foto Driversweb.cz

Alpina XD3 biturbo – BMW jinak a lépe

Datum článku: 9.4.2014 | Autor textu: Martin Jánský

Spousta lidí sní o BMW – rychlých, luxusních a vytříbených automobilech. A víte, o čem sní majitelé BMW? O Alpině.

350 koní, 700 Nm, stovka za 4,9 sekundy a maximální rychlost 251 km/h – to jsou ty nejdůležitější parametry Alpiny XD3, nejrychlejšího sériově vyráběného dieselového SUV na světě (a nakopala tak zadek X6 M50d nebo Cayenne S Diesel, což rozhodně nejsou žádná ořezávátka). Potřebuje snad nějaké důraznější entrée? Ale i přes tyhle parametry hodné ostrého sporťáku nečekejte žádný ostře sportovní zážitek za volantem. Tohle není žádné divoké emko, žádný uprchlík ze závodní trati. Alpina šla na věci vždycky trochu jinak.

Když v roce 2005 BMW M nacpalo pod kapotu E60 ječivý desetiválec, co točil stratosférických        8 250 otáček, a zkombinovalo ho s trhavou SMG převodovkou, u Alpiny pokrčili rameny, na osvědčený osmiválec 4,4 přidali kompresor, napojili ho na klasický měničový automat a měli papírově stejné auto s 500 koni, akorát s bonusem 180 Nm navrch. Charakterově však nemohla být tahle dvojice odlišnější – zběsilá M5 mohla na okruhu prohánět supersporty, uvolněnější, ale stále drtivě rychlá B5 vás vystřelila napříč Evropou jako dobývací katapult. Stejný cíl, jen jiná cesta. To dokonale charakterizuje přístup značky Alpina Burkard Bovensiepen GmbH.

Její život se začal psát v roce 1965, kdy se tahle malá původně firmička vrhla do úprav silničních BMW. Zmiňte však dnes před kýmkoliv z firmy slovo „tuning“ a poletíte ze dveří. Zásahy techniků Alpiny jsou tak zásadní, že má od roku 1983 statut malosériového automobilového výrobce a zcela ojedinělé postavení – BMW jen dodává samostatné karoserie a díly, které Alpina doplní a vylepší a na vlastní výrobní lince jim vdechne život.

  

I přesto v XD3 na první pohled sotva uvidíte něco jiného než lehce upravené BMW X3. Velmi decentní bodykit, jiná kola, čtyři koncovky výfuku a pár věcí v interiéru navíc. Z toho si nikdo na zadek nesedne, a proto proplouváme s XD3 německou exotikou vyrobenou v pár stovkách kusů (konkrétně 170 aut celkem, z nichž do ČR dorazí maximálně 6), provozem zcela nepovšimnutí. Tedy až do chvíle, kdy si nás fotí pasažér projíždějícího pětkového báwa. Znalec.

Když víte, po čem máte koukat, není těžké Alpinu poznat, XD3 má všechny typické znaky – 20paprsková kola Classic s ventilky pod středovou krytkou, jemnou kresbu přes celý bok a pár nenápadných znáčků. I změny v interiéru se nesou v duchu decentních vylepšení – nový dekor palubky, kožené čalounění s vlisovanými logy Alpina (i vzadu), jinak obšitý volant s širším věncem, nové budíky a nepostradatelná plaketka dole na palubní desce, bez které byste si nepřipadali tak exkluzivně. V Buchloe vám auto ušijí na míru přesně podle vašich přání a tloušťky peněženky.

  

Samozřejmě nejdůležitější jsou úpravy techniky. Žádný garážový chiptuning, ale detailní propočítávání, pečlivé slaďování a důkladné testování. Známý třílitrový naftový šestiválec dostal větší turba s proměnnou geometrií lopatek, větší mezichladič, optimalizované sání a odlehčený nerezový výfuk Akrapovič. Výsledkem je nárůst 37 koní a 70 Nm. Pokud se pochechtáváte a hlavou vám letí obraz Alpiny klouzající bokem na lesní cestě jako Evo na rychlostní zkoušce, tak jste nedávali pozor a nepochopili základní ideu. Charakter XD3 (a vlastně všech Alpin) dokonale vystihuje řazení Switch-tronic – žádná hliníková pádla pod volantem jako v BMW, ale nenápadná tlačítka na zadní straně volantu, která jasně říkají: „Ano, mohli byste si chtít řadit sami, ale my víme, že to stejně nebudete dělat.“

Ta tlačítka ovládají osmistupňové ZF (důkladnost Alpiny je znát i v tom, že poladili elektroniku a upravili měnič, aby zvládl větší porci točivého momentu), které funguje tak perfektně, že si ho ani nevšimnete – řadí chytře, hbitě a neznatelně. Proč byste měli potřebu mu do toho sahat? Zvlášť, když adaptivní podvozek v komfortním režimu tak plavně pohodlný (nesrovnatelný rozdíl oproti prkenné X3 – u Alpiny si sami kalibrovali tlumiče, a hlavně zahodili runflat pneumatiky), sedačky tak konejšivé a motor tak sametově tichý. XD3 umí pohodově plout jako žádné jiné sportovně laděné BMW. Ale to je jen jedna část jejího talentu.

