foto Driversweb.cz

Hyundai i30 1,6 GDi vs 1,6 CRDi – bratrovrah, část II.

Datum článku: 10.5.2012 | Autor textu: Martin Jánský

V první části našeho srovnání benzinového a naftového Hyundai i30 jsme se věnovali představení modelu, ta druhá nám už odpoví na otázku, jak se nová i30 řídí a který motor dává větší smysl.

Neminuli jste první část našeho testu?

Hyundai se rád chlubí s faktem, že platforma druhé generace i30 je zcela nová. Samozřejmě stačilo přepracovat tu původní, která byla dostatečně moderní a kvalitní, ale Hyundai to nestačilo. Skvělý přístup. Díky tomu je nový vůz ve všech směrech prostornější, navíc také konstruktéři hodně zapracovali na kultivovanosti auta. Koncepce podvozku se nezměnila, nakonec MacPhersony vpředu a víceprvková náprava vzadu patří k tomu nejlepšímu, co lze v této třídě najít (společné s Focusem a Golfem). Není tedy divu, že i30 velmi dobře jezdí. Podvozek se zpočátku zdá docela tuhý, nicméně při delším užívání musím uznat, že představuje opravdu velmi dobrý kompromis mezi kvalitou jízdy a stabilitou. Auto netrpí náklony karoserie a ani v žádné chvíli nepůsobí nepohodlně. Podvozek je naladěn velmi bezpečně a přitom nabízí slušnou porci agility, po vypnutí ESP lze navíc odhalit, že se v rámci možností nechá řídit i plynem. Stejný podvozek a naladění by klidně mohl mít i Veloster, s ním by konečně působil schopně a dynamicky.

Hyundai i30 se velmi snadno ovládá. Rozmístění pedálů a jejich chod je bez výhrad, převodovka je „klikací“, takže nemá moc mechanické vazby, ale zato je dost rychlá a přesná. Vše kazí jen řízení. Je přesné a má dostatečně rychlý převod, nicméně zcela postrádá cit, což nadšeného řidiče zklame. Terénní zlomy ani průjezd hlubokou kaluží s volantem nedokážou zahýbat, nicméně je pravděpodobné, že tím svým majitelům, moderním a nenáročným řidičům-uživatelům vrásky na čele neudělá, spíš naopak je to potěší a dodá jim tím více jistoty a klidu. Nový elektrický posilovač má tři stupně odporu: mód „comfort“ je pohodlně vágní na dálnici a lehoučký při parkování, „sport“ naopak tuhý, možná až nepřirozeně. Mezi nimi leží „normal“, jenž budete jistě při běžné jízdě používat nejčastěji.

Volba motoru se zdá být snadná, moderní turbodiesel 1,6 se 128 koni je velmi povedený. Tichý, kultivovaný, úsporný. Nejefektivněji funguje mezi dvěma a třemi tisíci, vytáčet ho výš není ani třeba, pak má dost síly na předjíždění a snadno si poradí s dálničním tempem. Bez snahy jsem jezdil za pět litrů, šetrnější řidič se snadno přiblíží čtyřem litrům. Benzinová šestnáctistovka má sice papírově lepších 136 koní, ale abyste je z ní vymáčkli, musíte motor držet mezi čtyřmi a sedmi tisíci otáčkami, což bude pro většinu majitelů hodně neobvyklé a možná i nemyslitelné. Zkrátka pravá atmosféra dle klasického střihu, kde si každého koně musíte odpracovat.

   

Takový přístup nadšené řidiče těší. Ve sportovním autě. Ale v běžném rodinném voze to působí nepatřičně a nepohodlně, protože pod čtyřmi tisíci se i30 přinutí sotva ke klusu – vždyť i nejvyšší hodnota točivého momentu je posazená až na 4 850 otáček. A pak spotřeba 1,6 GDI není kolem osmi litrů jako při běžné jízdě, ale spíš kolem deseti. Takže diesel je jasná volba, že? No, ne tak docela. Další dimenzi tomuto problému dodá pohled do ceníku, nejsilnější diesel je totiž o necelých 60 tisíc dražší než nejsilnější benzin. Jestliže vám tedy diesel uspoří zhruba tři litry paliva (cca 100 korun) každých 100 km, zaplatí se až po 60 tisících kilometrech. Slabší 110koňový diesel představuje rozdíl 40 tisíc a s největší pravděpodobností vám bude bohatě stačit, takže pokud nepotřebujete mít to nejlepší z ceníku, je tohle ta pravá volba. Mezi benziny doporučuji taky ušetřit a vystačit si se stokoňovou čtrnáctistovkou, která je dostatečná, a uspořených 25 tisíc investovat do palubního komfortu v podobě příplatků. Modernější benzinový motor s turbem v nabídce chybí, na druhou stranu jednoduché atmosféry nevyvolávají otazníky v oblasti spolehlivosti.

