foto Driversweb.cz

Lexus GS 300h – tichošlápek

Datum článku: 24.9.2014 | Autor textu: Martin Jánský

Nevoní vám chrochtavá nafta a nesnášíte podměrečné turbomotory, a přesto chcete jezdit úsporně a efektivně? Lexus pro vás má elektrizující řešení, které možná zavání smlouvou s ďáblem, ale přináší řadu lákavých výhod.

Miluji zvuk motorů! Jekot vytočených čtyřválců od Hondy, hluboké bručení boxeru STi, plechové chraptění plochého šestiválce 911, nesourodé bublání V8 i vznešený, charismatický řev V12. Miluju to, jak zvuk při průletu otáčkoměrem mění barvu a nabírá intenzitu, miluju to, jak mě jeho gradující síla popohání a zároveň straší. Je fascinující, jak úžasnou mechanickou symfonii se konstruktérům podařilo vykouzlit z bezduchého kusu železa.

Ale fascinuje mě i ticho. Auto neslyšně vyrážející vpřed je naprosto novou automobilovou zkušeností, kterou by měl každý člověk zažít. Zavání to čarodějnictvím. Mezi „motor skoro neslyšíte“ a „motor opravdu neslyšíte“ je gigantický rozdíl, který vám dojde při každém puštění plynu, dobrzďování ke křižovatce nebo poskakování v koloně, kdy benzinový motor hybridu zhasíná. Je to tak nezvyklé, že vypnete rádio, abyste si to plně vychutnali. I lidi kolem tázavě zírají – oceňují nejen krásu designu GSka, ale hlavně nechápou, jak se tohle auto může pohybovat, aniž by vydávalo jakýkoliv zvuk. Ano, moderní auta jsou tichá, zvlášť ta luxusní… ale pořád ne TAKHLE tichá!

Hlavní výhodou je však samozřejmě ta efektivita, kdy jinak zahozenou energii uchováváte a následně využijete k dopřednému pohybu, což šetří nejen vaši peněženku u palivového stojanu, ale rekuperace taky odlehčuje brzdovým kotoučům a destičkám, protože se brzdí elektromotorem. Prostě geniální. Tahle technická vytříbenost perfektně podtrhuje duch Lexusu, který je svou promyšleností a perfekcionalizmem proslulý. S hybridem si prostě Lexus užijete nejvíc. Jenže to přináší klíčovou otázku – který vybrat?

Pohled do nabídky Lexusu totiž ukáže, že nová verze GS 300h padla přímo mezi menší IS 300h a silnější GS 450h. Pohonné ústrojí, kombinující dvouapůllitrový čtyřválec s elektromotorem s celkovým výkonem 223 koní, si GS 300h půjčilo od menšího bráchy, loňské novinky na trhu, a zabudovalo ho do karoserie většího modelu GS. Už IS 300h není žádná raketa, takže jsem se obával, že pro GS bude stejná technika nedostatečná – s radostí vám oznamuji, že jsem se mýlil! I přes 18,5 cm rozdílu délky je hmotnostní rozdíl mezi IS a GS pouhých 85 kg, což se na výkonu nijak zásadně neprojevuje. Ani GS 300h tedy není pořád žádná raketa (roli v tom hraje převodovka CVT, která výkon dodává pozvolna), ale rozhodně taky žádný louda. Navíc k Lexusu se prostě pohodovější tempo hodí.

Jen při klidné jízdě si totiž opravdu vychutnáte luxus pohodlného cestování. Komfortní podvozek se plavně přenáší přes nerovnosti a udržuje posádku v uvolňující pohodě, což dál podporuje okouzlující interiér, ze kterého dýchá úroveň a kvalita. Design je vkusný, slícování perfektní, ergonomie bezchybná, kůže jemná a měkká. Dřevěné obložení volantu by ve většině aut působilo jako archaický kýč – něco jako krbová římsa s fotkami nebo ušaté křeslo s květovaným vzorem – ale sem to prostě sedí a ještě rádi si k němu koupíte kožené řidičské rukavice, abyste si ten uspokojivý pocit z řízení vychutnali s plnou parádou.

