Datum článku: 14.4.2016 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Martin Jánský
První SUV značky má před sebou nelehký úkol – strhnout davy, přesvědčit zákazníky a vydělat automobilce fůru peněz. Má na to?
Za 102 let své existence má legendární automobilka Maserati hodně košatou historii – desítky fascinujících rychlých aut, spousta závodních vavřínů, změny majitelů i pár odvrácených bankrotů. Teď však musí předvést zatím nejtěžší kaskadérský kousek: začít úspěšně prodávat své první SUV.
Nebo je tato bitva naopak už předem vyhraná? Když sportovní značka přivede na svět užitkové, lehce terénní auto, budí to u fanoušků rozpaky, ale předchozí příklad Porsche ukazuje, že zákazníci takové modely naopak nadšeně vítají a ochotně za ně utrácejí své naspořené miliony.
Maserati má navíc oproti Porsche lepší výchozí pozici – její zaměření je historiky spíš rychle-cestovní a praktický čtyřdveřový vůz, sedan Quattroporte, má v nabídce již od šedesátých let. Fanouškovská bojkotující hysterie se tedy tentokrát nekoná, protože všichni moc dobře ví, že peníze, které Maserati na Levante vydělá, pošle rovnou do vývoje skvostného kupé Alfieri, takže ve finále vyhrají všichni.
A nejvíc nadšení budou majitelé Levante, protože za své peníze dostanou skutečně propracované auto hodné trojzubce ve znaku. Z designu exteriéru (který některým připomíná Macana nebo X6) vyzařuje síla, dravost a styl, jeho tvary jsou však také aerodynamicky účinné – součinitel odporu Cx 0,31 je nejlepší ve třídě (pro srovnání Macan má 0,35).
Špičková je také technika. Základem je upravená platforma, na níž stojí nové Ghibli a Quattroporte, v konstrukci jsou široce využity lehké materiály (především hliník), aby Levante netrpělo nadváhou (i tak váží přibližně o metrák víc než Macan), má ideální rozložení hmotnosti 50:50 s nejnižším těžištěm ve třídě. Vpředu najdete rovnoběžníková ramena, vzadu pak pětiprvkové zavěšení, elektronicky řízené tlumiče Skyhook spolu se vzduchovým odpružením Air Spring se starají o komfort jízdy i jistotu v zatáčkách.
Podvozek má šest přednastavených výškových poloh, od nízké nástupní až po vysokou terénní, takže se nemusíte bát ani výletů mimo silnici. Standardem je pohon všech kol Q4 AWD a záda vám kryje chytrá elektronika s asistentem pro sjíždění kopců. Samozřejmě nepřijdete ani o tu užitkovost – vůbec poprvé v historii všech prezentací Maserati se hovořilo o objemu kufru nebo instalaci tažného zařízení, což působilo trochu znepokojivě.
Pojďme si ale otevřeně přiznat, že Levante bude mít nejraději dovádění na silnici, kde nejlépe využije své vektorování točivého momentu (při průjezdu zatáčkou přibrzdí vnitřní kola a pošle výkon na ta vnější) a samosvor na zadní nápravě, kam mezinápravová spojka za běžných podmínek směřuje 100 % výkonu, při nedostatku trakce ho začne směrovat na předek až do úrovně 50:50. Levante by mělo být také nejlépe brzdícím sportovním SUV na trhu s pouhými 34,5 metru nutnými na zpomalení ze stovky.
V nabídce jsou dva motory: benzinový twin-turbo 3,0 V6 můžete mít ve dvou výkonových verzích (350 a 430 koní), spořílci ocení 275koňový třílitrový turbodiesel. Ani s ním nebudete pomalí, stovku umí pod sedm sekund a jede až 230 km/h, nicméně my bychom stejně raději sáhli po sametovějším benzinu, který díky klapkám ve výfuku moc pěkně zpívá. Sílu všech motorů přenáší na kola osvědčený osmistupňový automat od ZF, který zvládá ostré tempo stejně hravě, jako hladké brouzdání v pohodovém režimu.
Definitivně můžete také zapomenout na oblíbenou interiérovou hru „Poznej, z jakého auta je tohle tlačítko“, kabina je totiž komplet nová a vévodí jí velký 8,4palcový centrální dotykový displej s novým infotainmentem. Prakticky všechno je čalouněné kvalitní kůží a pečlivě spasované, ergonomie se zdá být naprosto v pořádku a nálož elektronické bezpečnostní a komfortní výbavy odpovídá dnešnímu vysokému standardu.
Ať už se vám to tedy líbí nebo ne, sportovní SUV jdou na dračku a Maserati si nechce nechat ujet vlak. Prodejní úspěch Levante navíc nutně potřebuje, takže si na jeho vývoji dali opravdu záležet a na autě je to znát, jeho statická kvalita je skutečně špičková. Předpoklady tedy rozhodně má, dokáže však uspět tam, kde se bude opravdu lámat chleba, tedy předčít na silnici svými jízdními vlastnostmi Macana, v současnosti nejlépe jezdící SUV na trhu? Na tenhle souboj jsme vážně zvědaví…
Technické parametry
Levante | Levante S | Levante Diesel | |
Motor | Twin-turbo 3,0 V6 | Twin-turbo 3,0 V6 | Turbodiesel 3,0 V6 |
Výkon | 350 k @ 5750 rpm | 430 k @ 5750 rpm | 275 k @ 4000 rpm |
Točivý moment | 500 Nm @ 1750 - 5000 rpm | 580 Nm @ 1750 - 5000 rpm | 600 Nm @ 2000 - 2600 rpm |
0-100 km/h | 6,0 s | 5,2 s | 6,9 s |
Vmax | 251 km/h | 264 km/h | 230 km/h |
100-0 km/h | 36,0 m | 34,5 m | 36,0 m |
Spotřeba | 10,7 l/100 km | 10,9 l/100 km | 7,2 l/100 km |
Hmotnost | 2 109 kg | 2 109 kg | 2 205 kg |