foto Driversweb.cz

Subaru Forester MY2020 – první jízda s eBoxerem

Datum článku: 14.1.2020 | Autor textu: Matěj Slepička

Pátá generace Subaru Forester přichází se zaměřením na osvědčené oblasti. Na snadnou použitelnost, na vyspělý pohon všech kol, na bezpečnostní technologie a na typický boxer motor, který vůbec poprvé využívá doping elektromotoru. Kromě hromady teorie jsme připravili i takzvané „point of view“ video, takže se rovnou pojďme svézt.

eBoxer na papíře

Nový Forester přijíždí s několika zásadními novinkami, z nichž ta nejzajímavější je bezesporu hybridní pohon označený jako eBoxer. Technicky hybridní řešení vychází z přepracovaného atmosférického dvoulitru FB20 a CVT převodovky, která má na svém výstupu integrovaný 12,3kW elektromotor. Baterie systému najdete v bezpečnostním pouzdře pod podlahou kufru, mají kapacitu 0,6 kWh a s jejich využitím hospodaří systém plně automaticky. 

 

eBoxer za volantem

Vedle zaběhlých systémů Toyoty vypadají hodnoty výkonu a kapacity baterie u Subaru trochu podvyživeně, ale je potřeba dát systému šanci a rychle zjistíte, že pomoc elektromotoru v tomhle autě působí předvídatelně a přirozeně a jeho primárním cílem je pomoci lepším jízdním vlastnostem. Forester eBoxer je schopný rozjezdu a popojíždění čistě na elektrický pohon, a až když je výkonu málo, bleskurychle a tiše nastartuje spalovací motor pomocí reverzibilního alternátoru.

Primárně se pohon opírá o točivý moment elektromotoru, což dělá i ráznější rozjezd tišším a manévrování v těžším terénu snadněji ovladatelným. Při budování rychlosti působí Forester jako klasický atmosférický sourozenec rodiny Subaru, ale porce točivého momentu navíc úspěšně navozuje pocit většího objemu. Na prezentaci jsme zátah motoru přirovnávali k 2.5 l Outbacku. Při dostatečně nabitých bateriích umí Forester zhasnout spalovací motor a „splývat“ ustálenou rychlostí v elektrickém módu. Zvládne udržet cca 40 km/h na rovince, při vyšší rychlosti pak spalovací motor zhasíná až při povolení pedálu plynu na úroveň mírné decelerace.

 

Autonomní dobíjení baterií probíhá primárně pomocí rekuperace brzdné energie. Umístění elektromotoru na výstupu z převodovky ale z principu znemožňuje dobíjení ze stojícího auta na volnoběh, což je trochu škoda. O něco snadněji by tedy mohla nastat situace vybití systémové baterie, která by znemožňovala start spalovacího motoru. Tady se Subaru zřejmě inspirovalo zkušenostmi v leteckém průmyslu a nové řešení baterií i startování pro jistotu doplnilo ještě osvědčeným záložním řešením.

Proto najdete pod kapotou eBoxeru ještě dvě klasické autobaterie. Jedna funguje tak, jak jsme zvyklí, tedy zajišťuje napájení řídicích jednotek, palubních systémů a startéru před nastartováním motoru, a druhá baterie v motorovém prostoru má pak na starosti až následné stop&starty pomocí reverzibilního alternátoru.

 

X-mode v novém balení

Další z charakteristických vlastností Foresteru byl vždycky pohon všech kol. Už v minulé generaci X-mode uměl distribuovat točivý moment na jednotlivá kola pomocí přibržďování a stejná technologie se využívala i pro asistent sjezdu z kopce. V nové generaci Foresteru teď ovládání systému X-mode najdete jako otočný ovladač, podobně jako tomu bylo kdysi se systémem Si-Drive. Otočným ovladačem teď v podstatě můžete buďto zapnout klasický režim X-mode (snow/dirt), anebo k tomuto režimu povolit ještě navíc otěže prokluzem kol (snow/mud) pro případ terénu, ve kterém je potřeba pořádně roztočit kola.

 

Bezpečnostní technologie

Subaru dobře ví, že bezpečnost auta není jen o technologiích, ale základem pořád zůstává to, jak se auto řídí. Proto se nesoustředí jen na vývoj nových systémů, ale i na posun v oblasti jízdních vlastností. Forester má v nové generaci o 90 % vyšší tuhost přídě v krutu, předního zavěšení o 70 % a zadní nápravnice pak o 100 %. Vše pomáhá tomu, aby byly jízdní vlastnosti jistější. Z technologií je pak nejdůležitější novinkou systém automatického brzdění před překážkou vzadu. Na to systém využ ívá detekci pomocí parkovacích senzorů, zepředu pak auto i nadále hlídá EyeSight.

Komfort

Forester uměl v každé své generaci přinést komfort i na nezpevněné cesty a v nové generaci svou schopnost posouvá o zajímavý systém rozpoznání obličeje, podle kterých detekuje až 5 řidičů a je jim schopný přizpůsobit sedadlo, zrcátka nebo klimatizaci.

 

XV eBoxer

Kromě Foresteru jsme se krátce svezli i s předprodukční verzí XV eBoxer, ve které působil celý systém ještě o poznání živěji. Pokud tedy upřednostňujete pohon před vyspělejšími technologiemi a větším prostorem ve Foresteru, pak by vás tohle auto mohlo nadchnout. 

Text: Matěj Slepička

 

Technické Parametry Subaru Forester MY2020 eBoxer a Subaru XV MY2020 eBoxer:

Galerie

Komentáře