Datum článku: 29.11.2012 | Autor textu: Martin Jánský
Není to revoluce, ale tohle supermini od VW posunuje hru o level výš. Konečně malé a levné auto, které je chytré, úsporné, prostorné a dá se s ním vyjet i mimo město. Má však Up! něco navíc, aby se odlišil od levnějších koncernových sourozenců?
Pokud pozorně sledujete zprávy z automobilového světa, určitě jste zhruba před půl rokem zaregistrovali ambiciózní prohlášení VW, které se chce stát „Applem automobilového průmyslu“. Naštěstí nejde o to, že by nové volkswageny nebyly kompatibilní s běžnými silnicemi a řídily se jinak než ostatní auta. VW hledá obdobnou výjimečnost, které se těší produkty s nakousnutým jablkem ve znaku – tedy aby lidé rozlišovali jen Volkswagen a zbytek světa. Co tedy dělá Apple tak odlišným? Přívětivá funkčnost, promyšlená konstrukce a líbivý, jednoduchý design. A pak tuny kreativního marketingového podbízení, aby se z každého produktu stal fenomén. Up! (vykřičník jako obrácené „i“, chápete?) jako nejnovější model značky je tedy ideální příklad, na kterém si můžeme vyzkoušet, jestli to Volkswagenu může fungovat.
Nebo to fungovat naopak nemůže? Protože si nevzpomínám, že by Apple nabízel střeva iPhone jiné společnosti, která by na nich stavěla svůj produkt jen s trochu jinou vizáží a mírně upraveným softwarem. Přesto tu vedle Upu máme škodovácké Citigo a seaťácké Mii, které si jsou pod kabátem k nerozeznání podobné. To je u VW Group běžné, tady se ale kvůli maximální redukci nákladů, které jsou ve třídě levných supermini sledovány ostřížím zrakem, přešlo od značné blízkosti až takřka k naprosté totožnosti. Výhodou tohoto bratrského sdílení genofondu je fakt, že všechny radostné ódy, které jsme před časem pěli na Citigo, platí i pro malý lidový vůz z Wolfsburgu. Tak abych se moc neopakoval, vezmu to stručně.
Přívětivá funkčnost – dalo by se říci, že Up je tak jednoduchý, jak jen auto může být. Čtyři kola, motor, volant, sedačky a pevná střecha nad hlavou. Výhled z kabiny je skvělý všemi směry, konce auta odhadne i parkovací lama. Také pohodlí posádky je v pořádku, většina řidičů nebude mít problém s jízdní pozicí a i prostoru je překvapivě dostatek pro čtyři dospělé a nějaké to zavazadlo navíc (vše, co dovolí skromných 254 litrů objemu kufru). Řízení je rozumně lehké s dobrým převodem a špetkou citu, řazení je klikací s jakýmsi pokusem o mechanickou vazbu a na pedály se nebudete muset bát šlapat v lodičkách ani v zimních botách. Ovladače a páčky jsou povědomé a ovládání jednotky Navigon, která kombinuje navigaci, ovládání médií a rozšířený displej palubního počítače, je jednodušší než ovládání iPhonu, takže by to měl zvládnout skutečně každý.
Promyšlená konstrukce – přestože je Up primárně jen prckem do města, zvládá i cesty za jeho hranice a nemá problém ani s dálkovými přesuny. Na jeden zátah jsem v něm najel přes tři sta kilometrů a necítil jsem se ani unavený, ani otrávený. Podvozek je dost pohodlný, ovladatelnost příkladná a bez záludností, motor je velmi dobře odhlučněný. Stejně snadno se umí Up proplétat hustou městskou dopravou, tančit za radostného zvuku vytočeného tříválce po okreskách nebo tiše plout po dálnici nijak zásadně nezaostávajíc za okolní dopravou. To je pro VW velký úspěch, protože malá auta naopak obvykle bývají nepohodlná, uskákaná, hlasitá a pomalá.
No, vlastně s pouhými 60 koni není Up také žádný rychlík. Motor pořád zní trochu jako Porsche 911, ale výkon oproti o 15 koní silnější verzi citelně chybí. Navíc mi i odezva na plyn přijde ekologicky umírněnější (na vině je i velká setrvačnost motoru, která nejspíš vyhlazuje chod tříválce), takže Up působí ještě pomaleji. Ve městě je ještě docela čiperný, mimo něj už ztrácí. Každé předjíždění si budete muset hodně dobře připravit (vychytat dlouhou a přehlednou rovinku a podřadit o dva kvalty) a modlit se, aby předjížděný zlomyslně nepřidal plyn. Ale většinou spíš budete předjížděni vy. Na druhou stranu se budete bezpečně pohybovat v rámci zákonných rychlostních limitů, což by měl váš řidičák přivítat. Uskákaný a nepohodlný je Up až při vyšším tempu na špatném asfaltu, kdy v základu jednoduchý a levný podvozek přestane zvládat pobírat nerovnosti a zadní náprava projeví tendenci občas odskočit. Nic z toho ale neznamená zásadnější problém, jen zkrátka za volantem nejslabšího Upu budete muset krotit svou touhu po rychlosti.
