foto Driversweb.cz

IRC Rally San Remo 2010

Datum článku: 30.9.2010 | Autor textu: Luboš Růžička

Závěr seriálu Intercontinental Rally Challenge se zase o něco více přiblížil a na asfaltech v okolí centra italské provincie Imperia se o uplynulém víkendu již mohlo rozhodnout o mistru pro rok 2010.

Stříbrem na Barumce si upevnil svoji pozici na pomyslném trůně IRC Juho Hänninen a do Itálie přijel se solidním patnáctibodovým náskokem na Jana Kopeckého, svého týmového kolegu ze stáje Škoda Motorsport. Pokud si Kopecký chtěl udržet reálnou šanci na boj o mistrovský titul, musel na San Remu bezpodmínečně zvítězit. A ačkoliv se na asfaltu cítí jako myš ve spíži, sousto to pro něho bylo opravdu kolosální, neboť se do Itálie sjela kompletní evropská špička šampionátu v čele s Meekem, Wilksem, Loixem, Bouffierem, Magalhãesem, Mikkelsenem, Neuvillem a mnoha dalšími. Italská továrna Abarth zde, jako sportovní odnož Fiatu, nasadila dvojici speciálů Grande Punto S2000 s párem domácích soutěžáckých ikon za jejich volanty - Giandomenico Basso je šampion IRC z roku 2006 a Luca Rossetti vítězem čtyř podniků tohoto šampionátu. Paolo Andreucci, dvojnásobný italský šampion a další z domácích legend, se na start postavil s Peugeotem 207 S2000. Po dvou pokažených účastech na Ypres a Barum Rally si v San Remu toužila napravit reputaci i malajská automobilka Proton, jejichž modely Santria Neo S2000 zatím v žádném ze závodů nepřejely cílovou rampu. Najala si pro tento úkol jezdce z nejpovolanějších – francouzského asfaltového specialistu a trojnásobného vítěze Rally San Remo Gillese Panizziho. Takto našlapaná startovní listina podniku, započítávaného navíc i do Mistrovství Itálie, tak znamenala překonání rekordu v počtu přihlášených speciálů S2000, čerstvě ustaveného na srpnové Barumce. Soutěž byla rozdělena do dvou etap. Jedenáct měřených testů s 220 ostrými kilometry bylo naplánováno do rozmezí pouhých třiadvaceti hodin, což prověřilo jak fyzickou připravenost jezdců, tak odolnost jejich techniky.

Do páteční první sekce nejlépe odstartoval Kris Meeke s Peugeotem 207 S2000 a ujal se hned od začátku vedení. Záda mu hlídal Hänninen v závěsu s italskou dvojicí Basso, Andreucci. Kopecký má stále v živé paměti loňskou nehodu hned na druhém testu této soutěže a po opatrnějším začátku z toho bylo průběžné deváté místo po prvních dvou odjetých zkouškách. Opačnou taktiku nejspíše zvolili Nor Mikkelsen a domácí Giuseppe Botta, kteří soutěž po havárii opustili hned v první erzetě. Mikkelsen po výletu z trati uvízl se svou Fiestou S2000 ve svahu a Bottovo Clio R3 se dokonce po nárazu do mostku vzňalo a téměř celé lehlo popelem. Na smůlu, provázející tovární vozy Proton už několik soutěží, doplatil tentokrát Niall Mcshea, kterému motor jeho Santrie vypověděl službu pár kilometrů před příjezdem na start první rychlostní zkoušky. Během druhé sekce se do čela vyhoupl Paolo Andreucci  a Meeke s Hänninenem si o jedno místo pohoršili. V těsném sledu je pak následovali Italové Basso a Rossetti. Po druhém servisu posádky čekal milovaný i nenáviděný klenot soutěže – čtyřiačtyřicetikilometrová noční zkouška Ronde.

Během servisu se však přes San Remo přehnal déšť, a klíčovým faktorem úspěchu v tomto královském testu se tak stal výběr pneumatik. S ním si bravurně poradili mechanici týmu Abarth, když do tmou zahalených kopců italského pobřeží vyslali svá tovární Grande Punta na slickách. Ty se na osychajícím asfaltu ukázaly jako jednoznačně nejlepší volba a obě posádky to svými časy potvrdily. Basso nadělil svým pronásledovatelům více než patnáctivteřinový „obklad“ a rázem se tak vyhoupl do čela průběžného pořadí s náskokem pěti vteřin na Andreucciho. Rossetti se druhým časem na této erzetě zařadil za své dva krajany a odsunul dvojici Meeke, Hänninen o další příčku níže. Oba totiž obuli intermedia, Ronde dokončili ve shodném čase se ztrátou propastných padesáti vteřin a v celkovém pořadí se tak po páteční etapě propadli na čtvrté, respektive páté místo. Ještě více ztratil Kopecký a po slibné druhé sekci se ze sedmého místa propadl na příčku osmou a se ztrátou půldruhé minuty měl šance na dobré umístění mizivé. Nejbouřlivěji mohli po pátku oslavovat italští fanoušci, když na nejvyšších třech příčkách figurovala jména výhradně domácích borců.

