Datum článku: 1.3.2011 | Autor textu: Matěj Slepička
TEST OJETÉHO VOZU /// Tentokrát jsme při hledání aut pro nadšené řidiče zaměřili náš hledáček na Audi S4. Objeli jsme pár autobazarů a našli jeden sjízdný kousek. Byla by S4 pro vás to pravé?
Pokud jste opravdový řidič, pravděpodobně vás nechává většina vozů Audi chladnými. Kritici je nemají rádi za to, že se všechny modely tváří sportovně a přitom očekávání nenaplní. Ale pak se najdou také výjimky, jako jsou některé modely S nebo RS. Například svezení v Audi RS6 à la rodinné foukané Lambo věru nebylo zlé. A Audi S4 z roku 99 by vás také nemělo nechat chladnými.
Spoustu očekávání vzbuzuje S4 už na papíře – šestiválec 2,7 s pětiventilovou technikou, dvěma turby a 280 koňmi. Jaký asi je?
Přeplňovaná dva-sedmička má spoustu charakteru, po sexy turbodíře zatáhne silou nakopnutého řvoucího mamuta, který se v letu roztočil na 7 000 ot./min. 265 koní je i v dnešním světě u rodinného auta naprostý úlet a dává vám možnost zažít spoustu vykulených kolemjedoucích. Se spotřebou se nám při šetrném tempu podařilo vejít pod 9 l/100 km, ale asi vám je jasné, že spotřeba u tohoto auta nebude největší položka na seznamu provozních nákladů.
Převodovka nevyžaduje žádnou hrubou sílu, je stejně lehká a přesná jako u koncernového TDI. Odstupňovaná je velmi nakrátko, tak jak bylo v době zplození ještě zvykem.
Podvozek je trochu tvrdší, než by si vaše rodina přála, ale není zase tak tvrdý jako například v Imprese WRX STi. Když už jsme u těch čtyřkolek, pohon tady zajišťuje diferenciál Torsen. S4 se chová spíše jako předokolka, pokud si chcete užít přetáčivosti, musíte na to jít švihnutím auta do zatáčky, a podobně jako u předokolky se i tady dočkáte spíše sklouznutí zádě nežli plynem řiditelného táhlého a plynulého smyku. Podpory zadní nápravy se dočkáte až na kluzkém povrchu.
Kam se auto hodí? Rozhodně ne na okruh, tam ho bere jen Tiff Needel. Nejvíce S4 využijete na zábavné cestování na jakékoliv vzdálenosti, přičemž uvítáte kvalitnější asfalt, a pokud narazíte na okresku, nudou neumřete, ale k širokému úsměvu, známému z BMW M3, byste museli požít omamné látky, což samozřejmě nedoporučujeme.
Testované auto působilo dojmem, že je po jakémsi mafiánském kolotočáři. Vzadu ležela násada zemědělského nástroje, v loketní opěrce se usadila souvislá vrstva tabáku, pod kterou vykukovalo jakési odborné čtivo. Image vozu dokreslovaly nálepky S-line a turbo, což na důvěře opět nepřidalo. Báli jsme se, že v kufru najdeme místo rezervy mrtvolu a v přihrádce před spolujezdcem koks, a tak jsme test zkrátili na nezbytně nutný. I policisté se báli, že narazili na chudé příbuzné rodiny Olahů a při jejich míjení se otáčeli zády.
Líbí se nám, že S4 v téhle konfiguraci neutrpěla nic na praktičnosti a může stále nabídnout pohodlné cestování pro pět lidí a v našem případě dokonce praktickou záď.
10 let starý über wagon je už více než prarodič a je to znát především na stavu ojetin. I přes tradiční bytelnost Audi je znát, že se se sportovními S4 nezacházelo v rukavičkách… S výběrem té vyvolené proto buďte velmi obezřetní. Je to typ auta, u kterého se rozhodně vyplatí najít udržovaný stav spíše než zainventovat do křísení nějaké mrtvoly.
