foto Driversweb.cz

Hyundai Veloster 1,6 T-GDI - Turbo? No a?

Datum článku: 14.9.2013 | Autor textu: Matěj Slepička

Turbo! Volali jsme po něm už od uvedení Velosteru na trh a Hyundai nám konečně po dvou letech splnilo naše přání. Takže jak to fičí, když turbo tlačí?

Atmosférické motory Hyundai obvykle trpí faktorem nedostatku slibovaného výkonu. Jakkoliv vypadá základních 140 koní Velosteru jako důstojný počet pro malé, 1250 kg těžké skoro kupé, tak za volantem jich pocitově 40‒50 postrádáte, jen u červeného pole otáčkoměru se část z nich najednou posbírá. V „turbokoně“ matně šedého Velostra tedy máme velká očekávání, vyprovokované i červeným označením Turbo na zádi, dvěma obrovskými koncovkami výfuku a upraveným nastavením kritizovaného podvozku. Usedám za volant, tisknu startovací tlačítko a se zatajeným dechem čekám pořádný kopanec do ledvin.

Stejně jako u všech Hyundaiů, tak i u tohoto křížence kupé a hatchbacku elektronika upravuje řidičovo množství plynu dle svého uvážení. Například na rozjezdu auto samo ubere plyn zřejmě pro to, aby šetřilo spojku, ale výsledkem je autoškolácké škubnutí, kterému se dá jen těžko vyhnout. Spojku je třeba šetřit i při přeřazení, takže ostré zrychlení napříč dvěma rychlostními stupni doprovází kromě prodlevy na roztočení turba i prodleva elektroniky na všimnutí, že je spojka již v plném záběru. Je to moderní trend, který nepostihl jen Hyundai, ale elektrodíra s turbodírou mohly být sehranější dvojka.

Při čekání na kopanec do ledvin nechávám auto potupně škubnout na rozjezdu a v zápětí měkce nastoupí působivě svižné zrychlení. Pro požitek z plného výkonu je potřeba prošlápnout plyn až úplně na podlahu, protože pedál je namapovaný v dost ekologickém duchu a také je potřeba vypodřadit na některý z nižších, a tedy i kratších kvaltů, protože 186 koní a 265 Nm s každým odřazením na dlouhých kvaltech výrazně slábne. Na vlně točivého momentu jde plout už od 1500 ot./min a radost z vytáčení motoru nekazí žádný přehnaně plochý průběh výkonu ani vadnutí ve vysokých otáčkách, nejvyšší výkon motoru zůstal na relativně atmosférické hodnotě 5500 ot./min. Je škoda, že dojem ze svižného tempa nepřibarvuje žádné drama ve formě hutného syčení a rošťácké práskání do výfuku, které sliboval červený nápis Turbo na zádi a koncovky výfuku o velikosti těch z Nissanu GT-R.

Lehké jízdní zklamání se dál prohlubuje, pokud očekáváte sofistikovanost tuhého odpružení, pokud očekáváte zpětnou vazbu v řízení (je sice jedno z nejlepších, jaké Hyundai dělá, ale stále postrádá cit, vystřeďuje se nepřirozeně a má hrubý chod elektromotoru), nebo pokud očekáváte stabilitu zadní nápravy, která i v Turbu působí, jako by si před jízdou vždycky šlehla a v tu nejméně vhodnou chvíli chtěla ukázat svou zábavnou stránku. Krizové brzdění? Nijak dramatické ubrání plynu ve 200 km/h? Plynulý nájezd do zatáčky přes výmoly? To jsou chvíle, kde se mi orosí čelo, pokud u toho mám rovnat náznaky přetáčivého smyku.

Veloster mi trochu připomněl Ford Puma, taky šlo o hodně designový bombnek. Puma vypadala dětinsky, ale jela jak z praku, zatímco Veloster vypadá hrozivě, ale bohužel jede podprůměrně. Rozhodně se cítí líp mezi lidmi, u kterých řidičskost nehraje žádnou roli.

Designovou odlišnost Velosteru nikdo neodepře a před jakýmkoliv vchodem do restaurace, do školy nebo do práce přitahuje postávající kuřáky pořád dokola počítající dveře (ano, skutečně jsou u řidiče jedny a u spolujezdce dvoje), s pusou dokořán zkoumající ozdobné obroučky výfuku a zírající na matný lak v kombinaci s chromovanými koly.

S Turbem je Veloster výrazně lepší než kdy dřív, škoda jen nestability zadní nápravy, která kazí jízdní vlastnosti nejvíce. Nebýt jí, jde o průměrně schopné přisportlé kupé. S dvojspojkovou převodovkou Veloster oplývá zajímavou dávkou komfortu, výjimečnosti i sportovnosti, s Turbem zase fičí, jak se patří. Škoda, že nejde mít kombinaci obojího, protože Veloster zase není tak řidičská střela, aby u ní vtáhl manuál řidiče více do hry, a navíc by dvojspojka určitě vyřešila ty nepříjemné prodlevy motoru na nástup výkonu.

Text: Matěj Slepička | Foto: Jiří Čermák

 

Technické parametry vozidla Hyundai Veloster 1,6 T-GDI:

Stav vozu/rok výroby

nový/2013

Základní cena vozu

632 990 Kč

Hmotnost

1 330 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

benzin

Objem

1 591

Výkon

137 kW (186 koní) při 5 500 ot./min.

Výkon/hmotnost

139 koní/t

Točivý moment

265 Nm při 1 500 - 4 500 ot./min.

Zrychlení 0−100 

8,4 s

Max. rychlost  

214 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

6,9 l/100 km

Spotřeba ve městě

9,3 l/100 km

Spotřeba mimo město

5,5 l/100 km

Objem palivové nádrže

50 l

Zavěšení přední nápravy

Nezávislé typu McPherson se stabilizátorem

Zavěšení zadní nápravy

Dvojitá příčná ramena s vinutými pružinami a s vlečenými rameny

Rozměr pneumatik

215/40 R18

Délka

4 220 mm

Šířka

1 790 mm

Výška

1 399 mm

Rozvor náprav

2 650 mm

Objem zavazadlového prostoru

320 l

Potěšilo nás:

Naštvalo nás:

+ Povedený turbomotor

– Nestabilita podvozku

+ Praktický interiér s dveřmi navíc

– Elektronické omezování plynu

+ Kvalita zpracování

– Řízení se vystřeďuje nepřirozeně

+ Design a styling

– Turbo nejde kombinovat s dvojspojkou DCT

 

Hyundai Veloster

1,6 T- GDI (186 koní)  

Volkswagen Scirocco

1,4 TSI (160 koní)  

Ford Fiesta ST

1,6 EcoBoost (182 koní)

Škoda Fabia RS

1,4 TSI (180 koní)  

0-100 8,4 s

214 km/h

6,9 l/100km

0-100 8,0 s

 218 km/h

6,6 l/100km

0-100 6,9 s

 220 km/h

5,9 l/100km

0-100 7,3 s

 224 km/h

6,2 l/100km

cena: 632 990 Kč

cena: 545 900 Kč

cena:  429 990 Kč

cena:  504 900 Kč

Galerie

Komentáře