Datum článku: 7.12.2016 | Autor textu: Martin Jánský
Menší motor, větší výkon a lepší spotřeba. Je tohle jeden z dalších marketingových triků, nebo je litrový tříválec s turbem posunem automobilismu kupředu? A má na to, aby poháněl velký český rodinný sen?
Viděl jsem žábu bušit pěstí do skály, stíhačku couvat, a dokonce i cikána na vysoké škole. Pravda, přišel se tam jen zeptat, kudy na sociální úřad, ale těch 27 sekund na akademické půdě mu už nikdo nevezme. Takže vám radím: Zahoďte své předsudky, všechno je možné. Dokonce i to, že si velká Octavia vystačí s malým litrovým tříválcem. Bohatě!
Downsizing je pro většinu fanoušků aut jako červený hadr na býka: „To nemůže stačit, to se musí rozpadnout!“ Jenže uvědomte si, že žijeme v jedenadvacátém století a díky novým materiálům, moderním výrobním postupům a přesnějším nástrojům je možné stavět motory s daleko vyšší kvalitou než dříve. Nebo snad někdo pochybuje o integrovaných obvodech v mikročipech, když dříve počítače vyplňovaly celé sály?
Moderní litrový tříválec s turbem nahrazující 1,2 TSI, který měl o hrnek víc, je technologicky pokročilejší – hliníkový blok, vystačí si bez vyvažovací hřídele, výfukové svody jsou integrované do hlavy válců a ta má navíc společně s klikovou skříní vlastní chladicí okruh – a proto i kompaktnější a lehčí (váží pouhých 78 kg). Přitom nabízí o 6 koní a 25 Nm vyšší výkon při o 0,4 litru nižší tabulkové spotřebě.
Důležité je, že rozdíl pocítíte i ve skutečném světě. Tříválec je přirozeně vyvážený, takže vibrace skoro necítíte a při podtáčení se ani nedostavuje žádné dunění, přirozeně točivý charakter pak pomáhá zmenšit turbolag a motor se tak velmi ochotně sbírá od minimálních otáček i na lehké sešlápnutí plynu. Povedlo se i odhlučnění – při běžném zatížení motor prakticky neslyšíte a on při tom usrkává z nádrže pouhých pět litrů na sto kilometrů.
Ani na dálnici se dojem nezhorší, při 130 km/h točí motor sotva 3 000 otáček a sosá lehce přes šest litrů, trochu hluku slyšíte pouze od zrcátek a plavný podvozek si po asfaltu jen plachtí. Když ještě přidáte a vstoupíte do zóny mimo zákon, projeví se klasická nemoc malých turbomotorů při vyšším zatížení: začne žrát. Pokud ale nehodíte na plyn cihlu, těžko se budete dostávat přes stále snesitelných osm litrů.
To je však jen nízká cena za okouzlující charakter „polovičního šestiválce“, který oproti jalovému projevu 1,2 TSI získáte. Chytněte ho pod krkem a začne pěkně progresivně nabírat na síle, nechá se ochotně vytáčet až k červenému poli a nad třemi tisíci u toho navíc rozzlobeně vrčí trochu jako Porsche 911. To vás určitě nadchne, jenže po pár zatáčkách zjistíte, že tomu slibu zbytek auta nestačí. Octavia je sice obratná a lehkonohá (vždyť váží jen 1 225 kg), jenže své rozměry nezapře a nepomáhá ani měkký podvozek naladěný s ohledem na pohodlí a bezpečí, ne zábavu.
O zábavě však Octavia 1,0 TSI není a nikdy neměla být. Při běžném ježdění však funguje naprosto perfektně, takže bude dokonale vyhovovat většině uživatelů – ani si nevšimnou, že pod kapotou mají místo čtyř hrnků jen tři. Moc si toho v reálu nevšimnou ani u pumpy, protože těch pár deci rozdílu ve spotřebě smažou rozdíly v jezdeckém stylu, a projeví se de facto jen na o pár stovek levnějším povinném ručení. Na druhou stranu za litrové TSI zaplatíte o 5 000 víc než za dvanáctistovku, takže ve finále nula od nuly pojde. To však nic nemění na tom, že je 1,0 TSI v tomhle porovnání po všech stránkách lepším motorem a vlastně i jedním z nejpříjemnějších přeplňovaných tříválců na trhu, který si ani v Octavii ostudu neuřízne.
Foto: Jan Svoboda
Technické parametry vozidla Škoda Octavia 1,0 TSI:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový tříválec, turbo |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
999 cm3 |
Výkon |
85 kW (115 koní) při 5 000 - 5 500 ot./min. |
Točivý moment |
200 Nm při 2 000 - 3 500 ot./min. |
Hmotnost |
1 225 kg |
Výkon/hmotnost |
93 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
9,9 s |
Max. rychlost |
202 km/h |
Převodovka |
manuální, 6 rychlostí |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba ve městě |
5,4 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
3,9 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
4,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
50 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
vlečená ramena |
Rozměr pneumatik |
195/65 R15 |
Délka |
4 659 mm |
Šířka |
1 814 mm |
Výška |
1 461 mm |
Rozvor náprav |
2 686 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
590 l |
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Charakterní motor | – Zábavu v repertoáru nemá |
+ V běžném provozu tichý a úsporný | – Klasicky nepatří mezi nejlevnější |
+ Pohodlný podvozek | |
+ Prostor a praktičnost |
1,0 TSI (115 koní) |
Ford Focus 1,0 EcoBoost (125 koní) |
Opel Astra 1,0 turbo (105 koní) |
Seat Leon 1,0 TSI (115 koní) |
0-100 9,9 s 4,5 l/100km kufr: 590 l |
0-100 11,0 s 4,7 l/100km kufr: 363 l |
0-100 11,2 s 4,3 l/100km kufr: 370 l |
0-100 9,6 s 4,4 l/100km kufr: 380 l |
cena: 395 900 Kč |
cena: 359 990 Kč |
cena: 354 900 Kč |
cena: 425 900 Kč |