Datum článku: 28.3.2022 | Autor textu: Matěj Slepička
Aby se uchytil nový druh paliva, musí se osvědčit z finančního a ekologického hlediska. Z hojného počtu alternativních paliv se osvědčuje jen málo: CNG, LPG, elektropohon a nově i vodík, který si teprve razí cestu. Jak se s nimi jezdí, jaká je jejich budoucnost, kolik stojí a jaké jsou jejich výhody a nevýhody?
Hit současnosti láká na nulové emise a levný provoz. Cena na kilometr jízdy může u nejlehčích aut klesnout až na 0,5 Kč/km. S emisemi je to horší - elektrická auta neprodukují přímé emise, ale nepřímé ano: jednak na výrobu energie, kterou čerpají, a jednak při výrobě samotných vozů.
Při výrobě elektrického auta a jeho baterií se vyprodukuje téměř dvojnásobné množství skleníkových plynů, než je tomu u auta se spalovacím motorem. Další emise plynou z elektráren, které auto pohánějí svou energií (pokud se nejedná o čisté zdroje).
Elektrickým vozům se vytýká nízký dojezd, ale v prodeji je řada vozů dojezdem i vyšším než u spalovacích motorů.
Evropa včetně ČR je už pokryta hustou sítí čerpacích stanic, ale ve východní Evropě byste mohli uvíznout uprostřed ničeho. Dobíjení je poměrně dlouhé, ale tuto skutečnost kompenzují rychlodobíjecí dobíjecí stanice. Vaše auto na na ně ale musí být uzpůsobené.
Horší je to s pořizovací cenou vozu. Nejlevnější elektromobily jako Yogomo nebo VXT se však už dají se pořídit do 300 000 Kč a vláda pro rok 2022 uvolnila 940 milionů korun na dotace na elektromobily pro živnostníky a firmy. Bonusem je dálniční známka zdarma.
Elektrovozy jsou konstrukčně jednodušší, s čímž souvisí nižší poruchovost a bezúdržbovost. Jízda s elektrickým vozem je maximálně pohodlná, svižná a jednoduchá.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Liquid Petroleum Gas neboli zkapalněný ropný plyn. Ve zkratce: propan-butan. Cena LPG se pohybuje okolo 14-17 Kč/l.
LPG má o něco vyšší spotřebu paliva na kilometr než benzín, ale vzhledem k jeho nízké ceně stále vychází podstatně levněji. Čím vyšší měsíční nájezd, tím více se vyplatí. Investice se vrátí v horizontu např. 2-4 let.
Cena přestavby začíná už cca na 11 000 Kč (u vozů s karburátorem) a končí asi na 50 000 Kč. Stejně jako u CNG i zde dojde k mírnému poklesu výkonu, týká se to ale hlavně starších vozů. Moderních špičkových systémů se to netýká, naopak může při kapalném vstřikování dojít ke zvýšení.
Přestavba se vyplatí pouze u benzinových motorů, u dieselových nepřinese úspory. Důležité je spolehlivé přepínání mezi benzínem a LPG. U továrně vyráběných hybridů tato obava odpadá. Následující článek vám představí, jaké auto lze přestavět na LPG.
Nádrže mají detektory úniku a inteligentní ventily, které se v případě nouze stáhnou. Bezpečnost plynového agregátu je srovnatelná s benzinovým. I přesto platí zákaz parkování aut na plyn v podzemních garážích, což je jedna z hlavních nevýhod LPG.
Pokud chcete v klidu spát, nechte si udělat diagnostiku nádrže. Vzhledem k husté servisní síti v ČR není problém zajistit servis a revize LPG.
LPG produkuje podstatně méně škodlivých látek než benzín nebo nafta. Prodlužuje životnost maziv i motoru a snižuje hluk. LPG může výrazně snížit dopravní emise do doby, než začnou převládat bezemisní paliva.
Compressed Natural Gas neboli stlačený zemní plyn. Ve zkratce: metan. Cena CNG je cca 26-73 Kč/kg.
Cena CNG se silně mění podle toho, kde tankujete, a ne všude jsou ceny mírné. V roce 2020 se na základě požadavků EU také zvedla spotřební daň CNG na 3 355 Kč/t. Na CNG se dříve dalo jet za 1 Kč/km, dnes je to cca 1,4 Kč/km. Dobré je, že 1 kg CNG se rovná 1,4 l nafty/benzínu. Za stejné peníze tedy ujedete o 40 % delší trasu.
Síť čerpacích stanic se každoročně rozrůstá v řádu desítek procent. Momentálně je jich na 250, mají však prázdná místa.
Provoz na CNG produkuje o 25 % méně emisí CO2, a to bez oxidů dusíku a sazí, čímž splňuje i budoucí normy EU. Žádné emise CNG nejsou rakovinotvorné.
Dieselové motory umožňují přestavbu na CNG, čímž se stlačí množství emisí na hladinu normy Euro 5. Přestavba je řádově dražší než u LPG a sníží výkon motoru o 5-10 %, ale toho si běžný řidič zpravidla nevšimne. U originálních aut s CNG je tomu naopak - výkon je spíše vyšší. Za zmínku také stojí prodloužená životnost motoru i maziv.
Pořizovací cena auta s CNG je srovnatelná s dieselovými vozy, potažmo něco málo vyšší.
Díky vyhlášce Ministerstva vnitra z roku 2011 lze parkovat v garážích splňujících příslušné technické normy, což je i většina podzemních garáží.
Nádrže LPG a CNG jsou z odolnějšího materiálu a těsnější než benzínové a naftové nádrže. Mají sofistikované, multifunkční bezpečnostní ventily. Instalují se mimo deformační zóny vozu a v případě požáru postupně odhoří. Výbušnost CNG je také 8x nižší než u kapalných paliv.
|
- Řidší servisní síť |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Palivo budoucnosti se 7x vyšší energetickou výtěžností než dnešní paliva a nulovými přímými emisemi skleníkových plynů. V Evropě už jezdí na vodík vlaky, autobusy, pařížské taxislužby, londýnská policie a investice do vodíku podnikají i české dopravní podniky.
Vozy poháněné vodíkovým pohonem čerpají energii z reakce vodíku z vodou. Takto vyrobená elektrická energie pak pohání elektromotory stejně, jako je tomu u elektromobilů. 6kg palivová nádrž vystačí na dojezd cca 600 km.
Jedna z největších výzev je transport vodíku, který nad -253 °C ztrácí kapalnou formu. Zatím neexistuje potřebná infrastruktura, vstupní investice jsou vysoké a stávající proces výroby vodíku je založen z 96 % na fosilních palivech
Tyto problémy se však aktivně řeší. Evropská komise v roce 2020 vyhlásila strategii podpory zelenému vodíku produkovanému elektrolyzéry. Ta sahá až do roku 2050, což je nejzazší termín pro vybudování vodíkové ekonomiky.
Dotace na elektromobily se vztahuje i na auta s vodíkovým pohonem. Odrazuje však nedostatek čerpacích stanic a zatím vyšší cena - nejméně 3 dolary/kg.
|
|
|
|
|
|