Datum článku: 4.12.2014 | Autor textu: Matěj Slepička
Poctivý mechanický off-road, ale luxusní a všestranný tak, že nebudete chtít vystoupit!
U propovídaných redakčních autovečerů jednoho dne došlo na téma Range Rover. Martin už s nimi něco najezdil, a proto se v tu chvíli zasnil: „Ani jsem z něj nechtěl vystoupit, jak mě dostal. Ano, jsou auta luxusnější, rychlejší a okázalejší, ale žádné z nich nemá takový rozsah schopností jako Range Rover.“
Říkal jsem si, co je to za zaslepenost. Několikrát jsem jel klasickým Range Roverem, jednou se Sportem a párkrát s Evoquem, vždycky jen krátce, a nikdy jsem neměl problém vystoupit. Tedy až doposud. Až po několikadenním začlenění auta do mého života mě začalo fascinovat to spojení poctivé mechaniky a ovladatelnosti s luxusem a komfortem. To je ten klíč k tomu, proč se cítíte jako na luxusní jachtě, a přitom vás nikdy nic nezastaví. Ani sněhová kalamita cestou do práce, ani blátivá louka jako zkratka k chatě, ani off-roadový polygon jen tak, protože v sobotu máte volný den a chuť na adrenalin.
Přemýšlím, že dneska pojedu do práce jen podle buzoly. Prostě rovně, Rangi je jedno, co mám před sebou. Jen se podívám ven, jestli je tam kaktus, strom, vločka nebo kámen a otočím nastavení podvozku a diferenciálů Terrain Response na stejný obrázek. Určitě uvnitř ucítím jen uklidňující houpání. Dal bych si k tomu jasmínový čaj. Haló…! Aha, jsem ještě pořád v autě, tady nikdo neobsluhuje.
Minulá generace Range Roveru Sport byla spíchnuta tak trochu horkou jehlou, aby rychle uspokojila módní trendy. Proto také jezdil na podvozku Discovery, který nebyl na silniční sportování ideální. Nový RRS byl ale vyvíjen spolu s Range Roverem a je teď skutečně jeho dynamičtější verzí.
Dynamičtější, ale rozhodně ne chudší. I v menším Sportu je spousta materiálů tak hodnotných, že vám bude připadat i poslední verze iPohnu odfláknutá. Na jednom displeji může spolujezdec koukat na film a řidič zároveň sledovat navigaci. Místa je všude spousta, zadní část neomezuje žádný středový tunel, což dělá druhou řadu sedadel vzdušnější a přístupnější. Není od věci spustit auto na vzduchovém podvozku trochu níž před tím, než necháte nastupovat děti nebo babičky, jinak se musíte nahoru trochu vyhoupnout. A pokud to naopak chcete někomu co nejvíce zkomplikovat, přepněte auto do terénního módu, který přifoukne podvozek a nastupování se pak podobá lezení na půdu, jen nahoře není seno.
Vzduchový podvozek hodně pomáhá tomu, abyste se v Range Roveru cítili jako v těch nejluxusnějších limuzínách. Dokonale vyhlazuje silnici, a pokud přepnete chování auta na sportovní režim, tak úspěšně potlačuje náklony a ponořování přídě na brzdách tak, že Sport věrně zamaskuje svých 2,4 tuny hmotnosti. Tedy pokud není kluzko, to se pak fyzikální zákony pokřivují hůře, Range pak dosáhne na limit přilnavosti dříve a náhleji než běžně velké auto.
Pořádný motor 4,4 SDV8 s osmistupňovým automatem se může zdát jako zbytečnost, ale ke Sportu se skvěle hodí. Jeho 339 koní a 700Nm dělá auto zatraceně rychlé v nízkých rychlostech, v rychlém tempu pak maskování hmotnosti trochu vymizí, i tak ale RRS majestátně zrychluje. Automat drží otáčky většinou co nejníže k volnoběhu, takže pokud se zkrotíte na dálnici, tak jde jezdit i pod 8 l/100 km.
