Datum článku: 25.6.2014 | Autor textu: Martin Jánský
Nejslabší motor neznamená nepoužitelný motor. Jak se jezdí s atmosférickou patnáctkou a co má společného s Porsche?
Nikdy neudělejte tu chybu, že si koupíte základního Caymana nebo Boxstera místo ostřejší verze S. Jasně, mají lákavější cenovku a rozdíl je papírově jen pár koní, ale hned v prvních pár zatáčkách vám dojde, že by ten fantasticky naladěný podvozek snesl větší nálož koňské síly, než mu slabší motor dokáže dát, a s každým ujetým kilometrem vás to bude štvát víc a víc.
Mazda3 1,5 SKY-G se zdá být podobným případem. Vletíte s ní na brzdách do zatáčky s lehce rozhozeným podvozkem, řízení nasměrujete k apexu, pod zadkem krásně cítíte, jak šasi pracuje a vyrovnává se s působícími silami a nerovnostmi na povrchu, jak obě nápravy spolupracují a nesnaží se jedna druhou přechytračit, plynem si jemně hrajete s vyvážením, a když to na výjezdu pořádně přišlápnete… neděje se nic. Auto jen vlažně zrychluje, místo aby ze zatáčky vystřelilo. A vy jen bezmocně poskakujete na sedačce, halasně ho povzbuzujete a nevěrně sníte o tom, jaké by to bylo s tím báječným 165koňovým dvoulitrem.
Tedy do momentu, než vám dojde, že tohle není sportovní auto, které máte při jízdě vymačkat jako citron, ale obyčejný rodinný hatchback. Obyčejný rodinný hatchback s fantasticky naladěným podvozkem, pokud jste to ještě nepochopili. Ten je exemplární příklad toho, že pohodlí nemusí být vždy jen nejistý a sportovnost nemusí být nutně tvrdá. Moderní odlehčená a zefektivněná konstrukce spolu se správně vybranými komponenty a jejich precizním naladěním umožňuje, aby bylo šasi trojky poddajné, jisté, ovladatelné a citlivé. A to všechno zároveň, přátelé!
K rychlejší jízdě svádí i báječná pozice za volantem a skvělá ergonomie ovládacích prvků, další tradiční silná stránka Mazd. Sedíte uvnitř auta a jste jím příjemně obklopeni, volant i sedačku si můžete široce nastavit, pedály jsou rozmístěné naprosto ukázkově (jen brzdy nám u 1,5 přišly ostřejší než u předchozí testované 2,0) a přesnost a rychlost řazení je příkladná. Řízení Mazdy je prostě radost, i když neletíte na hraně po své oblíbené okresce a jen plujete s provozem.
V tu chvíli nejvíc vynikne talent skromné stokoňové patnáctistovky. Pamatujete si na vousatou reklamu Mazdy: „Motor, který neslyšíte?“ Klidně by ji mohli oživit, protože je tak ukázkově utlumený a sametový, že o něm při běžné jízdě skutečně ani nevíte. A to ani při pohledu na palubní počítač, kde se u průměrné spotřeby objevují sympatická čísla začínající pětkou (taky proto má i základní motor 6stupňovou převodovku). Tu značně vylepšenou efektivitu, kterou se koncepce SkyActiv chlubí, cítíte z celého auta – z lehkosti v zatáčkách, z hladkosti chodu všech částí. Vyřaďte při jízdě na rovince a trojce se ani nebude chtít zpomalovat.
Motor 1,5 Sky-G skutečně není na žádné velké závodění, ale tak ani nebyl navrhován. Jenže to zase neznamená, že je úplná mrtvola. Má živou reakci na plyn, ochotně se sbírá od volnoběhu a dokáže nabídnout sympatické postrčení v nízkých i středních otáčkách, při vytáčení pak s příjemným vrčením graduje až k šesti tisícům. Ten snadno dostupný zátah moderních turbomotorů v sobě samozřejmě nemá, ale ani tak si s ním nepřipadáte pomalí, i když mu nijak nešlapete na krk.
