Datum článku: 12.10.2015 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jan Svoboda
Po třech letech přichází decentní facelift, který kopíruje ten ze šestky – uhlazuje hrany a přidává pár příjemných novinek. CX-5 je s ním teď lepší než kdy dřív a usedá na trůn mezi rodinnými SUV.
Někteří lidé se pro sebe narodili – i přes (nebo právě pro kvůli ní?) svou odlišnost se dokázali perfektně doplňovat a společně vytvořili víc, než by zvládli každý samostatně. Tomu se říká synergie: absolutní porozumění, vyvážené doplnění, dokonalá souhra. Voskovec s Werichem přinesli světu neopakovatelně lidskou zábavu, Marx s Engelsem utopickou vizi dokonalé socialistické společnosti a Pat s Matem totální domácí destrukci…
A stejné inspirativní pouto cítím z benzinové dvaapůlky a šestistupňového automatu z rodiny SkyActiv technologií. Ty jsou primárně zaměřeny na zvýšení efektivity, ale vedlejším efektem je i neuvěřitelná kultivovanost celého pohonného ústrojí. Až po několika kilometrech jízdy plné sametové jemnosti a ničím nerušeného pohodlí mi došlo, že jsem si nevšiml jediného přeřazení. Motor jen tiše přede kousek nad hranicí volnoběhu, a kdybych nesledoval poskakující ručičku otáčkoměru, vůbec bych nevěděl, že dochází k nějaké změně stupňů.
Takhle vyklidněné pohonné ústrojí k pohodové CX-5 naprosto dokonale sedne. Základem je přirozená řidičskost jdoucí ruku v ruce s bezchybnou ergonomií ovládacích prvků, takže vás prostě baví i obyčejné točení volantem. Podvozek se vyrovnává se silami působícími v zatáčce naprosto samozřejmým stylem plným jistoty a poddajnosti, na rovince pak auto uvolněně pluje a konejší pohodlím, tichem a zenovým klidem.
K tomu přispěl letošní facelift – zlepšit odhlučnění byl jeden z jeho hlavních úkolů a rozdíl oproti předchozí verzi by měl být až 13 %. Kvůli kultivovanosti dostala CX-5 také nové tlumiče a upravené silentbloky na přední nápravě. Uvnitř majitelé také zaručeně ocení upravenou středovou konzolu s elektronickou parkovací brzdou, která uvolnila místo pro další odkládací přihrádky, a hlavně nový infotainment Mazda Connect se sedmipalcovým dotykovým displejem. Trochu se také zapracovalo na materiálech a přesnosti smontování, zvenku se výrazněji změnila prakticky jen maska s LED světly a poslední novinkou je právě atmosférická 2,5 SKY-G.
Tenhle motor si vydupali zákazníci a po svezení vážně není těžké uhodnout, proč o něj tolik stáli, protože takhle uklidňující auto jsem už dlouho neřídil. Jenže když po něm pak chcete nějaký výkon, může vám chybět dostatek rázně táhnoucího točivého momentu – musíte si pro něj sáhnout až do horní poloviny otáčkoměru a pak začne automat zdržovat, motor začne být trochu hlučnější a místo osmi litrů si začne brát deset. V nabídce je navíc pouze v kombinaci s automatem a nejvyšší výbavou, což už docela leze do peněz.
Přesto pochopím, když si ho budete chtít dopřát, protože v téhle konfiguraci působí také díky houpavému pohodlí, tichu v kabině a komfortním prvkům spíš jako malá luxusní limuzína než rodinné auto. Když se však uskromníte s některou rozumnější verzí, o mnoho nepřijdete – Mazda CX-5 je teď naprosto s přehledem nejkomplexnější a nepřátelštější SUV na trhu a bude jen vaše chyba, pokud si půjdete koupit cokoliv jiného.
Foto: Jan Svoboda
Technické parametry vozidla Mazda CX-5 2,5i SKY-G AWD AUT6:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec, atmosférický benzin |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
2 488 cm3 |
Výkon |
141 kW (192 koní) při 5 700 ot./min. |
Točivý moment |
256 Nm při 4 000 ot./min. |
Hmotnost |
1 500 kg |
Výkon/hmotnost |
128 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
8,0 s |
Max. rychlost |
194 km/h |
Převodovka |
automatická, 6 rychlostí |
Poháněná kola |
všechna čtyři prostřednictvím elektronické mezinápravové spojky |
Spotřeba ve městě |
9,3 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
6,0 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
7,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
58 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
víceprvkové zavěšení |
Rozměr pneumatik |
225/55 R19 |
Délka |
4 555 mm |
Šířka |
1 840 mm |
Výška |
1 710 mm |
Rozvor náprav |
2 700 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
503 l |
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Ukázkové jízdní vlastnosti | – Motor v nabídce pouze s automatem a top výbavou |
+ Pohodová kombinace motoru a převodovky | |
+ Vylepšený interiér | |
+ Vypadá skvěle | |
+ Prostorná a praktická |
2,5 SKY-G (192 koní) |
Ford Kuga AWD AUT 1,5 EcoBoost(182 koní) |
Subaru Forester CVT 2,0i (150 koní) |
Toyota RAV4 CVT 2,0i (151 koní) |
0-100 8,0 s 7,2 l/100km kufr: 503 l |
0-100 10,1 s 7,4 l/100km kufr: 406 l |
0-100 11,8 s 6,6 l/100km kufr: 505 l |
0-100 10,7 s 7,2 l/100km kufr: 547 l |
cena: 860 900 Kč | cena: 835 990 Kč |
cena: 949 000 Kč |
cena: 914 900 Kč |