foto Driversweb.cz

Volvo V40 D2 – hlavně bezpečně

Datum článku: 22.11.2016 | Autor textu: Matěj Slepička

Odlišit se v zavedené konkurenci prémiových hatchbacků je náročný úkol. Volvo ho však zvládá díky své tajné zbrani – důrazu na bezpečnost.

Řízení je pro mě vším – mám radost z každého přesného meziplynu při podřazení a každého trefeného apexu zatáčky, miluji let po rovinkách i balancování na hraně přilnavosti v zatáčkách. Řídit je pro mě zkrátka potěšení. Ale dnes ne. Je šedivé podzimní pondělí ráno a já se ještě v polospánku prokousávám zvolna se ploužící pražskou dopravou. Sedět v tuhle chvíli za volantem je prostě otrava, klidně by to za mě mohlo odřídit auto samo. Škoda, že to ještě neumí…

Ale Volvo V40 mi s tím už dokáže vydatně pomoct, když velmi obezřetně sleduje auta kolem a dává pozor, jestli dávám pozor i já. Upozorňuje mě na auta ve slepém úhlu, kontroluje, jestli se držím v pruhu, a hlavně neustále hlídá odstup od auta přede mnou. Neodbytně mě nabádá, abych nikomu nevisel za zadkem.

V zorném poli nad volantem se totiž plynule rozsvěcuje a pohasíná řada diod připomínající třetí brzdové světlo. V kritických situacích se toto světlo ještě výstražně rozbliká a s tím vyšle rovnou i pokyn k přípravě auta na nouzové brzdění. Volvo si totiž dalo závazek, že od roku 2020 nebude v jejich vozech nikdo usmrcen ani vážně zraněn a berou to… ehm… smrtelně vážně.

Pro Volvo byla bezpečnost vždy prioritou a jejich nejnovější interpretace v podání systému IntelliSafe kombinuje všechny možné prvky pasivní a aktivní bezpečnosti (detekce chodců a cyklistů, varování před hrozící kolizí s aktivním brzděním, adaptivní tempomat, udržování jízdy v pruhu, navrch promyšlené deformační zóny, 8 airbagů pro posádku plus jeden další pro chodce) a je pravděpodobně tou momentálně nejsofistikovanější na trhu.

Velkou roli ve vnímané bezpečnosti hraje i to, jak snadno se V40 řídí – je cítit, jak vám jde auto na ruku a snaží se vám všechny činnosti ulehčit. Řízení jde zlehka, brzdy jsou vždy připravené podat maximální výkon, automatická převodovka řadí intuitivně za vás, pro větší plynulost jízdy dokonce vyřazuje po uvolnění plynu, tempomat hlídá vzdálenost auta před vámi. Výkonoměr, doplňující klasický otáčkoměr, ukazuje i okamžitý potenciál síly k využití. Přesně tedy vidíte, kdy už se blíží limity výkonového potenciálu a kdy přijde řada na podřazení. I tohle vás podvědomě navádí k plynulejší, úspornější a bezpečnější jízdě.

Není tedy ani divu, že zábavy si s ním moc neužijete. V40 jezdí zkrátka bezpečně a jistě – o podvozek se můžete v zatáčkách spolehlivě opřít, přitom si zachovává dostatečně konejšivý charakter. V testu jsme měli motor označený prostě D2, pod čímž se skrývá nejslabší naftový dvoulitr s výkonem 120 koní. Zejména díky jeho 270 Nm bohatě stačí na běžnou jízdu, pro svižnější tempo ho už pochopitelně musíte více ždímat, ale to ve Volvu vážně nedává smysl. Spíše se uklidněte a jeďte bezpečně, D2 vás za to odmění spotřebou i pod 5 l/100 km.

Tohle všechno dělá z V40 pro běžného uživatele velmi přitažlivé auto, ale asi nejlákavější je tím, jak vypadá a jak se s ním žije. Po nedávném faceliftu je teď přední část auta svěže jednoduchá a světla s typickými kladivy působí, jako by proti vám stál nějaký supermoderní prototyp auta s alternativním pohonem. Podobně svěže a moderně působí i interiér. Béžové provedení s károvanými sedačkami si zachovává pro Volvo typickou útulnost a zároveň je neotřelé. Velikost a ergonomie interiéru zůstala bez jakýchkoliv prohřešků, jen ovládání rádia a klimatizace působí už dneska zastarale, nicméně na logiku ovládání si rychle zvyknete.

Líbí se nám, jakým způsobem se V40 odlišuje od konkurence v prémiovém segmentu. Důraz na bezpečnost není jen marketingový tah, ale přímo charakter a poslání auta. Vážně cítíte, jak o vás Volvo pečuje a snaží se vás uchránit od všech možných nebezpečí číhajících na silnici. Spíš než pro sebe ho koupíte své ženě, abyste věděli, že se vám z každé cesty vrátí v pořádku. Věřte nám, že i ona z něj bude naprosto nadšená.

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Volvo V40 D2 AUT6:

Základní cena vozu

665 900 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbodiesel

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 969 cm3

Výkon

88 kW (120 koní) při 3 750 ot./min.

Točivý moment

280 Nm při 1 500 - 2 250 ot./min.

Hmotnost

1 532 kg

Výkon/hmotnost

78 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

10,5 s

Max. rychlost  

190 km/h

Převodovka

automatická, 6 rychlostí

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

3,8 l/100 km

Objem palivové nádrže

40 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové

Rozměr pneumatik

205/55 R16

Délka

4 370 mm

Šířka

1 857 mm

Výška

1 420 mm

Rozvor náprav

2 647 mm

Objem zavazadlového prostoru 

335 l

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Svěží design – Ovládání na středové konzole působí zastarale
+ Poslání je bezpečnost  
+ Elegantní a účinná světla  
+ Úsporný motor  
+ Výkonoměr  

 

Volvo V40

2,0d (120 koní)

Audi A3

1,6 TDI (110 koní)

BMW 116d

1,5d (116 koní)

Mercedes A180d

1,5d (109 koní)

0-100 10,5 s

3,8 l/100km

kufr: 335 l

0-100 10,7 s

3,9 l/100km

kufr: 380 l

0-100 10,3 s

3,7 l/100km

kufr: 360 l

0-100 11,3 s

3,9 l/100km

kufr: 341 l

cena: 665 900 Kč

cena: 773 900 Kč

cena: 754 104 Kč

cena: 659 607 Kč

Galerie

Komentáře