Datum článku: 25.4.2016 | Autor textu: Matěj Slepička
Je ultimativní tak moc, jak je podivný? Budete za volantem nechápavě kroutit hlavou nebo se budete šklebit od ucha k uchu? Jo a nechybí mu náhodou kolo?
Spojení slov „rychlé seznámení“ získává nový rozměr – na první svezení se Slingshotem máme jen půl hodiny, takže to bude spíš drzé bleskové rande: „Ahoj, vypadáš dobře, jdeme na to? Mimochodem, nemáš nějak málo kol?“ Naštěstí skvělé křivoklátské okresky máme doslova za rohem a řidičská nirvána přichází hned v prvním vinglu.
Podřazuji do středních otáček dvojky a se zapnutou stabilizací postupně prošlapávám plyn až na podlahu. Zadní kolo pohotově dotáčí zatáčku ve stabilizací řízeném sklouznutí a volant mě přirozeně pobízí k půlotáčce kontra. A je to tady, směju se od ucha k uchu hned v první zatáčce!
První otázku bychom tedy měli zodpovězenou, co ta rychlost? Polaris pohání atmosférický čtyřválec 2,4 od GM, který není naladěný nijak ostře – má ne příliš strhujících 173 koní a 227 Nm, které však s pouhými 764 kily živé váhy Slingshotu pěkně cvičí. Na první poslech zní možná trochu tupě (podobně jako zvuk v Caterhamu) – žádné prskání, ječení, vytí, žádná gradace, která by vám stavěla chlupy po celém těle. Když se do něj ale pořádně zaposloucháte, oblíbíte si jeho chraplavě vyřvaný projev i ty mechanické zvuky sání a výfuku, které by vám v autě se střechou zůstaly skryty. Krása!
Motor sice nemá jedovatý konec otáčkoměru, ale má dost krouťáku uprostřed, aby nabídl v každé situaci hutný zátah. Skutečná rychlost? Je dost zamaskovaná, podobně jako u lehkých Lotusů. Rychlost z rovinek navíc snadno udržíte i v zatáčkách, protože široký rozchod předních kol nabízí spoustu stability a mechanického gripu. Jediné, co vás tak bude rychlostně brzdit, je logicky podprůměrná trakce při zrychlování na výjezdech ze zatáček.
Tříkolkou jedu poprvé a omezený grip vzadu není její jedinou nezvyklostí – všechny díry, které minu předními koly, trefím spolehlivě tím zadním, a na nerovnostech se karoserie nezvykle kolíbá. Díky tomu Slingshot působí jako pravověrné sportovní auto, kterému někdo vzadu vykuchal příčný stabilizátor. Posměšky ale rychle přejdou v první ostré zatáčce. Tam se Polaris pevně zapře a natěšeně čeká, kdy pořádně přidáte plyn, aby mohl čitelně slidovat ven ze zatáčky.
Ke konci jízdy jsme už otrkaní, užíváme si čitelnost podvozku a hlavně naprosto předvídatelnou záď Slingshotu. Stačí prostě jen ťuknout do plynu na apexu zatáčky a dál už se vozíme v elegantních nekonečných slidech (vážně jsou situace, kdy korigujeme směr ještě 300 m za zatáčkou). Kouzlo v zábavě Slingshotu je prostě v malém množství trakce na zadním kole, to z něj dělá stroj na zábavu za volantem spíše než ultimativní kladivo na české okruhy.
To ho zásadně odlišuje od konkurenčního Roadsportu 270 (dříve Roadsport 125), který je na okruhu jako ryba ve vodě. Jenže Slingshot oproti němu nemá design z minulého století, vlastně je to spíše design až z toho příštího století anebo rovnou z jiné planety. A na rozdíl od 3Wheeleru od Morganu umí jezdit skutečně rychle a ostře. Navíc stojí o dobrých 200 tisíc méně, a to na sobě nemá ani kousek dřeva.
Konstrukce Slingshotu je moderní a jízdní zážitek také, jako hračka na víkendy funguje naprosto skvěle. U Polarisu dokonce plánují i přeplňovanou verzi, která se z kategorie „zábava“ přesune rovnou na úroveň „ovdovovač“. Takže pokud nechcete své drahé udělat radost výplatou své životní pojistky, postačí tenhle atmosférický Slingshot.
Moment, ale proč byste to vlastně dělali? Třeba proto, že máte rádi motorky, ale už se na nich v provozu bojíte. Nebo vám čtyřkolový automobilový zážitek přijde trochu okoukaný. Nebo se prostě chcete jen odlišit – se Slingshotem budete zaručeně vždy a všude středem pozornosti. Anebo chcete jen snadno dostupnou hravost zadní nápravy a milujete jízdu plnou smyků. A jako bonus berte to, že vpředu nemá SPZ, takže se všem stacionárním radarům můžete jen hlasitě smát. Mu-ha-ha!
Polaris Slingshot je prostě jiný, a takových strojů určených na zábavu za volantem není nikdy dost. Teď jen čekáme, kdy se téhle myšlenky chytí Kaipan a postaví to samé, akorát na bázi Felicie s mocnou třináctistovkou, předním pohonem a otevřeným diferenciálem…
Foto v pohybu: Dominik Valášek | text: Matěj Slepička
Technické parametry vozidla Polaris Slingshot:
Základní cena vozu |
cca 810 000 Kč (29 990 EUR) |
Motor |
řadový čtyřválec |
Uložení motoru |
vpředu podélně |
Objem |
2 384 cm3 |
Výkon |
129 kW (173 koní) při 6 400 ot./min. |
Točivý moment |
227 Nm při 2 000 - 4 700 ot./min. |
Hmotnost |
764 kg |
Výkon/hmotnost |
226 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
6,5 s |
Max. rychlost |
187 km/h |
Převodovka |
manuální, 5 rychlostí |
Poháněná kola |
zadní |
Spotřeba ve městě |
- l/100 km |
Spotřeba mimo město |
- l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
- l/100 km |
Objem palivové nádrže |
37 l |
Zavěšení přední nápravy |
Dvojité lichoběžníky |
Zavěšení zadní nápravy |
jednoramenná vidlice |
Rozměr pneumatik |
225/45 R18 | 255/35 R20 |
Délka |
3 800 mm |
Šířka |
1 971 mm |
Výška |
1 318 mm |
Rozvor náprav |
1 755 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
- l |