Datum článku: 5.4.2018 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Rozumný výkon, rozumné chování a rozumná cenovka. Dokáže vás ale taky vzít za srdce?
Když vystrčíte hlavu z Top Gearovské bubliny plné 700koňových supersportů, 500koňových rodinných kombíků a 300koňových hot hatchů, zjistíte, že takových 200 koní by většině lidí na zábavu stačilo, zvlášť když nebude stát majlant. Jinými slovy se pod 270koňovým 308 GTi s cenovkou 820 tisíc otevřela dost velká mezera, kterou by byla škoda nezaplnit…
A proto tu máme 308 GT, dietnější variantu gé-té-íčka, která si musí vystačit bez kovaných pístů Mahle Motorsport, samovoru a sofistikovanějšího podvozku od Peugeot Sportu. Díky tomu má však mnohem dostupnější cenovku – oproti GTi totiž ušetříte dost podstatných 130 tisíc.
Rozhodně tím ale nepřijdete o vrozené nadšení pro rychlou jízdu. Motor faceliftované verze (více se o úpravách 308 dočtete v redakčním TESTu ZDE) posílil na 225 koní a je dostupný pouze s osmistupňovým automatem, což bude pro každodenní svištění určitě příjemná kombinace. My se ale svezli ještě s 205koňovou variantou s manuálem, která měla díky pružnosti motoru a těsně za sebou poskládaným kvaltům spoustu zátahu na lusknutí prstu.
Proto se 308 GT ochotně vrhá do každého svižného dobrodružství. Stačí malé popíchnutí a kurážný motor se už žene do otáček, malý volant pak ještě zintenzivňuje přirozenou agilitu podvozku. Gripu je vždy dost a o stabilitu se taky nemusíte bát, o podvozek se tak můžete opřít a poslat to do zatáčky hodně odvážně. 308 GT udělá všechno proto, abyste si svou oblíbenou silničku náležitě užili.
Když ale začnete opravdu tlačit na pilu, mohl by vaše tempo přestat stíhat – motoru u červeného pole chybí správný zápal, podvozek při plné palbě začne taky povolovat, takže se dočkáte blikání ESP a rázů na hrbolech, a řízení bude působit možná až příliš horlivě. Dojem moc nevylepšuje ani umělý zvuk z reproduktorů v režimu Sport. Kdepak, pokud chcete jezdit skutečnou palbu, potřebujete GTi…
Ale to jen potvrzuje smysl 308 GT – nemá to být ostrá pila, jen svižný, zábavný nástroj, který bude v běžném provozu naprosto přátelský a pohodlný. Klidně s ním můžete jezdit denně, aniž by vás čímkoliv obtěžoval nebo zatěžoval (nutno přiznat, že i GTi je velmi slušně vychovaná kočička). Navíc ho můžete mít i v kombíku nebo v dieselu s automatem, ale benzin umí jezdit za sedm, takže se nemusíte bát, že byste ho neuživili.
308 GT se tak snadno může stát tím pravým všeumělem, kterého pro svůj život potřebujete – nenáročným každodenním společníkem, se kterým si rádi dáte nějakou tu zatáčku, když budete mít náladu. A nebude vás stát majlant. A pokud chcete víc, pořád je tu plnotučné GTi…
Foto: Jiří Čermák
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Skvělý kompromis mezi rychlostí a použitelností | – ...ale nemusí vyhovovat všem |
+ Svižný sleeper číhající na neopatrné | – GTi za ty peníze přeci jen stojí |
+ Snadno ho uživíte a manželka vás nezabije | |
+ Osmistupňový automat v základu... |
Technické parametry vozidla Peugeot 308 GT 1,6 PureTech EAT8:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec, turbo |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 598 cm3 |
Výkon |
165 kW (225 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment |
300 Nm při 1 900 ot./min. |
Hmotnost |
1 279 kg |
Výkon/hmotnost |
175 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
7,4 s |
Max. rychlost |
235 km/h |
Převodovka |
automatická, 8 rychlostí |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
5,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
53 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
vlečená ramena |
Rozměr pneumatik |
225/45 R17 |
Délka |
4 253 mm |
Šířka |
1 804 mm |
Výška |
1 457 mm |
Rozvor náprav |
2 620 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
420 l |