Ta druhá část je pekelně rychlá. Zahrábnutí všemi čtyřmi při ostrém startu z místa, předjížděcí manévry na lusknutí prstu, svižné ničení okresek nebo pirátské rychlosti na dálnici, to vše má XD3 v repertoáru a nabízí to za burácivého doprovodu kvarteta Akrapovičových trubek doplňovaných hučením sání. Hutné, ale stále velmi civilizované. Spíš než o pytlících na zvracení je tahle rychlost o jemném, avšak rezolutním zatlačení do sedačky. Představte si startující Boeing a posvátné ticho vyděšených pasažérů: „Jak tohle dopadne?“

  

Díky jistému podvozku, spolehlivému pohonu všech kol a perfektně kalibrovaným ovládacím prvkům máte XD3 za všech okolností pod kontrolou. Přirozeně ji umisťujete na silnici, snadno dobrzďujete a plyn můžete přidávat zatraceně brzy. I přes vyšší posaz se stále cítíte uvnitř auta, snadno najdete společný rytmus, ve kterém útočíte na asfaltový povrch. Žádný pěstní souboj v zapadlé potemnělé uličce, ale nekompromisní kobercový nálet. Drtíte zatáčky a přeskakujete rovinky, ale na rozdíl od všech ostatních BMW se Alpina ani na mizerném povrchu nenechá vyvést z míry.

Jakkoliv vám uvnitř přijde kompaktní, tohle auto váží 1,9 tuny, takže musíte pamatovat na setrvačnost, hlavně při brzdění. Přenosy hmoty má podvozek pod kontrolou naprosto dokonale, nikdy vás nemá tendenci školit. Vždycky ho máte na své straně a nechá vás v bezpečí vyvádět, co vás zrovna napadne. Ale moc toho asi nebude, protože o tomhle Alpina vážně není. V Buchloe prostě nemají potřebu vyrábět silniční monstra, jen rychlé, ale uvolněné luxusní koráby, pro které jsou náročné úkoly každodenního soužití i superrychlé transkontinentální přelety hračkou.

Alpina XD3 je přesně to auto, které zprvu na papíře nedává moc smyslu, ale za volantem vás svým charakterem naprosto okouzlí. Kombinace rodinných schopností s reprezentativním vzezřením a atletické dynamiky s komfortním podvozkem okořeněná nenápadnou individualizovanou jedinečností dokáže být hodně přitažlivá. Posouvá tak koncept BMW ještě o level výš – XD3 má citelně širší schopnosti než výchozí X3 35d, je agilnější, lépe vybavená a naprosto exkluzivní. Ale potřebuje někdo rychlou dieselovou X3 s cenovkou 1,7 milionu? Nejspíš nutně ne, když i samotné BMW nechává tenhle mikrosegment prázdný (srovnatelnou verzi 50d mají až pro větší X5/X6), jenže stačí jedno svezení a rychle pochopíte, že ji opravdu, ale OPRAVDU moc chcete. Vážně, jděte a svezte se. Budete mít aspoň o čem snít...

foto: Jan Svoboda

Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Invelt, autorizovanému prodejci Alpina.

 

Technické parametry vozidla Alpina XD3 Bi-turbo:

Stav vozu/rok výroby

nový/2013

Základní cena vozu

1 791 300 Kč

Hmotnost

1 910 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu podél

Počet válců

6

Počet ventilů

24

Palivo

nafta

Objem

2 993 cm3

Výkon

350 koní (257 kW) při 4 000 ot./min.

Výkon/hmotnost

183 koní/t

Točivý moment

700 Nm při 1 500 - 3 000 ot./min.

Zrychlení 0−100 

4,9 s

Max. rychlost  

253 km/h

Počet rychlostí 

8

Převodovka

automatická

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba ve městě

7,3 l/100 km

Spotřeba mimo město

6,2 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

6,6 l/100 km

Objem palivové nádrže

67 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

Víceprvkové zavěšení

Rozměr pneumatik

přední 255/40 R20

zadní 285/35 R20

Délka

4 651 mm

Šířka

1 901 mm

Výška

1 670 mm

Rozvor náprav

2 810 mm

Objem zavazadlového prostoru

550 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Vynikající motor a převodovka   – Alpina si ho nechá zaplatit  
+ Schopný a komfortní podvozek – Není to žádná divočina
+ Reprezentativnost a praktičnost    
+ Rychlost a úspornost  
+ Jedinečnost  

 

Alpina XD3 Bi-turbo

3,0d (350 koní) 

BMW X3

3,0d (313 koní) 

Porsche Macan S Diesel

3,0d (258 koní)

Audi SQ5

3,0 BiTDI (313 koní)

0-100 4,9 s

253 km/h

6,6 l/100km

0-100 5,3 s

245 km/h

6,0 l/100km

0-100 6,3 s

230 km/h

6,1 l/100km

0-100 5,1 s

250 km/h

6,8 l/100km

cena: 1 791 300 Kč

cena: N/A Kč

cena: 1 634 000 kč

cena: 1 639 900 Kč 

Galerie

Komentáře