Datum článku: 12.4.2017 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Desátá generace má prý sázet na řidičské zážitky a zábavu za volantem. Jasně, to říkají pořád – je na tom konečně něco pravdy?
Všechno zklamání pramení z očekávání. Nevěříte? Tak si vzpomeňte na ty spousty vánočních dárků, životních zážitků a všechna „poprvé“, které prostě nedokázaly dostát vašim představám. Daleko lepší je zkusit k věcem přistupovat bez předsudků, s čistou hlavou a otevřeným srdcem.
Potvrdilo se mi to u Civicu – nic jsem od něj nečekal, protože z prvních zahraničních testů vycházel trochu "nanicovatě", a o to víc jsem byl z prvních dojmů překvapený. Šokující design vyvedený ve vojenské šedé se oranžovými prvky vypadá naživo ještě o trochu bláznivěji, stejně tak členitá palubka. Pak jsem upadl dolů až k zemi do sedačky. A pak projel první zatáčku...
Abyste pochopili nový Civic, potřebujete vědět tohle: desátá generace stojí na zcela nové platformě, která se vrací k víceprvkové zadní nápravě, což sice vyřadilo ze hry oblíbené sklápěcí zadní sedačky Magic Seats. Díky tomu se však palivová nádrž mohla přesunout zpod předních sedadel pod ta zadní, takže řidič může sedět níž. Což v překladu znamená: „Před nudnou praktičností jsme dali přednost zábavě za volantem!“
A je to vážně cítit – právě z té zadní nápravy, která se už jen nevleče za tou přední, ale pomáhá určovat stopu a nabízí spoustu jistoty. Žádné odskakování na nerovnostech, žádné kolíbání. Svou přilnavostí podporuje grip na předku, o který se tedy nemusíte bát opřít, když se odvážně vrháte do zatáček.
Klidně přepněte adaptivní tlumiče podvozku do tužšího dynamického módu pro ještě sportovnější pocit, ale ani výchozí komfortní nastavení nijak neomezuje přilnavost a pohyby karoserie vám lépe komunikují působící síly, takže můžete lépe pracovat s přenosy hmoty a využívat je při změnách směru. Přirozená obratnost a vyváženost Civicu vás zaručeně vtáhne do hry.
Pomůže tomu i skvěle naladěné řízení a nízký posaz s nataženýma nohama a volantem přímo před hrudníkem – přesně tak, jak to máme rádi. Jasně cítíte, že jste uvnitř auta a díky nízké linii střechy klesající k zádi si připadáte skoro jako ve sportovním kupé. Ty zadní sedačky s dalším párem dveří a velký kufr berte jako bonus.
Tohle všechno si samozřejmě hodně hlasitě říká o ječivou atmosféru, ale doba pokročila a na rozdíl od příjemně živé osmnáctistovky minulé generace (redakční TEST ZDE) vám nová foukaná patnáctistovka nabídne skutečnou rychlost. Má totiž 220 Nm už od 1 700 otáček, takže můžete svištět na vlně točivého momentu i bez ždímání motoru na krev.
Když ale budete chtít, můžete si sáhnout pro všech 182 koní až k 6 000 otáčkám, kam se pro vás ručička otáčkoměru nadšeně rozeběhne. Projev ale není tak příjemný a přínos tak veliký, abyste si to s chutí dávali každou možnou chvíli. Na to si musíte počkat až na Type-R.
Ve finále tedy jedinou věcí, která kazí sportovní dojem, je CVT převodovka. Když ji ve chvílích řidičského nadšení přepnete do manuálního režimu a začnete si hrát s pádly pod volantem, místo svižného přeřazení doprovázeného třeba i nějakým tím prsknutím do výfuku, o který zbytek auta žadoní, vám předvede nešikovné škobrtnutí připomínající místo prásknutí bičem spíš převlékání košile. Všechna radost je rázem pryč.
Nejlépe uděláte, když ji necháte v automatickém módu, v tom se jí daří mnohem lépe. Pak vám nabídne nekonečný zátah bez cukání a rychlost nabíranou stylem startujícího letadla typický pro variátory. Díky krouťáku motor nemusí moc týrat, takže ani větší zrychlení nepůsobí otravně. CVT tedy pasuje Civic 1,5 Turbo do role grand toureru, se kterým můžete bez námahy svižně překonávat dálky, a když najdete hezkou zatáčku, s chutí si ji můžete dát.
To není špatné, já bych ale samozřejmě sáhl po manuálu, který přinese víc interakce, zábavy a vnímané sportovnosti. Navíc bych tak ušetřil 35 tisíc. Rozumná specifikace tak vyjde na 640 tisíc, což je za velmi slušně vybavené auto (systém Honda SENSING s městským protikolizním systémem, asistentem jízdy v pruhu a adaptivním tempomatem je pro všechny verze v základu!) konkurující 308 GT a Méganu GT rozumná cena. Zvlášť, když je Civic po řidičské stránce zašlape do země. A to pořád nejde o žádnou dedikovanou sportovní verzi. Zapomeňte na Focus nebo Mazdu 3 – pokud chcete nejlepší řidičské auto ve třídě, kupujte Civic!
Foto: Jiří Čermák
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Sedí se v něm jako ve sportovním autě | – ...který ale není pro každého |
+ Jezdí skoro jako sportovní auto | – Manuál by mu slušel víc |
+ Dostatečné prostorné pro rodinné účely | |
+ GT charakter | |
+ Osobitý design... |
Technické parametry vozidla Honda Civic 5D 1,5 VTEC turbo CVT:
Základní cena vozu |
674 900 Kč (639 900 Kč za manuál) |
Motor |
řadový čtyřválec, turbo |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 498 cm3 |
Výkon |
134 kW (182 koní) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment |
220 Nm při 1 700 - 5 500 ot./min. |
Hmotnost |
1 411 kg |
Výkon/hmotnost |
128 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
8,2 s |
Max. rychlost |
200 km/h |
Převodovka |
automatická, plynule měnitelný převod |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
6,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
46 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
víceprvkové zavěšení |
Rozměr pneumatik |
25/45 R17 |
Délka |
4 518 mm |
Šířka |
1 799 mm |
Výška |
1 428 mm |
Rozvor náprav |
2 697 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
478 l |