foto Driversweb.cz

Hyundai Grand Santa Fe – I Love New York!

Datum článku: 19.6.2014 | Autor textu: Matěj Slepička

Americká auta už přestávají být symbolem odfláknutého interiéru a nebezpečných jízdních vlastností. A Hyundai jde ještě dál, svá auta pro americký trh dělá dokonce lépe než ta pro Evropu.

Hyundai zažil ve své novodobé historii dva velké třesky. Ten první přišel s představením i30, po dlouhých letech konečně plně konkurenceschopného auta za dvoutřetinové peníze ostatních ve třídě. A druhý třesk proběhl trošku komorněji, především mezi automobilovými nadšenci a to s představením Hyundai Genesis Coupé, pravověrné sportovní zadokolky s poctivým šestiválcem, pohonem zadních kol, samosvorným diferenciálem a maximálním důrazem na ovladatelnost. No a teď máme v testu další auto určené pro americký trh a mě opět dostalo, jak moc poctivě dobré je v tom, k čemu má sloužit.

Obrovská SUV mají totiž dva zásadní úkoly. Tím prvním jepůsobit majestátně a nadřadit se nad okolí. Myslím ty situace, kdy dostanete přednost v jízdě i na místech, kde byste si ji jinak nevynutili ani s baseballovou pálkou. Další věcí je pak oblíbená vyvýšená pozice za volantem, díky které je vidět přes většinu ostatních aut. A poslední věc dokládající majestátnost je respekt, který tahle SUV budí u pomaleji jedoucích aut. Uvolnění levého pruhu dálnice je samozřejmostí, protože přední maska velká přes celé zpětné zrcátko vypadá opravdu výhružně a nic na tom nemění fakt, že je uprostřed znáček Hyundai.

Druhá strana mince je pak ta, že Grand Santa Fe v tu chvíli posbírá všech 197 koní až z paty jediné nabízené motorizace 2,2 CRDi s automatem, aby předjetí uhýbajícího auta dostálo důstojnosti, má totiž radši pohodovější styl jízdy. Měničový šestistupňový automat se umí pohybovat v pásmu do 2 000 ot./min a pomůže tak klesnout spotřebě v průměru i na 7,5 l/100 km. To je na dvoutunové SUV překvapivě nízká hodnota a Hyundai jí stahuje především proto, že se nepřetahuje s neustálým odporem mezinápravového diferenciálu, ale vystačí si s jednodušší a levnější haldex spojkou. V praxi tohle auto pozná terén stejně jen v podobě dlažebních kostek a obrubníků, takže to v podstatě ani nevadí.

Tím druhým úkolem SUV je vytvořit příjemný obývací pokoj pro pracovní a rodinné cesty, proto má taky Santa Fe jen jeden stupeň výbavy, a to rovnou ten nejvyšší s koženými sedadly, kvalitním audiem, elektrickými sedačkami, s klimatizací i pro třetí řadu sedadel nebo 230V zásuvku. Dokoupit už lze jen paket exclusive s obřím panoramatickým oknem přes celou střechu.

Santa Fe umí nabudit pohodovou atmosféru i při jízdě a nevzdá se jí, ani když svižně pluje po rozbité okresce. V každé situaci působí řízení uvolněně, nenáročně a komfortně pro posádku, dokonce i pro třetí řadu sedadel, která je na krátké trasy až na nízko položené sedáky dobře použitelná. Motoru na většinu situací stačí začátek otáčkoměru, takže ani není typicky čtyřválcově hlučný a podvozek se jen měkce pohupuje na pneumatikách s vysokým profilem, pohodička.

Hyundai Grand Santa Fe se společně ještě s pětimístným sourozencem Santa Fe směle může postavit vedle svých prémiových konkurentů a dle Hyundai zvyků za něj zaplatíte jen zhruba dvoutřetinovou částku oproti nim, tedy v našem případě 1 199 990 Kč. Jako vždy ani teď za to není vysoká daň, v praxi vás můžou občas jen rozčilovat zmatené reakce převodovky při režimu eco. Fascinující ale je, o jaký kus dál je tohle auto je jízdním projevem, smyslem pro detail ale i kvalitou interiéru oproti evropské nabídce Hyundai.

text: Matěj Slepička | foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Hyundai Grand Santa Fe 2,2 CRDi AUT6:

Stav vozu/rok výroby

nový/2014

Cena testovaného vozu

1 199 990 Kč

Hmotnost

1 991 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlem

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

diesel

Objem

2 199 cm3

Výkon

145 kW (197 koní) při 3 800 ot./min.

Výkon/hmotnost

98 koní/t

Točivý moment

436 Nm při 1 800 - 2 500 ot./min.

Zrychlení 0−100 

10,3 s

Max. rychlost  

200 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

automatická

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřebave městě

9,9 l/100 km

Spotřeba mimo město

6,2 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

7,6 l/100 km

Objem palivové nádrže

71 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson, stabilizátor

Zavěšení zadní nápravy

víceprvková

Rozměr pneumatik

235/55 R19

Délka

4 915 mm

Šířka

1 885 mm

Výška

1 685 mm

Rozvor náprav

2 800 mm

Objem zavazadlového prostoru

634 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Majestátnost – Převodovka si v režimu eco neví občas neví rady s výjezdy ze zatáček
+ Promyšlenost  
+ Pohoda na palubě  
+ Nízká spotřeba paliva  

 

Hyundai Grand Santa Fe

2,2 CRDi (197 koní)

Kia Sorento

2,2 CRDi (197 koní)

Volvo XC90

2,4 D5 (200 koní)

Audi Q7

3,0 TDI (204 koní)

0-100 10,3 s

200 km/h

7,6 l/100km

0-100 9,9 s

190 Km/h

6,7 l/100km

0-100 10,3 s

200 km/h 

8,2 l/100km

0-100 9,1 s

202 km/h  

7,2 l/100km

cena: 1 199 990 Kč

cena: 879 980 Kč

cena: cca 1 000 000 Kč

cena: 1 392 900 

Galerie

Komentáře