foto Driversweb.cz

WRC Rally of Great Britain 2010

Datum článku: 17.11.2010 | Autor textu: Luboš Růžička

Na Britských ostrovech se za uplakaného počasí odehrála derniéra opery s dvoulitrovými herci v hlavních rolích. Naposledy zde v romantických kulisách zelených ostrovních pastvin zapěli své hřmotné árie, a zakončili tak přeslavnou čtrnáctiletou éru, kterou v roce 1997 zahájily první Imprezy, Lancery, Escorty a Celicy WRC.

Na náboji a důležitosti poslednímu podniku letošní sezony Mistrovství světa v automobilových soutěžích lehce ubral již rozhodnutý boj o titul šampiona, kterým se s předstihem už ve Francii stal Sébastien Loeb. V žádném případě tím však tato soutěž neztratila na dramatičnosti, protože ve hře byl stále titul vicemistra a na něj si své šotolinové gumy brousili ještě tři jezdci. Již několik posledních závodů po něm marně sahal Loebův týmový kolega Sébastien Ogier, ale díky výpadkům ve Francii a Španělsku mu stále ještě nějaký ten bodík scházel. Naopak mohutně finišující Latvala se Solbergem se mu v posledních závodech kvapně přibližovali a před startem soutěže ve velšském Cardiffu na něj ztráceli pouhých jedenáct, v případě Solberga pak šestnáct bodů. Vzhledem k porci pětadvaceti mistrovských bodů, které by bral případný vítěz, nebyla Ogierova prozatímní druhá pozice zdaleka tak neotřesitelná, jako se zdála ještě začátkem září v Japonsku. Už v pondělí si na testovací trati „uřízl ostudu“ Ken Block, který po výletu z trati, stejně jako ve Francii, označkoval se svým „monsterfocusem“ několik stromů v přilehlém hvozdu a do závodu byl nucen odstartovat s náhradním exemplářem Focusu RS WRC. Na jeho obranu je však třeba konstatovat, že podmínky na Ostrovech byly po celý týden značně divoké. Při pondělním tréninku dokonce v některých místech střídal blátivou šotolinu i jemný sněhový poprašek.

Samotná soutěž začala čtvrteční večerní rozcvičkou v Cardiff Bay, která se na rozdíl od zbytku soutěže jela na zpevněném povrchu. S ním si nejlépe poradil Loeb a ujal se tak vedení s minimálním náskokem před Ogierem, Sordem, Solbergem a Latvalou.

Do pátečních zkoušek vlétli nejlépe Loeb s Latvalou a Solbergem a po celé páteční dopoledne se přetahovali o první příčku. V poledním servisu pak „o čumák“ vedl Latvala před Loebem (+ 1,4 s) a Solbergem (+ 1,9 s). Sedm vteřin na Latvalu ztrácel na čtvrté pozici Ogier (+ 7,1 s), který by při takovémto pořadí v cíli spadl na celkové třetí místo v hodnocení šampionátu. Na startu do odpolední sekce tak řádně zatopil pod kotlem a v provazech deště si hned na páté zkoušce připsal nejrychlejší čas. Cestu vzhůru mu navíc ulehčil Latvala, který na poslední páteční erzetě svlékl o kámen zadní pneumatiku a s minutovou ztrátou se z vedoucí pozice propadl až na šesté místo. Ogi se tak rázem ocitl na třetím místě s třívteřinovou ztrátou na Loeba a dvouvteřinovou na Solberga. Hirvonen se Sordem už ztráceli přes čtyřicet vteřin a Latvala dokonce něco přes minutu. Ogier tedy mohl v klidu povečeřet a s ohledem na dostatečný náskok se pouze soustředit na dojetí do cíle.

 

Sébastien Ogier má ale ve Walesu těžkého smolíka, když z posledních dvou startů proměnil oba v kolostřešní výlet z trati. Letos tomu bohužel nebylo jinak a tovární dvojka Citroënu dovršila svůj smutný hattrick hned na první sobotní rychlostní zkoušce. Pět set metrů před cílem byl Sébastien krapet rychlejší v nájezdu do táhlé levé zatáčky a dlouhým smykem se odporoučel ven z trati, kde jeho „cé čtyřka“ zakopla a překulila se přes střechu. Auto se sice po ukázkovém kotrmelci vrátilo zpět na kola, ale se značně poškozenou zadní částí střechy zůstalo uvězněné v bahnité pasti.

Tímto gymnastickým intermezzem, které zakončilo jeho letošní učinkování v mistrovství světa, uvolnil Ogier cestu k titulu vicemistra zbývajícím dvěma hladovým psům - Latvalovi a Solbergovi. Finský pilot továrního Fordu měl sice před startem ve Walesu na norského soukromníka s Citroënem náskok pěti bodů, ale protože se Solberg vítězstvím v oné první sobotní zkoušce vyhoupl do čela, v té chvíli pátého Latvalu by v celkovém hodnocení o deset bodů porazil. Všechno však bylo ještě otevřené, protože na posádky čekaly téměř celé dvě hardcorové etapy na rozmáčených velšských šotolinách. Ve zbývajícím průběhu sobotního dopoledne se Loebovi opět podařilo ukořistit první příčku a odsunout tak Solberga na pozici stříbrnou. Latvala z pátého místa nebezpečně dotíral na Sorda, až ho nakonec v poslední ranní erzetě donutil k chybě. Sordův navigátor Španělovi špatně přečetl jedno z odbočení a oba si tak s „cé čtyřkou“ dopřáli výlet do širých velšských luk, což pro ně v cíli zkoušky, kromě několika ztracených vteřin, znamenalo i propad na pátou pozici. Jelikož se do sobotního večera už pořadí na čelních příčkách nezměnilo, na čele průběžnému pořadí mohl v klidu přenocovat Sébastien Loeb, který si před druhým Solbergem po celé odpoledne udržoval téměř konstantní pětivteřinový náskok. Třetí jezdil Mikko Hirvonen (+ 1:28,0 s), který zde předváděl jeden z nejlepších výkonů končící sezony. Necelých deset vteřin za ním však už číhal Jari-Matti Latvala, protože za předpokladu, že Solberg bude brát osmnáct bodů za druhé místo, potřeboval nutně pobrat patnáctibodový příděl za bronz.