Hned v sobotní úvodní sekci zavelel ke zdrcujícímu útoku Andreucci. Basso na něj odpovědět nedokázal a odporoučel se na stříbrnou pozici. S problémy u svého Peugeotu 207 S2000 se začal potýkat Meeke, před kterého se díky tomu dostal Hänninen. Pořadí v poledním servisu tak vypadalo následovně: 1. Andreucci, 2. Basso (+ 0,9 s), 3. Rossetti (+ 15,5 s), 4. Hänninen (+ 28,5 s), 5. Meeke (+ 49,1 s). Kopeckého v osmé zkoušce postihl defekt, a tak se ztrátou přes dvě minuty stále zůstával na osmém místě. Boj o vítězství gradoval a při rozdílu necelé vteřiny si to Andreucci s Bassem měli na posledních třech erzetách rozdat na ty nejostřejší nože. To by však nesměla přijít osudná desátá zkouška, která od základů promíchala pořadí na špici. V boji o první místo vypověděl Bassovi službu diferenciál u jeho Punta S2000, což znamenalo smolný propad až za Kopeckého. Navíc, do té doby třetího, Rossettiho postihl během testu defekt, který ho odsunul na průběžné páté místo. Díky zmíněným událostem tak Hänninenovi spadlo do klína druhé a Meekemu třetí místo. Ten se na něm však vyhříval pouze do okamžiku, kdy ho o něj vítězstvím v závěrečném třicetikilometrovém testu připravil belgický pilot Škody Fabie S2000 Freddy Loix.

Ačkoliv to tedy ještě dvě rychlostní zkoušky před cílem vypadalo na historický úspěch domácích barev, nakonec na stupních vítězů vlála italská vlajka pouze jedna. Ke spokojenosti domácích fanoušků tedy alespoň na pozici nejvyšší. Pětačtyřicetiletý Paolo Andreucci tak po stříbru ze Sardinie dosáhl svého prvního vítězství v seriálu Intercontinental Rally Challenge. Juho Hänninenovi by, za normálních podmínek, druhé místo mistrovský titul v IRC prozatím nezaručovalo. Vzhledem ke strategii týmu Škoda Motorsport do posledních dvou šotolinových podniků ve Skotsku a na Kypru byl ale Juho prohlášen šampionem už po San Remu. Freddy Loix přijel do Itálie s cílem pokračovat ve své obdivuhodné sérii, s cílem proměnit čtvrtý letošní start na asfaltovém podniku IRC ve čtvrté vítězství. Po průběhu soutěže, kdy se během pátku pohyboval až na konci první desítky, však může být s bronzovým věncem více než spokojen. Jan Kopecký dovezl nakonec svoji Fabii S2000 do cíle na šestém místě a jak již bylo řečeno, ztratil tak šanci bojovat o mistrovský titul. Pro Honzu a jeho fanoušky je opravdu velká škoda jeho „zbytečných“ výpadků těsně před cílem výborně rozjetých soutěží na Azorech a Barumce. I taková je ale rally. Zmínku si bezpochyby zaslouží i výkon Gillese Panizziho, díky němuž (a bezesporu i práci celého továrního týmu) vůz Proton Santria Neo S2000 poprvé v seriálu IRC přejel cílovou rampu.

  

 

KONEČNÉ VÝSLEDKY IRC Rally San Remo 2010

Pořadí

Posádka

Vůz

Čas

1.

Andreucci, Paolo - Andreussi, Anna

Peugeot 207 S2000

2:35:32,7

2.

Hänninen, Juho - Markkula, Mikko

Škoda Fabia S2000

        + 4,4

3.

Loix, Freddy - Miclotte, Frederic

Škoda Fabia S2000

      + 34,1

4.

Meeke, Kris - Nagle, Paul

Peugeot 207 S2000

      + 38,3

5.

Rossetti, Luca - Chiarcossi, Matteo

Abarth Grande Punto S2000

   + 1:21,0

6.

Kopecký, Jan - Starý, Petr

Škoda Fabia S2000

   + 1:59,9

7.

Basso, Giandomenico - Dotta, Mitia

Abarth Grande Punto S2000

   + 2:27,9

8.

Neuville, Thierry - Klinger, Nicolas

Peugeot 207 S2000

   + 2:35,0

9.

Cunico, Gianfranco - Pollet, Rudy

Peugeot 207 S2000

   + 2:42,8

10.

Magalhães, Bruno - Magalhães, Carlos

Peugeot 207 S2000

   + 2:43,9

 

PRŮBĚŽNÉ POŘADÍ IRC 2010

1.

Hänninen, Juho

Škoda Fabia S2000

  58

2.

Kopecký, Jan

Škoda Fabia S2000

  47

3.

Loix, Freddy

Škoda Fabia S2000

  36

4.

Meeke, Kris

Peugeot 207 S2000

  33

5.

Magalhães, Bruno

Peugeot 207 S2000

  30

6.

Wilks, Guy

Škoda Fabia S2000

  27

Galerie

Komentáře