foto Driversweb.cz

IRC FxPro Cyprus Rally 2010

Datum článku: 10.11.2010 | Autor textu: Luboš Růžička

K finálovému podniku sezony se kočovná karavana seriálu Intercontinental Rally Challenge přesunula z Britských ostrovů do východního koutu Středozemního moře a kromě spousty domácích posádek a několika světových es přijeli na Kypr zabojovat i tři čeští borci.

Jelikož většina stálých účastníků seriálu má potřebný počet bodovaných závodů již odjetý, nenaplnily se bohužel původní zvěsti o kvalitní startovní listině, a na Kypr tak dorazila jen hrstka nejodvážnějších. Zdejší rychlostní zkoušky kombinují rychlé, široké a kvalitní asfaltové úseky, se kterými by se bez problémů popasoval nejeden z formulových monopostů, s úzkými rozbitými horskými šotolinami, kde za každou zatáčkou číhají ostré kameny hrozící defektem nebo hluboké propasti, ve kterých by s přehledem zmizelo celé stádo ovcí i s bačou, jeho věrným psíkem a středně velkou salaší. S medailovými ambicemi sem přijel katarský princ Nasser Al-Attiyah, pro boj o kyperské vavříny vyzbrojen modrým Fordem Fiesta S2000. Od stříbrného muže letošního Dakaru se očekával zejména bratrovražedný boj s piloty dalších dvou Fiest – jednadvacetiletou norskou hvězdou Andreasem Mikkelsenem a českým šampionem JWRC Martinem Prokopem. Martinovi kryl záda stájový kolega z Czech Ford Rally Teamu Jaromír Tarabus a trojici českých účastníků doplnil ještě Roman Kresta s Mitsubishi Lancer EVO IX. Se soukromými Peugeoty 207 S2000 rozšířili elitní špičku startovního pole Francouz Bryan Bouffier a rakouský pilot Franz Wittman.

Soutěž zahájila čtvrteční divácká superspeciálka na asfaltovém povrchu v limassolském přístavu. S tratí, vytyčenou betonovými bloky, se nejlépe popral Al-Attiyah, a ujal se tak průběžného vedení. Krásným třetím časem se v českých barvách blýskl Jaromír Tarabus. Smůlu měl Martin Prokop, který na skoku uprostřed okruhu zlomil přední poloosu a musel se odporoučet až na desáté místo. Kromě něj si v tomto místě tvrdým dopadem poškodil chladič svého Peugeotu i Franz Wittman.

Na páteční první etapu byly naplánovány dvě identické sekce se třemi rychlostními zkouškami a opět večerní superspeciálka v Limassolu. A hned první zkouška se stala pohromou pro většinu favoritů, čímž hodně promluvila do budoucího průběhu celé soutěže. Vše začalo už v ranním servisu, jehož desetiminutový časový limit se ukázal jako příliš optimistický na výměnu poloosy nebo chladiče. Prokop si tak za pozdní příjezd do časové kontroly vysloužil dvacetivteřinovou penalizaci, Wittmanovi byly dokonce k času přičteny téměř dvě minuty. Oba se tak ještě před startem do prvního měřeného úseku propadli hluboko do čtvrté desítky průběžného pořadí. Ještě hůře pak dopadl Andreas Mikkelsen, jehož naděje na dobrý výsledek se rozplynuly už na přejezdu ke startu prvního testu, kde naposledy vydechl motor jeho Fiesty. Posledním favoritem, kterého zahalil černý stín první erzety, byl Bryan Bouffier. Ten krátce po startu trefil levým předním kolem kámen na vnitřku jedné z rychlých zatáček a po následné nutné opravě dorazil do cíle s pětadvacetiminutovou ztrátou. Po úvodní páteční rychlostní zkoušce tak čelo průběžného pořadí stále opanoval Nasser Al-Attiyah, kterého s třináctivteřinovým odstupem následoval Libanonec Roger Feghali se soukromou Škodou Fabia S2000. Feghali u své Fabie už na čtvrteční superspeciálce poškodil nárazem do bariéry zadní zavěšení, a protože jeho stáj nedisponovala náhradním, musel v soutěži, i přes trochu neklidné chování svého vozu, s poškozeným ramenem pokračovat. Do poledního servisu ho ale dvěma vyhranými erzetami dokázal překonat Martin Prokop a po úvodní sekci první etapy ho tak na průběžném druhém místě vystřídal. Za třetím Faghalim následoval český dvojblok Tarabus - Kresta a mohutně dotahující Franz Wittman.

Odpoledne pokračoval Prokop v masivní ofenzivě, čímž postupně smazával náskok Nassera Al-Attiyaha a v sedmé rychlostní zkoušce se zaslouženě posunul na první místo. Osmá erzeta, tedy divácký okruh v Limassolu, už žádnou změnu v pořadí nepřinesla, takže v cíli první etapy se po stíhací jízdě mohl z průběžného prvenství radovat Martin Prokop, následován Al-Attiyahem (+ 12,1 s) a Feghalim (+ 57,4 s). Tyto tři ještě čekal nedělní boj o zlatý věnec. Čtvrtý Tarabus (+ 3:22,0 s) a pátý Kresta (+ 4:42,4 s) už ztráceli podstatně více.