Asi bych se teď měl dlouze rozepsat o tom, jak reaguje podvozek při jízdě na hraně nebo jaká je odezva ovládacích prvků, protože tohle pravé řidiče vždycky nejvíc zajímá… ale upřímně, nezáleží na tom. Jasně, podvozek vás v rychleji projeté zatáčce nezradí a řízení na vás nebude klást zvýšené nároky, vlastně všechno funguje tak, aby vás nikdy nenapadlo o tom přemýšlet nebo si na něco stěžovat. Lexus GS je prostě luxusní auto se vším všudy – tedy i s tím luxusem, že si za volantem odpočinete.

Při pohledu do ceníku byste mohli mít nutkání uvažovat o základním GS 250, protože je o sto tisíc levnější, ale upřímně vám doporučuji zainvestovat do 300h – je v průměru o dva litry úspornější (místo osmi a půl litru žere šest a půl), o chlup rychlejší a o dva chlupy kultivovanější. A samozřejmě se taky nabízí varianta zvolit menší, progresivnější, hbitější a ještě o litr úspornější IS 300h (náš test ZDE) a ušetřit tak nějakých tři sta tisíc, protože vzadu stejně moc často nevozíte dospělé, nebo naopak raději nepřišetřit dvě stě tisíc na silnější GS 450h, protože výkonu není nikdy dost… A pak že má Lexus malou nabídku modelů, když vám vybírání dokáže způsobit takový bolehlav! GS 300h nicméně představuje skvělý kompromis a skutečně úspornou konkurenci pro moderní diesely. Navíc nabízí něco, co rachtající nafťáky nemohou – naprosto úžasně ticho přinášející klid v duši. A ten je neocenitelný.

foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Lexus GS 300h Premium:

Stav vozu/rok výroby

nový/2014

Cena vozu

1 745 000 Kč (základní verze již od 1 300 000 Kč)

Hmotnost

1 805 kg

Motor

řadový + elektrický

Plnění motoru

atmosférické

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

benzín

Objem

2 494 ccm

Výkon 

164 kW (223 koní) kombinovaný výkon celého ústrojí  

benzin: 133 kW (181 koní) při 6 000 ot./min.

elektromotor: 105 kW (143 koní)

Výkon/hmotnost

123 koní/t

Točivý moment

benzin: 221 Nm při 4 200 - 5 400 ot./min.

elektromotor: 300 Nm

Zrychlení 0−100 

9,2 s

Max. rychlost  

190 km/h

Počet rychlostí 

bezestupňové ústrojí

Převodovka

E-CVT s plynule měnitelným převodem  

Poháněná kola

zadní

Spotřeba kombinovaná

4,7 l/100 km

Objem palivové nádrže

66 l

Zavěšení přední nápravy

dvojité lichoběžníky

Zavěšení zadní nápravy

multi-link

Rozměr pneumatik

235/45 R18

Délka

4 850 mm

Šířka

1 840 mm

Výška

1 470 mm

Rozvor náprav

2 850 mm

Objem zavazadlového prostoru

450 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Luxusní TICHO – Výkonu je tak akorát   
+ Skutečně úsporný  
+ Dokonale promyšlený  
+ Konejšivá relaxace za volantem     

 

Lexus GS

300h (223 koní)  

Lexus IS

300h (223 koní)  

Lexus GS

450h (292 koní)

Mercedes-Benz E

300 HYBRID (231 koní)  

0-100 8,3 s

200 km/h

4,3 l/100km

0-100 8,3 s

200 km/h

4,3 l/100km

0-100 5,9 s

250 km/h

5,9 l/100km

0-100 7,1 s

242 km/h

4,1 l/100km

cena: 1 300 000 Kč

cena: 969 000 Kč

cena:  1 510 000 Kč

cena:  1 303 170 Kč

Galerie

Komentáře