvrdý, a přitom se o něj v zatáčkách s jistotou opírám. Stejně jako u Octavie tomu z části pomáhá nezávisle zavěšená zadní náprava, kterou mají všechny čtyřkolky, ostatní verze si musí vystačit s vlečenými rameny. U Karoqu stíhají tlumiče profil silnice lépe než v Octavii nebo větším Kodiaqu, rány od podvozku už se objevují jen na velkých příčných nerovnostech.

Nenechali jsme si ujít příležitost prověřit poslední generaci VAQ (Haldexu) v těch nejtěžších podmínkách, tedy s vyvěšeným kolem ve vzduchu a nutností přenosu točivého momentu na ostatní kola. Máme zapnutý Off-road režim a vypnuté ESP, abychom se s pomocí protáčení kol vyhrabali, kam potřebujeme. V první chvíli Karoq protočí kolo bez adheze tak, jak to dělají off-roady bez uzávěrky diferenciálu, stačí být ale vytrvalý s plynem a po chvilce cítím přibrzdění protáčejícího kola a přenos výkonu kola s adhezí, což je přesně to, co vás dostane z naprosté většiny zimních nepříjemností. Preciznost ovládání je v tu chvíli určitě lepší s DSG převodovkou.

Je čas přesednout z prostopášně vybavené nafty do základní verze s benzinovým 1.0 TSI se 115koňmi. Samozřejmě je to trochu kulturní šok, ale tempo litru pro běžné pohodové cestování nalehko (čili ve dvou a klidným tempem) více než dostačuje. Charakterem se mi projev právě litru líbil ze všech motorů nejvíce. Je nadšený pro otáčky, ve většině spektra naprosto tichý a v nejvyšším pásmu otáček jadrně rozjásaný. Naprosto tady odpadají neduhy tříválců, jako vibrace nebo dunění.

Pokud chcete více síly, můžete mít zcela nový motor 1.5 TSI. Na tenhle motor jsme byli hodně zvědaví. Nabušení moderními technologiemi způsobilo vysoké očekávání a pak se stalo přesně to, čeho jsem se bál. Charakterem nás tenhle motor úplně nadchnul. je rozhodně hlučnější než menší litr a není to zrovna zvukově lahodivé – zní trochu utrápeným dojmem, jako staré atmosférické motory. Zátah motoru přichází o trochu výše než u odcházející 1.4 TSI, až kolem dvou tisíc otáček a pak je napříč otáčkoměrem celý projev hodně plochý. Poslední šance 1.5 TSI, jak si získat naše uznalé pokývnutí je překvapivé číslo na konci testu spotřeby.

Nulujeme ukazatel spotřeby paliva a od moře stoupáme do malého městečka, kde několikrát vytáčíme motor napříč celým otáčkoměrem pro rychlý rozjezd, následuje klidná okreska a klesáme opět k moři. Za cestu jsme viděli ukazatel vypínání válců ACT funkční jen zřídka, přesto dojíždíme do cíle s neuvěřitelnou spotřebou 4.5 l/100 km. A to je číslo, za které tomuhle motoru promíjíme i poněkud mdlý projev. Stane se z něj zřejmě dost účelový motor, ale svou funkci plní skvěle – nafta má problém.

Karoq se napoprvé ukázal ve slušném světle. Je špičkově vybavený, konečně dostatečně prostorný, chytře navržený, promyšleně praktický a ani po technické stránce netrpí žádnými průšvihy. Teď jsme ale zvědaví, jak se jeho podvozek předvede na mizerných českých cestách.

 

Galerie

Komentáře