foto Driversweb.cz

Kam směřuje Lotus?

Datum článku: 1.11.2010 | Autor textu: Martin Jánský

Na nedávném autosalonu v Paříži šokoval Lotus celý automobilový svět a představil vizi svého budoucího vývoje rovnou v podobě pěti nových modelů a kompletní změně tváře značky.

Ke správnému pochopení významu současných změn u Lotusu a reakcí široké odborné i neodborné veřejnosti je třeba znát něco málo o historii této tradiční britské značky. Lotus je duchovní dítě legendy automobilové historie Colina Chapmana. Tento geniální inženýr proslul na poli závodním, kde jeho monoposty se Stirlingem Mossem, Jimem Clarkem, Grahamem Hillem či Jochenem Rindtem po dvě dekády na hlavu porážely Ferrari, McLareny a Tyrelly. Právě Chapman stál za vznikem moderní koncepce formule 1. Monokok, motor uprostřed za sedačkou pilota, aerodynamická křídla, využití lehkých materiálů (v té době aluminia) – to vše je dílo Chapmanova vizionářství. Po zásluze se Lotus stal několikrát vítězem poháru konstruktérů a jeho jezdci mistry světa.

„Přidávání výkonu vám dodá rychlost na rovinkách, se sníženou hmotností budete rychlí všude.“ Tento Chapmanův citát vešel do historie a všech učebnic automobilových konstruktérů. Všechny poznatky ze závodních tratí lze přenést i do silničních aut. Elan, Esprit, Europa, Elite či Eclat, tato jména jsou dnes podobnými legendami jako jejich tvůrce. Všechna auta měla jednoduchou konstrukci, byla vyrobena z lehkých materiálů a vyznačovala se bezprecedentní ovladatelností a rychlostí za všech podmínek. Tato filozofie nakonec přetrvala dodnes a vykrystalizovala v modelech Elise a Exige. Nadčasovost Chapmanovy konstrukce můžete oceňovat i dnes v podobě Caterhamů, které nejsou ničím jiným než updatovanou verzí klasického Lotusu Seven.

Už máte představu, o čem je Lotus? Tak zpět do současnosti. V září roku 2009 přebral vedení společnosti Lotus Cars Limited marketingový odborník Dany Bahar, který stál za vstupem Red Bullu do F1 a NASCAR a v poslední době působil u Ferrari na postu senior Brand Managera, tedy člověka zodpovědného za vnímání značky Ferrari (závodních aktivit i osobních vozů) u veřejnosti. Dany Bahar dostal nezáviděníhodný úkol – dostat Lotus po šestnácti letech permanentních ztrát zpět do černých čísel.

Přiznejme si, že i přes nadšení, které v nás vzbuzují trubkové rámy, řízení bez posilovače či spartánský interiér, se nedá na tak okrajových modelech, jako jsou Elise a Exige, stavět strategie úspěšného výrobce, a to ani malosériového. Do toho přijde pár neúspěchů – konec Espritu bez náhrady, nepovedená Europa, nákladné projekty typu 340R – a rázem jste ve finanční tísni. Lotus úspěšně funguje jako konzultantská společnost upravující sériová auta (Ford Cortina, Lotus Carlton, Kia Soul, Vauxhall Astra VXR) a hádejte, kdo připravoval testovací trať pro britský Top Gear? A když něco schválí Stig, můžeme tomu důvěřovat i my.

A protože akcionáři a vlastníci Lotusu nechtějí dělat žádnou charitu, ale vydělávat peníze, muselo u Lotusu dojít k revoluci a místo Chapmanova hesla „zjednodušit a pak přidat lehkost“ přichází nové motto „luxusní sportovní vůz zítřka už dnes“ a pět Lotusů stvořených v tomto duchu. Detailní popis nových modelů jsme vám již přinesli dříve. Podívejte se znovu na fotky, a pokud dokážete rozeznat jeden model od druhého a ještě přiřadit jména, nejspíš pracujete pro Lotus, protože kromě nich to nikdo jiný nedokáže. Jednotlivé modely jsou zoufale stejné a ještě zoufaleji anonymní. Pravda, nelze říci, že by měl Lotus kdy specifické designové znaky, na které by bylo možné navazovat, ale tahle auta mohl navrhnout kdokoliv. Nejlépe bych si v nich dokázal představit nástupce Hondy NSX. Lotus cílí na třídu středně bohatých, tedy přímo proti Porsche, Aston Martinu, Ferrari, jenže tihle všichni jsou už zavedení hráči s jasně definovanou firemní DNA. Čím vybočuje Lotus? Padesát let starým závodním odkazem? Nízkou hmotností, kterou ale na autech vizuálně nevnímáte? Tuctovým designem? V době, kdy každý druhý den někdo postaví ve stodole šestisetkoňový supersport, jeden z Ruska, další z Nového Zélandu, třetí z Austrálie a čtvrtý z Jižní Ameriky, čím zaujme znuděné milionáře zrovna anonymně vypadající Lotus, který navíc už nevyniká ani pověstnou jednoduchou a lehkou konstrukcí?

Nenechte se mýlit, máme důvěru v Danyho Bahara. O Lotusu se ví, všude se o něm mluví, Lotus je zpátky v F1 a všichni viděli, že Lotus má budoucnost i ve vlastní výrobě a jasný cíl. Jsme si jistí, že Bahar dokáže využít odkaz Colina Chapmana a slavnou závodní historii i pro své současné aktivity. Vsadíme se, že finance na vývoj a výrobu bude mít Lotus k dispozici a marketingová strategie bude propracovaná do nejmenšího detailu. Jsme přesvědčeni, že nové modely budou dobrá sportovní auta. Jediná maličkost, která nás nechává na vážkách, je, zdali se pro nový Elise či Esprit dokážeme nadchnout stejně jako pro ty minulé. Chapmanova genialita a nadšení jeho následovníků bylo nakažlivé a odráželo se v jejich výtvorech, proto jsme Lotusy obdivovali i přes jejich nedostatky. Ale budou mít nové modely vytvořené na základě marketingových výzkumů ještě nějakou duši?

Záleží ale na názoru pár automobilových nadšenců? Do cílového zákazníka nových Lotusů mi nejspíš něco chybí. Kromě znuděné povahy člověka majícího všechno aspoň ve dvou kusech zřejmě i pár milionů na účtu, aspoň co jsem se naposledy díval. Měli bychom být rádi, že výroba v Hethelu pokračuje a Lotus stále žije, ale nemůžeme se ubránit zklamání, že éra Chapmanova Lotusu končí.

Galerie

Komentáře