Líbivý a jednoduchý design – vzhled je vždy otázkou osobního vkusu, ale na rozdíl od poněkud usedlého Citigo a nijakého Mii vypadá Up svěže, a když přimhouříte patřičný počet očí, může skutečně trochu připomínat čistý a funkci podřízený design iPodu. Třeba i díky skleněnému víku kufru, místo něhož mají druhé dva klony kombinaci skla a plechu. Je ale dost cool pro mladou generaci ujíždějící na Applu? Neřekl bych, neprostupuje jím ten pocit hodnotnosti a stylovosti. Čekal jsem, že interiér bude mít oproti levnější Škodě a Seatu aspoň místy lepší materiály, ale ani polstrované opěrky loktu ve dveřích jsem se nedočkal. Tady si VW uškodil, protože by Up mohl být perfektním městským autem pro ty, kteří považují Smart za komicky nepraktický.
Jediné, co Up oproti svým sourozencům kromě jinak tvarovaného volantu přináší, se skrývá v menu Navigonu. Jde o jednoduchou aplikaci Think Blue, která sleduje a zaznamenává váš řidičský styl a správnost řazení s cílem snížit spotřebu. Následně vše vyhodnocuje a formou grafů zobrazuje na displeji, dokonce i s jistým „trenérem“, který vás má naučit nebrzdit moc ostře a neakcelerovat moc prudce. Celé to ale vizuálně působí dost nepřehledně a zmateně, daleko příjemnější by bylo pěstovat kytičky nebo sbírat lístečky než zaplňovat modré proužky grafu. Asi zaúřadovala německá suchopárnost namísto odvážnější volné tvořivosti. Nejspíš si tedy bohatě vystačíte s ukazatelem spotřeby a selským rozumem. I s ním lze bez větší snahy o spořivost jezdit za 4,5 litru v kombinovaném provozu.
Nic to však nemění na tom, že je Volkswagen Up povedeným autem malým rozměry, ale velkým svým duchem. Pohodlné, prostorné, kultivované, promyšlené, dobře postavené a praktické. Sám jsem však od VW jako prémiovější značky očekával větší odlišnost svého modelu od obyčejnějších sourozenců než jen pár designových detailů karoserie a jednu aplikaci. Vlastně mě nenapadá jediný důvod, proč neušetřit pár korun a jít si raději pro Citigo (na druhou stranu rozdíl činí jen patnáct tisícovek, což není žádná velká motivace). Snad jen pokud se vám víc líbí tvář VW a honosnější znáček na kapotě. Objednejte si ho se silnějším motorem, jinak ani s jedním neuděláte chybu.
foto: Jan Svoboda
Technické parametry vozidla Volkswagen move Up! 44 kW:
Stav vozu/rok výroby |
nový/2012 |
Stav tachometru |
6 000 km |
Základní cena vozu |
|
Hmotnost |
951 kg |
Motor |
řadový |
Plnění motoru |
atmosférické |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Počet válců |
3 |
Počet ventilů |
12 |
Palivo |
benzin |
Objem |
999 ccm |
Výkon |
44 kW (60 koní) při 5 000 - 6 000 ot./min. |
Výkon/hmotnost |
81 koní/t |
Točivý moment |
95 Nm při 3 000 - 4 300 ot./min. |
Zrychlení 0−100 |
14,4 s |
Max. rychlost |
160 km/h |
Počet rychlostí |
5 |
Převodovka |
manuální |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
4,5 l/100 km |
Spotřeba ve městě |
5,6 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
3,9 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
35 l |
Zavěšení přední nápravy |
vzpěry MacPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
vlečená ramena |
Rozměr pneumatik |
165/70 R14 |
Délka |
3 540 mm |
Šířka |
1 645 mm |
Výška |
1 489 mm |
Rozvor náprav |
2 420 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
251 l |
Potěšilo nás: | Naštvalo nás: |
+ Malé auto dospělo | – Uvnitř není dost cool |
+ Jednoduchý a promyšlený | – Mizerná odezva na plyn |
+ Prostorný a praktický | – Malá odlišnost vůči sourozencům |
+ Úsporný provoz | |
+ Zvenku vypadá docela cool |
1,0 MPI (60 koní) |
Fiat Panda 1,2 (69 koní) |
Kia Picanto 1,0 CVVT (70 koní) |
Citroën C1 1,0i (65 koní) |
0-100 14,4 s 160 km/h 4,5 l/100km |
0-100 14,2 s 164 km/h 5,2 l/100km |
0-100 14,4 s 153 km/h 4,2 l/100km |
0-100 13,7 s 157 km/h 4,5 l/100km |
|
|
|
|
cena: 219 900 Kč |
cena: 224 900 Kč (Akční cena) |
cena: 209 980 Kč (Akční cena) |
cena: 174 900 Kč (Akční cena) |