Datum článku: 28.8.2013 | Autor textu: Matěj Slepička
Zatímco se z aut na denní ježdění vytrácejí poslední zbytky zábavy a těžknou pod vahou bezpečnostních a komfortních systémů, Mazda přišla s novou generací své šestky, která jde proti proudu nudy s dramatickým designem, osvěžující lehkostí a obratností. Je za to potřeba něco obětovat?
Když se posadíte v Mazdě6 za volant a jen uvolněně položíte ruce tak, jak je vám to nejpřirozenější, bude určitě příjemné zjištění, že nespadnou nikam do prázdna před loketní opěrku a na druhé straně na místo, kde vás bude tlačit tvrdý plast dveřního madla do zápěstí. Tady je řidičská pozice navržena tak, aby měl řidič po ruce ty nejdůležitější ovládací prvky jako volant, řadicí páku a, světe div se, i ruční brzdu. Příkladná řidičská pozice přitom nijak neomezuje prostor pro zadní sedadla, jako to obvykle bývá. Společně s kufrem spadá prostor v interiéru do průměru třídy.
Startuji benzinový dvoulitr se sametovým chodem a s jednou z těch nejmechaničtějších a nejpřesnějších dnešních převodovek řadím jedničku. Stačí jen párkrát vytočit rychlostní stupeň do vysokých otáček, stačí pár ostrých zatáček a několik vyprovokovaných sklouznutí zádě na to, abych si uvědomil, že obratnost, lehkost (jen 1 300 kg) a řiditelnost šestky jsou v téhle třídě už dávno vytracenými vlastnostmi a jejich přítomnost je podobně příjemná, jako bývá příjemná dostatečná rezerva výkonu, kterou Mazda6 se 165koňovým dvoulitrem bohužel v pásmu běžných otáček strádá, protože má svou dynamiku ukrytou až v druhé polovině otáčkoměru, nejvyšší točivý moment ve 4 000 ot/min a výkon v 6 000 ot/min.
Jako automobilový nadšenec smekám klobouk, že se Mazda snaží udržet ve hře atmosférické benzinové motory a nechává řidiče v případě nutnosti výkonu vypodřadit neomrzitelnou převodovkou pro jadrně znějící otáčky, ale jako každodenní uživatel auta vím, že je otrava nemít pod pedálem plynu dostatečnou výkonnovou rezervu a podřazovat kvůli předjíždění těch nejobyčejnějších starých vraků o jeden, dva a někdy i tři kvalty. Je velká škoda, že Mazda6 nejde koupit s žádným přeplňovaným benzinem.
Na druhou stranu Mazda s tímhle motorem dokázala dosáhnout zajímavé efektivity i bez turba a není problém dosahovat spotřeby i pod 6 l/100 km. Pomáhá tomu již několikrát probíraný soubor vylepšení nazvaný Skyactiv, do kterého spadá i systém alternátoru, který se snaží být aktivní jen při deceleraci, nebo systém stop/start. Kupodivu Skyactiv nezahrnuje vylepšování proudění vzduchu kolem karoserie a zřejmě i díky tomu může design šestky vypadat tak svalnatě a dynamicky.
Je zajímavé, jak před každou generací Mazdy6 stojíme jako přihlížející s povysazenými bradami a uchváceni hledíme na sportovní design, který přitom zestárne vždy až s příchodem další nové šestky.
Díky tomu, jak je podvozek šestky komfortní, poddajný a přitom příkladně jistý, obratný a hravý, si Mazda6 po právu zaslouží stát na špici jízdních vlastností aut střední třídy s předním pohonem. Nicméně něco za to obětovat skutečně musíte, a to fakt, že v nabídce není přeplňovaný benzinový motor, protože nedostatek výkonu v první polovině otáčkoměru je bezesporu nejslabší článek jinak vyváženého zážitku z řízení. Varianta 2,0 je tedy rázem odkázána pro nenáročné řidiče a pro automobilové nadšence věčně brečící nad chráněnou oblastí vymírajících atmosférických motorů. Pro všechny ostatní, kteří potřebují více každodenní použitelnosti, nabízí Mazda6 samozřejmě i naftu s modernějším průběhem výkonu, která si přitom zachovává dostatek zábavy z podvozku. Jaká varianta Mazdy6 se k vám hodí více?
Text: Matěj Slepička, foto: Jan Svoboda
Technické parametry vozidla Mazda6 2,0 Skyactiv G:
Stav vozu/rok výroby |
nový/2013 |
Cena vozu |
|
Hmotnost |
1 300 kg |
Motor |
řadový |
Plnění motoru |
atmosferické |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Počet válců |
4 |
Počet ventilů |
16 |
Palivo |
benzin |
Objem |
1 998 cm3 |
Výkon |
121 kW (165 koní) při 6 000 ot./min. |
Výkon/hmotnost |
126 koní/t |
Točivý moment |
210 Nm v 4 000 ot./min. |
Zrychlení 0−100 |
9,1 s |
Max. rychlost |
216 km/h |
Počet rychlostí |
6 |
Převodovka |
manuální |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
5,9 l/100 km |
Spotřeba ve městě |
7,5 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
4,9 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
62 l |
Zavěšení přední nápravy |
MacPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
nezávislé zavěšení |
Rozměr pneumatik |
225/55 R17 |
Délka |
4 870 mm |
Šířka |
1 840 mm |
Výška |
1 450 mm |
Rozvor náprav |
2 750 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
489 l |
Potěšilo nás: |
Naštvalo nás: |
+ Obratnost, lehkost |
– Atmosferický 2,0 nemá v běžných otáčkách výkonovou rezervu |
+ Ovladatelnost |
– Zamknuté dveře nelze při otevírání odemknout tahem za kličku dveří |
+ Ergonomie sedadla řidiče |
|
+ Dynamický design |
2,0 SKYACTIV-G (165 koní) |
1,6 EcoBoost (160 koní) |
1,8 TSI (160 koní) |
1,4 TSI (160 koní) |
0-100 9,1 s 216 km/h 5,9 l/100km |
0-100 9,3 s 215 km/h 6,6 l/100km |
0-100 8,6 s 220 km/h 6,8 l/100km |
0-100 8,5 s 220 km/h 6,5 l/100km |
cena: 709 900 Kč |
cena: 569 990 Kč |
cena: 599 900 Kč |
cena: 722 900 Kč |