Jako základní motor tedy méně náročným řidičům naprosto postačuje. Pokud chcete víc dynamiky, příplatek 20, resp. 30 tisíc (dle výbavy) za 2,0 Sky-G s 20 koňmi a hlavně 60 Nm navíc se zdá být dost rozumnou investicí. I tak bude podvozek trojky žadonit o víc, jenže vrcholný dvoulitr (+45 koní oproti slabšímu dvoulitru, ale paradoxně stejný krouťák) je v nabídce až se dvěma nejvyššími úrovněmi výbavy a cenový rozdíl je tak bolestivější – nicméně i tak stojí za každou korunu.
Pokud však máte napnutý rozpočet, určitě si vystačíte i s patnáctistovkou s druhou úrovní Challenge – máte v ní 16“ hliníková kola, velký displej s infotainmentem, USB a Bluetooth konektivitou, mlhovky a celou řadu bezpečnostních systémů. Kabina ani tak nebude vypadat chudě, a i když kvalitou nedosahuje výšin Golfu, hodně se mu blíží a svým osobitým designem láká ty, kteří koncernová auta nemohou vystát. Na zadních sedačkách je dost místa (méně než Golf, ale víc než Focus nebo 308) a kufr svými 364 litry objemu rozhodně neurazí (308 má 420 l, Golf 380 a Focus 316). Mazda se v konkurenci neztratí, ani když dojde na prostou praktičnost.
Jak už říkal Matěj, Mazda3 je jiná. Jde na věc trochu odlišným způsobem, přesto dosahuje velmi podobných výsledků a patří mezi to nejlepší, co lze ve střední třídě sehnat. Okouzlí designem, zaujme cenovou politikou, uspokojí praktičností, potěší úsporností a totálně vás rozseká tím, jak se ovládá a jak skvostně jezdí. Jakkoliv je Golf jistý a Focus obratný (a 308 malátná, to jen pro jistotu), Mazda3 je svou lehkonohostí, vyrovnaností a hravostí roznese na kopytech. Pokud opravdu rádi řídíte, vůbec nepřemýšlejte a nic nezkoumejte a mazejte si ji koupit.
foto: Jan Svoboda
Technické parametry vozidla Mazda3 1,5 SKY-G:
Stav vozu/rok výroby |
nový/2014 |
Cena vozu |
|
Hmotnost |
1 190 kg |
Motor |
řadový |
Plnění motoru |
atmosferické |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Počet válců |
4 |
Počet ventilů |
16 |
Palivo |
benzin |
Objem |
1 496 cm3 |
Výkon |
100 koní (74 kW) při 6 000 ot./min. |
Výkon/hmotnost |
84 koní/t |
Točivý moment |
150 Nm v 4 000 ot./min. |
Zrychlení 0−100 |
10,8 s |
Max. rychlost |
182 km/h |
Počet rychlostí |
6 |
Převodovka |
manuální |
Poháněná kola |
přední |
Spotřebave městě |
6,5 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
4,3 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
5,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
51 l |
Zavěšení přední nápravy |
MacPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
nezávislé zavěšení |
Rozměr pneumatik |
205/60 R16 |
Délka |
4 465 mm |
Šířka |
1 795 mm |
Výška |
1 450 mm |
Rozvor náprav |
2 700 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
364 l |
Potěšilo nás: | Naštvalo nás: |
+ Řidičskost | – Kousavější brzdy |
+ Ovladatelnost a pohodlí | – Vyplatí se připlatit za dvoulitr |
+ Praktičnost bez kompromisů | |
+ Efektivita a úpornost | |
+ Sympatická oldišnost |
1,5 SKY-G (100 koní) |
VW Golf 1,2 TSI (105 koní) |
Ford Focus 1,0 EcoBoost (100 koní) |
Peugeot 308 1,2 PureTech (82 koní) |
0-100 10,8 s 182 km/h 5,1 l/100km |
0-100 10,2 s 192 km/h 4,9 l/100km |
0-100 12,5 s 185 km/h 4,7 l/100km |
0-100 13,3 s 171 km/h 5,0 l/100km |
cena: 359 900 Kč |
cena: 387 900 Kč |
cena: 339 990 Kč |
cena: 320 000 Kč (Akční cena) |