foto Driversweb.cz

Polaris Slingshot – první jízda po třech

Datum článku: 25.4.2016 | Autor textu: Matěj Slepička

Je ultimativní tak moc, jak je podivný? Budete za volantem nechápavě kroutit hlavou nebo se budete šklebit od ucha k uchu? Jo a nechybí mu náhodou kolo?

Spojení slov „rychlé seznámení“ získává nový rozměr – na první svezení se Slingshotem máme jen půl hodiny, takže to bude spíš drzé bleskové rande: „Ahoj, vypadáš dobře, jdeme na to? Mimochodem, nemáš nějak málo kol?“ Naštěstí skvělé křivoklátské okresky máme doslova za rohem a řidičská nirvána přichází hned v prvním vinglu.

Podřazuji do středních otáček dvojky a se zapnutou stabilizací postupně prošlapávám plyn až na podlahu. Zadní kolo pohotově dotáčí zatáčku ve stabilizací řízeném sklouznutí a volant mě přirozeně pobízí k půlotáčce kontra. A je to tady, směju se od ucha k uchu hned v první zatáčce!

První otázku bychom tedy měli zodpovězenou, co ta rychlost? Polaris pohání atmosférický čtyřválec 2,4 od GM, který není naladěný nijak ostře – má ne příliš strhujících 173 koní a 227 Nm, které však s pouhými 764 kily živé váhy Slingshotu pěkně cvičí. Na první poslech zní možná trochu tupě (podobně jako zvuk v Caterhamu) – žádné prskání, ječení, vytí, žádná gradace, která by vám stavěla chlupy po celém těle. Když se do něj ale pořádně zaposloucháte, oblíbíte si jeho chraplavě vyřvaný projev i ty mechanické zvuky sání a výfuku, které by vám v autě se střechou zůstaly skryty. Krása!

Motor sice nemá jedovatý konec otáčkoměru, ale má dost krouťáku uprostřed, aby nabídl v každé situaci hutný zátah. Skutečná rychlost? Je dost zamaskovaná, podobně jako u lehkých Lotusů. Rychlost z rovinek navíc snadno udržíte i v zatáčkách, protože široký rozchod předních kol nabízí spoustu stability a mechanického gripu. Jediné, co vás tak bude rychlostně brzdit, je logicky podprůměrná trakce při zrychlování na výjezdech ze zatáček.

Tříkolkou jedu poprvé a omezený grip vzadu není její jedinou nezvyklostí – všechny díry, které minu předními koly, trefím spolehlivě tím zadním, a na nerovnostech se karoserie nezvykle kolíbá. Díky tomu Slingshot působí jako pravověrné sportovní auto, kterému někdo vzadu vykuchal příčný stabilizátor. Posměšky ale rychle přejdou v  první ostré zatáčce. Tam se Polaris pevně zapře a natěšeně čeká, kdy pořádně přidáte plyn, aby mohl čitelně slidovat ven ze zatáčky.

Ke konci jízdy jsme už otrkaní, užíváme si čitelnost podvozku a hlavně naprosto předvídatelnou záď Slingshotu. Stačí prostě jen ťuknout do plynu na apexu zatáčky a dál už se vozíme v elegantních nekonečných slidech (vážně jsou situace, kdy korigujeme směr ještě 300 m za zatáčkou). Kouzlo v zábavě Slingshotu je prostě v malém množství trakce na zadním kole, to z něj dělá stroj na zábavu za volantem spíše než ultimativní kladivo na české okruhy.

To ho zásadně odlišuje od konkurenčního Roadsportu 270 (dříve Roadsport 125), který je na okruhu jako ryba ve vodě. Jenže Slingshot oproti němu nemá design z minulého století, vlastně je to spíše design až z toho příštího století anebo rovnou z jiné planety. A na rozdíl od 3Wheeleru od Morganu umí jezdit skutečně rychle a ostře. Navíc stojí o dobrých 200 tisíc méně, a to na sobě nemá ani kousek dřeva.

Konstrukce Slingshotu je moderní a jízdní zážitek také, jako hračka na víkendy funguje naprosto skvěle. U Polarisu dokonce plánují i přeplňovanou verzi, která se z kategorie „zábava“ přesune rovnou na úroveň „ovdovovač“. Takže pokud nechcete své drahé udělat radost výplatou své životní pojistky, postačí tenhle atmosférický Slingshot.

Moment, ale proč byste to vlastně dělali? Třeba proto, že máte rádi motorky, ale už se na nich v provozu bojíte. Nebo vám čtyřkolový automobilový zážitek přijde trochu okoukaný. Nebo se prostě chcete jen odlišit – se Slingshotem budete zaručeně vždy a všude středem pozornosti. Anebo chcete jen snadno dostupnou hravost zadní nápravy a milujete jízdu plnou smyků. A jako bonus berte to, že vpředu nemá SPZ, takže se všem stacionárním radarům můžete jen hlasitě smát. Mu-ha-ha!

Polaris Slingshot je prostě jiný, a takových strojů určených na zábavu za volantem není nikdy dost. Teď jen čekáme, kdy se téhle myšlenky chytí Kaipan a postaví to samé, akorát na bázi Felicie s mocnou třináctistovkou, předním pohonem a otevřeným diferenciálem…

Foto v pohybu: Dominik Valášek | text: Matěj Slepička

 

Technické parametry vozidla Polaris Slingshot:

Základní cena vozu

cca 810 000 Kč (29 990 EUR)

Motor

řadový čtyřválec

Uložení motoru

vpředu podélně

Objem

2 384 cm3

Výkon

129 kW (173 koní) při 6 400 ot./min.

Točivý moment

227 Nm při 2 000 - 4 700 ot./min.

Hmotnost

764 kg

Výkon/hmotnost

226 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

6,5 s

Max. rychlost  

187 km/h

Převodovka

manuální, 5 rychlostí

Poháněná kola

zadní

Spotřeba ve městě

- l/100 km

Spotřeba mimo město 

- l/100 km

Spotřeba kombinovaná

- l/100 km

Objem palivové nádrže

37 l

Zavěšení přední nápravy

Dvojité lichoběžníky

Zavěšení zadní nápravy

jednoramenná vidlice

Rozměr pneumatik

225/45 R18 | 255/35 R20

Délka

3 800 mm

Šířka

1 971 mm

Výška

1 318 mm

Rozvor náprav

1 755 mm

Objem zavazadlového prostoru 

- l

Galerie

Komentáře