foto Driversweb.cz

Seat Ateca 2,0 TDI 4Drive – zimní vládce

Datum článku: 15.3.2017 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák

Seat přichází se svým prvním pokusem o SUV, lidé radostí vyhazují šrajtofle do vzduchu a vyrážejí rabovat showroomy, které továrna ani nestíhá plnit. Je tohle davové šílenství pomíjivým omylem jako Pokemon Go, nebo je v tom něco hlubšího?

Na palubním displeji svítí venkovních -13°C a já se prokousávám nocí po nějaké bohem i silničáři zapomenuté venkovské silničce střídající zledovatělé plotny, vyjeté koleje a pole navátého sněhu. Lidé si prý zbaběle kupují zvýšené čtyřkolky jen kvůli pár dnům v roce – když ale takový den přijde, jsem vážně rád, že v jedné takové právě sedím.

Ateca se totiž náročnými podmínkami příliš nevzrušuje. Bez jediného podklouznutí překonává led a prohrabuje se sněhovými závějemi, aniž by bylo potřeba si jakkoliv hrát s voličem nastavení jízdních režimů. Podle dosavadního průběhu předpokládám, že mód na sníh, který elektronicky upraví reakce čtyřkolky, ESP a dalších systémů, se hodí až na zdolávání sjezdovek a zachraňování zapadlých silničních pluhů.

Na zimu je Ateca připravena po všech stránkách, ne jen chytrou čtyřkolkou – za 25 tisíc vám Seat namontuje nezávislé topení s dálkovým ovladačem, abyste ráno nenasedali do totálně promrzlého auta, vyhřívané pak má nejen sedačky, zrcátka, trysky ostřikovačů okna a světel (paket Winter za 12 tisíc), ale i čelní sklo (5 tisíc). K dokonalosti chybí už jen vyhřívání volantu (které třeba u nové Octavie mít můžete). Nebo rovnou přepínač ze zimy na léto…

Ať už bude ale za okýnky jakékoliv období, Ateca obstojí na výbornou. Popis „přizvedlý Leon“ by v tomto případě totiž neznamenal urážku, ale spíš pochvalu, protože jezdí podobně jistě a hbitě. I když má trochu přituhlý podvozek, to aby bylo vyšší těžiště pod kontrolou, pořád má i dost poddajnosti na horším asfaltu nebo rovnou polní cestě. Řízení je naprosto nenáročné a kromě mírně přeposilovaných brzd vás nebude zaručeně vůbec nic obtěžovat.

Stejně tak palubní deska má k Leonu blízko svou designovou jednoduchostí, ale zároveň povedenou ergonomií a promyšlenou praktičností. Najdete tu i všechny potřebné elektronické hračky jako v kompaktnějším bráškovi (adaptivní tempomat, asistent pro udržování jízdy v pruhu, poloautonomní parkování). Prostorově je na tom pak mírně lépe Ateca s větším kufrem (510 l, respektive 485 l s pohonem všech kol oproti 380 litrům Leonu, kombi ST už ale má 587 litrů), místa na předních i zadních sedačkách je pak podobný dostatek v obou.

I když tedy přidaná hodnota není vyloženě rozhodující, vyšší atraktivita je rozhodně na straně Atecy – naprosto pochopím, když neodoláte a připlatíte si za ni. Jenže kterou vybrat? Obligátní 2,0 TDI je spolehlivou volbou, známý diesel je dost silný a kultivovaný, v průměru s ním budete jezdit za 6,5 litru. Jenže v nabídce je vždy jen se čtyřkolkou za cenu začínající na 672 tisících, což vytváří oproti striktně předokolkovému 1,6 TDI cenový rozdíl skoro 100 tisíc, dalších 45 tisíc můžete ušetřit s litrovým TSI. Mně osobně však dává nejvíc smyslu 150koňové 1,4 TSI s vypínáním válců, u kterého si navíc můžete vybrat, jestli si ho objednáte v předokolce nebo čtyřkolce (47 tisíc), s manuálem nebo DSG (41 tisíc).

Právě tahle šíře nabídky spolu s perfektní praktičností, solidními jízdními vlastnostmi a nespornou přitažlivostí povyšuje Atecu nad současnou konkurenci. U rivalů vás bude zaručeně vždy něco štvát (Tucson má bídné atmosférické motory, Qashqai příšerný interiér, Kuga je ve všem průměrná, 3008 se neřídí ani nejezdí nijak dobře…), takže do příchodu nového Yetiho (podle kvalit Atecy bude vážně povedený) je jediným skutečným soupeřem jen Tiguan, za který si však připlatíte ranec.

Ateca je tedy momentálně tím nejlepším rodinným SUV, které si můžete koupit. Ne proto, že by byla o parník lepší než ostatní, ale je to tak kompletní, vyvážený, atraktivní a dobře naceněný produkt, že se mu žádný jiný svou komplexitou nevyrovná. Vůbec se nedivím, že je pro Seat vítaným bestsellerem. A už se ani nedivím, že lidé přesedají do SUV, když jsou tak dobrá jako Ateca…

Foto: Jiří Čermák

 

Technické parametry vozidla Seat Ateca 2,0 TDI 4Drive:

Základní cena vozu

671 900 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbodiesel

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 968 cm3

Výkon

110 kW (150 koní) při 3 500 - 4 000 ot./min.  

Točivý moment

340 Nm při 1 750 - 3 000 ot./min.

Hmotnost

1 548 kg

Výkon/hmotnost

96 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

9,0 s

Max. rychlost  

196 km/h

Převodovka

manuální, 6 rychlostí  

Poháněná kola

všechna čtyři s mezinápravovou spojkou

Spotřeba kombinovaná

5,0 l/100 km

Objem palivové nádrže

55 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové

Rozměr pneumatik

225/55 R17

Délka

4 363 mm

Šířka

1 841 mm

Výška

1 625 mm

Rozvor náprav

2 630 mm

Objem zavazadlového prostoru 

485 l

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Komplexní auto – Strohý styl interiéru   
+ Pohodlný a jistý podvozek     
+ Příjemně se řídí  
+ Nabídka technologií  
+ Dobrá cenová nabídka  

 

Seat Ateca

2,0 TDI (150 koní)

Hyundai Tucson

2,0 CRDi (136 koní)

Renault Kadjar

1,6 dCi (130 koní) 

VW Tiguan

2,0 TDI (150 koní)

0-100 9,0 s

5,0 l/100km

kufr: 485 l

0-100 10,9 s

5,2 l/100km

kufr: 513 l

0-100 9,9 s

4,5 l/100km

kufr: 472 l

0-100 9,3 s

5,4 l/100km

kufr: 510 l

cena: 671 900 Kč cena: 699 990 Kč

cena: 634 900 Kč

cena: 747 900 Kč

Galerie

Komentáře