I když S4 vypadá jen jako obyčejná A4 s nóbl nárazníky, je to každým coulem specifické auto, takže díly nenajdete na každém vrakovišti, a když už se někde objeví, nejsou za babku. Kousek, který jsme vybrali pro test, měl zrepasovaný motor a podvozek, ale i tak vyžadoval další investice.
Jak se žije s S4 jsme se zeptali majitele s nickem SpeedyS4:
Co tě k S4 přivedlo, čím tě zaujala právě generace B5? Asi to, že je to trošku něco jiného než Impreza, Evo a podobně. Svým způsobem je to docela ojedinělé auto v České republice a generace B5, hlavně verze RS4, je jedním z nejkrásnějších, co v těchto letech bylo od Audi vytvořeno. Jak drahý je roční provoz S4, kolikanásobně je dražší než u A4? Roční provoz S4, pokud by měl člověk auto k dennímu užívání, není o moc dražší než ostatní silné benzinové motory... Oproti A4 bych řekl, že je provoz tak dvojnásobný, pokud bych bral oproti 1,9TDI, kterou jsem si pořídil na denní ježdění, tak možná i trojnásobný. S4ka je ale můj mazel již čtvrtým rokem, vyměnil a udělal jsem na ni snad vše, co bylo i nebylo nutné... V audiklubu a racingfóru má toto auto několikastránková témata s postupem a popisem úprav. Co jsi musel u své S4 měnit a jak se dají díly sehnat? Vyplatí se u specifických dílů repase, druhovýroba nebo nové díly? Dají se díly sehnat na vrakovišti? Jediné, co zklamalo, byl přístup Audi, jedná se o starší kus, a tak jsem například na čidlo EGT čekal přes tři měsíce oficiální cestou, ale přes eBay (německý nebo americký) se dá objednat vše, takže už to řeším touto cestou. Například díly jako výfuk a turba jsem objednával z USA (výfuk nerez se svody kompletní cca 10 000 Kč, turba z RS4 vycházela asi na 35 000 Kč obě. V ČR by vyšla tak na 80 000!). Oslovily tě nové vozy Audi typu S či RS? Jelikož na ně nemám, tak jsem po nich zase tak nepokukoval, jsem průměrný člověk s průměrným platem, takže si nějakou novou RS4, S5 nebo R8 nemohu dovolit. Jinak ošklivá auta to samozřejmě nejsou...
|
našli jsme:
Audi S4 B5 r.v. 1999 | Audi RS4 B5 r.v. 1998 |
najeto: 195 000 km | najeto: 135 000 km |
cena: 230 000 Kč | cena: 11 998 € |
V České republice jde momentálně o nejzachovalejší S4 B5 na prodej. |
Pro tuhle krasavici si musíte zajet do Německa |
Technické parametry vozidla Audi S4 B5:
Stav vozu/rok výroby |
ojetý/1999 |
Stav tachometru |
200 000 km |
Cena testovaného vozu |
200 000 kč |
Hmotnost |
1 510 kg |
Motor |
vidlicový |
Plnění motoru |
2x turbodmychadlo |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Počet válců |
6 |
Počet ventilů |
30 |
Palivo |
benzin |
Objem |
2 671 |
Výkon |
195 kW (265 koní) při 5 800 ot./min. |
Výkon/hmotnost |
175 koní/t |
Točivý moment |
400 Nm při 1 850 ot./min. |
Zrychlení 0−100 |
5,7 s |
Max. rychlost |
250 km/h |
Počet rychlostí |
6 |
Převodovka |
manuální |
Poháněná kola |
všechna čtyři |
Spotřeba kombinovaná |
9,9 l/100 km |
Spotřeba ve městě |
l/100 km |
Spotřeba mimo město |
l/100 km |
Objem palivové nádrže |
62 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
Víceprvková náprava |
Rozměr pneumatik |
225/45 R 17 W |
Délka |
4 483 mm |
Šířka |
1 733 mm |
Výška |
1 396 mm |
Rozvor náprav |
2 607 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
440 l |
Tento článek vznikl ve spolupráci s těmito partnery: Autobazar K-AUTO |