Datum článku: 15.8.2018 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Oblíbené luxusní SUV je teď se třetí řadou sedadel ještě praktičtější. A podle tradice Lexusu chutná nejlépe v hybridu.
Obvykle nevynechám jedinou příležitost, abych usedl za volant, ale tentokrát jsem se po náročném dni unaveně svalil na sedadlo spolujezdce a vděčně nechal černou řidičskou práci oddřít někoho jiného. Povídal jsem si s řidičem, vyřídil u toho pár mailů, projel novinky na facebooku, pak chvíli koukal do krajiny... a ani nevím, jak jsem usnul.
Kabina RX450h (a Lexusů obecně, když už jsme tak u toho) má totiž zvláštní dar uklidňovat. Kožená sedačka vás něžně obejme, zavřením dveří se dokonale odříznete od venkovního shonu a kabina se ponoří do naprostého ticha. Pak stačí (bezhlučně) nastartovat a po špičkách vklouznout do provozu. Podvozek se jen mírně pohupuje a motor ani neslyšíte, auto působí naprosto relaxovaně a dokáže ten pocit přenést na svou posádku. Něco takového od luxusního rodinného auta přeci chcete, ne?
To uklidňující ticho má na svědomí kromě propracovaného odhlučnění především hybridní pohon. Klasickému benzinovému 3,5 V6 totiž pomáhají hned dva elektromotory (jeden na přední nápravě a druhý na zadní, který pomáhá vytvořit elektrický pohon všech kol), které mají dost síly nejen na poskakování v kolonách nebo parkování, ale třeba na proplutí přes obec nebo dokonce na splývání na dálnici. To vše v naprosté tichosti.
A když pak naskočí motor, jen si tak z dálky vrní. CVT převodovka se ho snaží celou dobu držet v co nejnižších otáčkách, což s asistencí elektrických newtonmetrů není problém. Když si pak poručíte všech 313 koní celého systému a přišlápnete plyn, šestiválec zavrčí a auto vyrazí vpřed – stovka za 7,7 sekundy je dost zajímavé číslo na to, jak ospale auto jinak působí.
Je však jasně znát, že klidnější tempo je RX 450h podstatně bližší než spěch – cítíte to z měkčího podvozku, pomalejšího řízení i převodovky týrající motor ve vysokých otáčkách. Daleko lepší je jet na pohodu a užívat si klidu a efektivity elektrického pohonu – místo deseti až dvanácti litrů, za které by takhle velké benzinové SUV nejspíš jezdilo, jste v tom za příjemných osm až devět. To jde na více než dvoutunový luxusní kočár…
Verze Long je navíc ještě o metrák těžší, díky o 11 cm delší karoserii se ale dovnitř vejde třetí řada sedadel. Nečekejte nic velkého, pohodlně si na ni sednou jen děti, ale většině majitelů to bude stačit, aby se mohli se sousedy střídat při rozvozu dětí do školy a na kroužky.
Sedadla jsou elektricky ovládaná, jejich obsluhu tak snadno zvládnou i křehké ženy. Po jejich sklopení do podlahy budete mít k dispozici 652 litrů kufru prostoru, což je o 113 litrů víc než u krátké verze. Dobře si ale rozmyslete, jestli prostor navíc opravdu potřebujete, verze Long je totiž o 100 tisíc dražší.
RX tak k dokonalému pohodlí, nádherným materiálům, tichému a úspornému provozu a uklidňujícímu charakteru přidává další argument v podobě větší praktičnosti a přátelskosti i k početnějším rodinám. Lexus ho teď ke všemu nabízí s akčním cenovým zvýhodněním 250 – 300 tisíc, takže vůbec není o čem přemýšlet. Utíkejte si pro něj!
Foto: Jiří Čermák
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Dokonalé pohodlí | – Příplatek 100 tisíc za verzi Long |
+ Uklidňující jízda | – Nešikovný infotainment |
+ Tichý a efektitvní hybrid | |
+ Exkluzivní materiály v kabině | |
+ Nyní ještě víc praktičnosti |
Technické parametry vozidla Lexus RX 450h L:
Základní cena vozu |
|
Motor |
vidlicový šestiválec + 2 elektromotory |
Uložení motoru |
vpředu podél |
Objem |
3 456 cm3 |
Výkon |
V6: 263 k/335 Nm Elektromotory: 167 k/335 Nm (vpředu), 68 k/139 Nm (vzadu) Kombinovaný výkon ústrojí: 313 koní |
Hmotnost |
2 205 kg |
Výkon/hmotnost |
141 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
8,0 s |
Max. rychlost |
200 km/h |
Převodovka |
automatická, plynule měnitelný převod |
Poháněná kola |
všechna čtyři |
Spotřeba kombinovaná |
8,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
65 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
dvojité lichoběžníky |
Rozměr pneumatik |
235/55 R20 |
Délka |
5 000 mm |
Šířka |
1 895 mm |
Výška |
1 700 mm |
Rozvor náprav |
2 790 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
652 l |