Do nedělní závěrečné čtveřice rychlostních zkoušek nastupoval Petter Solberg ještě odhodlán svést s Loebem bitvu o první místo. Vítr z plachet mu však Seb sebral hned na první třicetikilometrové zkoušce Resolfen, kde mu ujel o necelých sedm vteřin. Hned na následující přidal ke svému náskoku další tři vteřiny a tím prakticky rozhodl o svém vítězství. A tím pádem výsledek bitvy o titul vicemistra už závisel pouze na tom, zda se Latvala posune před svého týmového kolegu Hirvonena. Předposlední rychlostní zkoušku ovládly tovární Fordy, a protože na ní Latvala nadělil Hirvonenovi cenné čtyři vteřiny, ukořistil tím pro sebe třetí místo, spolu s v té chvíli životně důležitými patnácti body. V cíli se na nejvyšší post stupňů vítězů už po osmé v letošní sezoně postavil její suverén Sébastien Loeb a mohl si tak vychutnat své dvaašedesáté vítězství v mistrovství světa. Stříbrný věnec si odvezl Petter Solberg a po prohraném souboji mu nezbývalo, než sledovat oslavy čerstvého vicemistra světa Jari-Matti Latvaly. Pro soukromý tým Pettera Solberga, který se navíc v posledních závodech potácel ve finanční krizi, je ale i třetí místo v konkurenci silných továrních týmů obrovským úspěchem.

Rally of Great Britain udělala víc než důstojnou tečku za letošní sezonou mistrovství světa a za slavnou érou speciálů WRC s dvoulitrovými turbomotory vůbec. Od příštího roku budou podle nových regulí nasazeny „světové“ přeplňované šestnáctistovky, které by měly být využívány napříč celým spektrem motoristických disciplin. Pro sezonu 2011 je na listině přihlášených továrních týmů prozatím Ford s Fiestou, Citroën s DS3, Mini se svým Countrymanem a do roku 2012 se počítá s rozšířením o další značky. Ve hře jsou Toyota, Volkswagen, Škoda, a dokonce se uvažuje o návratu značky SAAB s autem postaveným na základě modelu 9-1 nebo 9-2 a motorem BMW. Světový šampionát sice ve Walesu o jednu legendu přišel, už teď se ale rodí nová a největší soutěžácká esa se svými zbrusu novými speciály jistě nenechají příští sezonu své fanoušky adrenalinově strádat.

 

A na závěr několik záběrů od Rallymedia.nl, k nimž snad není třeba nic dodávat. Přidejte si "volume" a nechte se pohltit vzrušující atmosférou stovek nezkrotných koní.

 

KONEČNÉ VÝSLEDKY WRC Rally of Great Britain 2010

Pořadí

Posádka

Vůz

Čas

1.

Loeb, Sébastien – Elena, Daniel

Citroën C4 WRC

 3:14:54,0

2.

Solberg, Petter – Patterson, Chris

Citroën C4 WRC

       +19,1

3.

Latvala, Jari-Matti – Anttila, Miikka

Ford Focus RS WRC 09

    +1:35,3

4.

Hirvonen, Mikko – Lehtinen, Jarmo

Ford Focus RS WRC 09

    +1:53,3

5.

Sordo, Dani – Vallejo, Diego

Citroën C4 WRC

    +2:12,2

6.

Solberg, Henning – Prévot, Stéphane

Ford Focus RS WRC 08

    +6:26,5

7.

Wilson, Matthew – Martin, Scott

Ford Focus RS WRC 08

    +8:37,8

8.

Räikkönen, Kimi – Lindström, Kaj

Citroën C4 WRC

  +10:27,9

9.

Ostberg, Mads – Andersson, Jonas

Subaru Impreza WRC

  +12:13,7

10.

Mikkelsen, Andreas – Floene, Ola

Škoda Fabia S2000

  +14:01,2

 

KONEČNÉ POŘADÍ MS 2010

Pořadí

Jezdec

Vůz

Body

1.

Loeb, Sébastien

Citroën C4 WRC

  276

2.

Latvala, Jari-Matti

Ford Focus RS WRC 09  

  171

3.

Solberg, Petter

Citroën C4 WRC

  169

4.

Ogier, Sébastien

Citroën C4 WRC

  167

5.

Sordo, Dani

Citroën C4 WRC

  150

6.

Hirvonen, Mikko

Ford Focus RS WRC 09

  126

7.

Wilson, Mathew

Ford Focus RS WRC 08

    74

8.

Solberg, Henning

Ford Focus RS WRC 08

    45

9.

Villagra, Federico

Ford Focus RS WRC 08

    36

10.

Räikkönen, Kimi

Citroën C4 WRC

    25

Galerie

Komentáře