foto Driversweb.cz

Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 – pracant jako dřív

Datum článku: 10.5.2018 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák

Nový Duster je hezčí, komfortnější a našlapaný výbavou – nic z toho však nenarušilo jeho náturu neúnavného dříče.

Tohle je nový Duster. Ne, vážně! Na první pohled to skutečně moc dobře poznat nejde, protože vypadá skoro stejně jako ten starý, ale to jen proto, že to tak zákazníci chtěli. Prostě se jim líbil takový, jaký je. A přestože je stejný i rozměrově (základní platforma zůstala stejná), konstruktéři a designéři na něm provedli řadu drobných změn (vyztužení karoserie, rozšířený rozchod, čelní sklo o 100 mm více vpředu, zvýšená kapota i boční linie atd.), takže ve skutečnosti nemá s tím minulým stejný jediný panel karoserie (poznávacím znamením jsou nová světla vpředu i vzadu a jiný tvar střešních nosičů).

V interiéru si už pokroku zaručeně všimnete – všechno je kvalitnější a lépe zpracované (volant, řadicí páka, ovladače oken, kliky,…), mezi budíky máte vylepšený displej palubního počítače, infotainment je tu ve své nejnovější generaci (a konečně není až u kolen) a pod ním, pokud si připlatíte za automatickou klimatizaci, najdete nádherné otočné ovladače s integrovaným displejem obklopené kvalitními přepínači, které do laciného auta snad ani nepatří (někdo tu zjevně opisoval od Audi).

Dacia se totiž plácla přes kapsu a svou vlajkovou loď (prvního Dusteru se prodalo přes 2 miliony kusů!) vyšperkovala, jak to jen šlo. V seznamu výbavy najdete i takové laskominy, jako je bezklíčový přístup, 360°kamerový systém, sledování mrtvého úhlu, 17“ litá kola (doteď šly jen 16“), dvouspojkový automat (pouze pro diesel) nebo kožené čalounění.

Nic z toho však nezakryje fakt, že je Duster v jádru stále laciný pracant. Materiály a slícování dílů není úplně špičkové. Volant má sice konečně výškové i podélné nastavení, ale pořád s malým rozsahem, aby si i vyšší postavy sedly zcela pohodlně (aspoň má řidičova sedačka nově bederní oporu a loketní opěrku). Nové sedačky jsou pořád moc měkké a mají malé boční vedení, taky vás nejspíš bude bolet pravá holeň otlačená od středového tunelu. A ani vzadu se nesedí nijak pohodlně.

Najdete tu také řadu ostřejších hran (kliky jsou obzvlášť nepříjemné), laciných plastů a historických technických řešení (nesklápěcí klíč, zámek dveří zcela mimo kliku, víčko nádrže zamykané klíčkem). To ale neznamená, že by Duster nebyl postavený poctivě s ohledem na funkci, některé maličkosti vyloženě překvapí (dvě plynové vzpěry kapoty motoru, čtecí lampičky i vzadu, 12V zásuvka v kufru).

  

Díky tomuto přístupu Duster taky skvěle jezdí. Jeho houpavě pohodlný podvozek je vynikající (naše verze měla díky čtyřkolce víceprvkovou zadní nápravu pocházející spolu s pohonem zadních kol z prvního Qashqaie) a mizerným českým silnicím se přímo vysmívá (i díky gumám s profilem 60), přitom se nebojí ani zatáček (i když to není žádný sportovec) nebo svižného dálničního tempa (stabilní, ale uvnitř už poněkud hlučnější).

Úplně nejlépe si vede v terénu – světlá výška 210 mm, krátké převisy a připojitelný pohon všech kol si poradí s většinou nástrah, řízení vám ještě usnadňuje asistent rozjezdu do kopce a asistent sjezdu ze svahu, kamerový systém a informační obrazovka v infotainmentu s náklony. Svými schopnostmi a nízkou cenovkou vám Duster navíc dodává odvahu, abyste se za dobrodružstvím nebáli sjet z asfaltu.

Z motorizací si momentálně můžete vybrat pouze mezi základní osvědčenou 114koňovou atmosférickou šestnáctistovkou a testovanou 109koňovou naftovou patnáctistovku, která je dost silná, ale taky hodně hlučná a má dost nešikovné rozložení kvaltů. Z nabídky dočasně vypadl turbo benzin, pro který bychom sáhli my – čtyřválcovou dvanáctistovku už ale brzy nahradí nová 1,3 TCe.

I přes všechnu tu vizuální atraktivitu a širokou komfortní výbavu zůstává Duster v jádru sympatickým, skromným pracantem – takhle velkou a prostornou čtyřkolku za podobné peníze prostě neseženete. Je třeba si však uvědomit, že Duster zůstává laciným autem s mnoha kompromisy, které z toho plynou. Dacia se to snažila zamaskovat cingrlátky, kterými si ho můžete ozdobit, ale tím úplně minete pointu. Duster není módním SUV, se kterým budete honit vodu na městských bulvárech, daleko lépe se cítí na vesnických okreskách s kufrem plným pytlů s cementem nebo na lesních cestách. Pokud ho budete správně používat, budete ho milovat!

Duster versus konkurence

Duster začíná na 260 tisících (1,6i 4x2), kam za ním žádný z jeho konkurentů nemůže – ani Mitsubishi, které nabízí na své ASX slevy přesahující 100 tisíc (základ 1,6i 4x2 za 385 tisíc), ani S-Cross od Suzuki (1,0 BoosterJet 4x2 za 410 tisíc). Nejlevnější čtyřkolkou je Duster 1,5 dCi za 421 tisíc, S-Cross 4x4 (1,0 Booster Jet) seženete za 480 tisíc a ASX ve čtyřkolce stojí bláznivých 700 tisíc (diesel, automat a nejvyšší výbava). Takového Karoqa máte za půlmíč jen v předokolce s litrovým tříválcem. Uf!

Největším soupeřem jsou tak ojetiny. Takový Yeti nebo první Qashqai vyjdou určitě laciněji a pořád půjde o celkově sofistikovanější produkt, Pajero nebo Navara ho zase smáznou v terénu a budou daleko praktičtější. Přemýšlejte…

Foto: Jiří Čermák

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Výrazný kvalitativní posun – ... protože má hodně laciný základ   
+ Prostor a praktičnost – Ergonomické nedotaženosti
+ Pohodlný podvozek a úsporný turbodiesel     
+ Terénní schopnosti  
+ Dá se sehnat za fakt pěkný peníze...     

Technické parametry vozidla Dacia Duster 1,5 dCi 4x4:

Základní cena vozu

421 900 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbodiesel

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 461 cm3

Výkon

80 kW (110 k) při 4 000 ot./min.  

Točivý moment

260 Nm při 1 750 ot./min.

Hmotnost

1 395 kg

Výkon/hmotnost

78 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

12,4 s

Max. rychlost  

169 km/h

Převodovka

manuální, 6 rychlostí  

Poháněná kola

přední s připojitelnými zadními

Spotřeba kombinovaná

4,7 l/100 km

Objem palivové nádrže

50 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové

Rozměr pneumatik

215/60 R17

Délka

4 341 mm

Šířka

1 804 mm

Výška

1 682 mm

Rozvor náprav

2 676 mm

Objem zavazadlového prostoru 

411 l

Galerie

Komentáře