Tím se dostáváme k ceníku jako takovému. Hyundai i30 se u nás nabízí ve dvou úrovních výbavy. O základní Entry snad ani nemá cenu uvažovat, protože už když budete chtít alespoň manuální klimatizaci a rádio, jste na úrovni patrioticky nazvané Trikolor, která navíc přihodí i dálkové centrální zamykání, elektrická zadní okna, vyhřívaná zrcátka a pár dalších milých drobností navíc. Trikolor je dostatečně bohatá, vylepšit jde prostřednictvím několika odstupňovaných paketů, které možná představují velkou investici, ale v součtu přinášejí slušný poměr cena/hodnota. Dobrou zprávou je, že i30 stále zůstává znatelně levnější než nejsilnější konkurence. Už to není taková láce jako dříve, ale to bohatě vynahradí vysoká hodnota auta, třeba i v tom detailu, že všechny verze i30 mají šestistupňovou převodovku.

  

Faktem je, že Hyundai i30 teď již nepředstavuje jen volbu ekonomicky smýšlejícího rozumu, ale doopravdy lákavou alternativu. Kvalitní, pohlednou, spolehlivou, praktickou, bezpečnou, úspornou, komfortní a cenově dostupnou. Nepodařilo se mi na něm najít žádnou vážnější chybu, vlastně čistě objektivně je zcela bezchybný. Opravdu rovnocenný soupeř pro lídry třídy, který promyšleností a použitelností dohání to, co chybí prestiži značky. Teď je nicméně Hyundai fakticky stejně dobrou volbou jako Volkswagen nebo Ford. K dokonalosti už chybí jen trocha víc řidičského nadšení za volantem, které i30 nemá v repertoáru. Jako rodinné auto pro každodenní dopravu však funguje naprosto perfektně.

foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Hyundai i30 1,6 GDI a 1,6 CRDi :

Motorizace

1,6 GDI

1,6 CRDi

Stav vozu/rok výroby

nový/2012

nový/2012

Stav tachometru

5 000 km

7 000 km

Cena vozu

345 990 Kč

415 990 Kč

Hmotnost

1 268 kg

1 365 Kg

Motor

řadový

řadový

Plnění motoru

atmosférické

turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu napříč

vpředu napříč

Počet válců

4

4

Počet ventilů

16

16

Palivo

benzin

nafta

Objem

1 591

1582

Výkon

99 kW (135 koní) při 6 300 ot./min.

94 kW (128 koní) při 4 000 ot./min.

Výkon/hmotnost

106 koní/t

94 koní/t

Točivý moment

164 Nm při 4 850 ot./min.

260 Nm při 1 900 - 2 750 ot./min.

Zrychlení 0−100 

9,9 s

10,9 s

Max. rychlost  

195 km/h

197 km/h

Počet rychlostí 

6

6

Převodovka

manuální

manuální

Poháněná kola

přední

přední

Spotřeba kombinovaná

5,7 l/100 km

4,1 l/100 km

Spotřeba ve městě

7,7 l/100 km

4,9 l/100 km

Spotřeba mimo město

4,6 l/100 km

3,7 l/100 km

Objem palivové nádrže

53 l

53 l

Rozměr pneumatik

225/45 R17

225/45 R17

Délka

4 300 mm

4 300 mm

Šířka

1 780 mm

1 780 mm

Výška

1 470 mm

1 470 mm

Rozvor náprav

2 650 mm

2 650 mm

Objem zavazadlového prostoru

378 l

378 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Prostorný – Mrtvé řízení
+ Moderní, hodnotný design – Podivně (ne)fungující asistent pro rozjezd do kopce
+ Praktický a ergonomický – Nutnost točit motor do oblak, aby jel (GDI)
+ Kultivovaný – Kousavá spojka (CRDi) 
+ Pohodlí a agilita podvozku  
+ Příznivý poměr cena/hodnota     

 

Hyundai i30 1,6 GDI

Hyundai i30

1,6 GDI (135 koní)  

Ford Focus

1,6 Ti-VCT (125 koní)  

Mazda3

1,6i (105 koní)

Volkswagen Golf

1,4 TSI (122 koní) 

0-100 9,9 s

195 km/h

4,6 l/100km

0-100 10,9 s

 196 km/h

5,9 l/100km

0-100 12,2 s

185 km/h

6,4 l/100km

0-100 9,5 s

 200 km/h

6,2 l/100km

cena: 345 990 Kč

cena: 367 990 Kč

(Akční cena)

cena:  328 900 Kč

(Akční cena)

cena:  476 800 Kč

(Akční cena)

 

 

Hyundai i30 1,6 CRDi

Hyundai i30

1,6 CRDi (128 koní)  

Ford Focus

1,6 TDCi (115 koní)  

Mazda3

1,6 MZ-CD (116 koní)

Volkswagen Golf

1,6 TDI (140 koní) 

0-100 10,9 s

197 km/h

4,1 l/100km

0-100 10,9 s

 193 km/h

4,55 l/100km

0-100 11,0 s

186 km/h

4,3 l/100km

0-100 9,3 s

 209 km/h

4,8 l/100km

cena: 415 990 Kč

cena: 437 990 Kč

(Akční cena)

cena:  390 900 Kč

(Akční cena)

cena:  495 700 Kč

(Akční cena) 

Galerie

Komentáře