V sobotu na posádky čekaly opět dvě identické sekce po třech zkouškách. Hned na prvním testu dal Prokop jasně najevo svůj hlad po vítězství a nejrychlejším časem zvýšil náskok na Katařana. Jeho nadšení však opadlo krátce po startu hned následující zkoušky, kdy se u jeho Fiesty znovu objevil problém s přední poloosou, a Martin tak musel výrazně zvolnit. Na téměř dvaatřiceti kilometrech to v cíli znamenalo bezmála pětiminutovou ztrátu a propad na třetí místo. Do čela se tak vrátil Al-Attiyah, ačkoliv i on díky Martinovu zpomalení a zvířenému prachu na trati na desáté zkoušce ztratil. Naopak Rogher Feghali zmobilizoval všechny vraníky pod kapotou své Fabie a z padesátivteřinové ztráty na první příčku bylo v poledním servisu rázem vteřin osm. Nakonec se Prokop s chorou Fiestou musel v poslední dopolední erzetě vzdát i třetího místa, na kterém ho vystřídal Jaromír Tarabus. Čtvrtý byl tedy Prokop, pátý domácí Nicos Thomas s Peugeotem 207 S2000 a pár vteřin za ním, na šesté příčce, Roman Kresta.

V poledním servisu proběhly na vozech poslední opravy a úpravy, aby se smečka přeživších speciálů mohla vrhnout do tří závěrečných rychlostních zkoušek letošní sezony. Al-Attiyaha s Feghalim čekal souboj o post nejvyšší, Tarabus s Prokopem táhli do bitvy o bronzový věnec. Katařan však nic neponechal hříčce náhody a třemi nejrychlejšími časy nedal Libanonci nejmenší šanci. Prokop třemi třetími časy s přehledem smazal Tarabusův náskok, a nakonec tak po všech smůlách, které se během obou etap lepily na kapotu Fiesty, mohl vystoupit alespoň na bronzový stupínek. Pro Jaromíra Tarabuse je však i čtvrté místo v podniku Intercontinental Rally Challenge obrovským úspěchem. Spolu s šestým místem Romana Kresty, jež dokázal vybojovat i se starší EVO devítkou, se tak nakonec Cyprus Rally stala takovým malým českým soutěžáckým svátkem.

Kyperská rally tak uzavřela letošní, pro české barvy velice úspěšnou, sezonu seriálu Intercontinental Rally Challenge. Celkovým vítězem v hodnocení jezdců se stala finská posádka Juho Hänninen – Mikko Markkula s tovární Škodou Fabia S2000, mezi týmy dominoval mladoboleslavský Škoda Motorsport a letošní nadvládu vozů s okřídleným šípem (nebo „slepicí“?) ve znaku podtrhla druhým místem mezi jednotlivci další mladoboleslavská posádka Jan Kopecký – Petr Starý. Pro příští rok zatím o roli mladoboleslavského továrního týmu v tomto šampionátu není rozhodnuto. V této chvíli se šíří spekulace o odchodu továrny a podpoře soukromých týmu, či o možném vývoji vozu nové kategorie WRC na platformě současné Fabie. Vše záleží i na jednání s mateřským Volkswagenem, který také projevil zájem vstoupit do kolotoče Mistrovství světa v rally a vedle kterého by Škoda Motorsport ve WRC stěží mohla volně dýchat. Tyto záležitosti jsou však prozatím ve stádiu debat a neověřených plků na různých motoristických fórech a na oficiální vyjádření Škody Motorsport, které by mělo spatřit světlo světa co nevidět, si musíme ještě asi nějaký ten den či týden počkat.  

 

KONEČNÉ VÝSLEDKY IRC Cyprus Rally 2010

Pořadí

Posádka

Vůz

Čas

1.

Al-Attiyah N. - Bernacchini G.

Ford Fiesta S2000

 3:11:53,5

2.

Feghali R. - Matar J.

Škoda Fabia S2000

      + 30,7

3.

Prokop M. - Tománek J.

Ford Fiesta S2000

   + 4:42,0

4.

Tarabus J. - Trunkát D.

Ford Fiesta S2000

   + 5:40,5

5.

Thomas N. - Loizides A.

Peugeot 207 S2000

   + 6:45,5

6.

Kresta R. - Gross P.

Mitsubishi Lancer EVO IX

   + 7:16,6

7.

Timotheou C. - Laos P.

Mitsubishi Lancer EVO X

 + 12:44,0

8.

Tingrides C. - Shialos P.

Mitsubishi Lancer EVO IX

 + 13:20,6

9.

Al-Marri M. - Arena N.

Subaru Impreza STi N16

 + 14:50,3

10.

Polykarpou P. - Laos S.

Mitsubishi Lancer EVO IX

 + 19:15,8

 

KONEČNÉ POŘADÍ IRC 2010

Pořadí

Jezdec

Vůz

Body

1.

Hänninen, Juho

Škoda Fabia S2000

  62

2.

Kopecký, Jan

Škoda Fabia S2000

  47

3.

Meeke, Kris

Peugeot 207 S2000

  39

4.

Loix, Freddy

Škoda Fabia S2000

  36

5.

Magalhães, Bruno

Peugeot 207 S2000

  30

6.

Wilks, Guy

Škoda Fabia S2000

  27

7.

Mikkelsen, Andreas

Ford Fiesta S2000

  21

8.

Andreucci, Paolo

Peugeot 207 S2000

  18

9.

Neuville, Thierry

Peugeot 207 S2000

  12

10.

Al-Attiyah, Nasser

Ford Fiesta S2000

  10

Galerie

Komentáře