Převodovka zároveň rychle reaguje na pádla pod volantem a na režim sport vytáčí motor tak akorát, aby byl připravený a přitom osmiválcově hutně a brumlavě prozvučil interiér. Co ale žádným trikem nezamaskujete, jsou rozměry. První hodinku za volantem jsem měl pocit, že se do svého pruhu nemůžu nikdy vejít, v podzemních parkovištích jsem si připadal jako v syslí noře a na běžných parkovacích místech, které svými rozměry prakticky kopírují půdorys Range, jsem často vylézal ven jen úzkou mezírkou v pootevřených dveřích. Ale zvyknete si a naučíte se parkovat dál od vchodu…
Range Roveru Sport snadno propadnete a kdykoliv budete mimo domov, už nebudete chtít cestovat bez něj. Ani BMW X5, ani Audi Q7 nedosahují takové hloubky luxusu a všestrannosti. Dost možná proto stojí RR Sport pár set tisíc více, ale ten příplatek si velmi snadno obhájí. V podstatě je Range Rover i Range Rover Sport v ceníkové hladině těch nejluxusnějších limuzín, jen ho oproti nim nezastaví žádný jemný deštík na dlažebních kostkách, vlastně ani žádná živelná kalamita nebo snad živelná katastrofa. Může se zdát, že o něm víte všechno již při prvním svezení, ale tohle auto si vás opravdu získá až při začlenění do vašeho života. Na příštím redakčním autopovídání budu zase já ten zasněný otrava, který na všechno odpovídá: „To jednou v Range Roveru Sport…“
text: Matěj Slepička | foto: Jiří Čermák
Technické parametry vozidla Range Rover Sport SDV8 HSE:
Stav vozu/rok výroby |
nový/2014 |
Cena vozu |
|
Hmotnost |
2 398 kg |
Motor |
vidlicový |
Plnění motoru |
turbodmychadlo |
Uložení motoru |
vpředu podél |
Počet válců |
8 |
Počet ventilů |
32 |
Palivo |
nafta |
Objem |
4 367 cm3 |
Výkon |
339 koní (250 kW) v 3 500 ot./min. |
Výkon/hmotnost |
141 koní/t |
Točivý moment |
700 Nm v 1 750 - 3 000 ot./min. |
Zrychlení 0−100 |
6,9 s |
Max. rychlost |
210 km/h |
Počet rychlostí |
8 |
Převodovka |
automat |
Poháněná kola |
všechna čtyři |
Spotřeba kombinovaná |
8,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
105 l |
Zavěšení přední nápravy |
trojúhelníková ramena |
Zavěšení zadní nápravy |
trojúhelníková ramena |
Rozměr pneumatik |
275/45 R21 |
Délka |
4 850 mm |
Šířka |
2 073 mm |
Výška |
1 780 mm |
Rozvor náprav |
2 923 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
784 l |
Potěšilo nás: | Naštvalo nás: |
+ Skvěle maskuje hmotnost | – Je opravdu obrovský |
+ Nic ho nezastaví | – V terénu se o něj budete bát |
+ Mechanika a ovladatelnost | – Zastaralý a pomalý infotainment |
+ Snadno se řídí | |
+ Majestátnost | |
+ Třetí řada sedadel | |
+ Levnější, a přitom stejně dobrý jako RR |
4,4 SDV8 (339 koní) |
Audi Q7 4,2 TDI 4,2 TDI (340 koní) |
Volvo XC90 T8 T8 Twin (benzin) (400+ koní)* |
BMW X5 M50d 3,0d (381 koní) |
0-100 6,9 s 210 km/h 8,7 l/100km |
0-100 6,4 s 242 km/h 7,6 l/100km |
0-100 -- s* -- km/h* -- l/100km* |
0-100 5,3 s 250 km/h 6,6 l/100km |
|
|||
cena: 2 348 731 Kč |
cena: 1 896 900 Kč |
cena: 2 089 000 Kč |
cena: 2 272 400 Kč |
*Volvo zatím údaje k nové XC90 neupřesnilo