foto Driversweb.cz

Škoda Kamiq – je lepší než Scala?

Datum článku: 18.9.2019 | Autor textu: Matěj Slepička

Škoda rozšiřuje modelovou řadu o Kamiq, nejmenší SUV z nabídky a my jsme měli možnost s Kamiqem strávit celý den ve francouzském Alsasku, takže už o něm víme naprosto vše. A pokud vás zajímají technické novinky nebo jízdní dojmy, určitě čtěte dál.

Kamiq stojí na nové modulární platformě MQB A0, takže se v podstatě dá říci, že vychází z konvenčnější, nedávno představené Scaly. Nejnovější mladoboleslavské SUV je určitě to nejodvážněji střižené z aktuální trojice. Zatímco Karoq si snadno spletete s Kodiaqem, nejmenší Kamiq navazuje na přední masku jen denním svícením a hlavní světlomety má plně oddělené. Šéfinženýr vývoje podvozku pak doplňuje, že technicky se Kamiq od Scaly neliší jen přizvednutím pružin o 37 mm, ale auto vyžadovalo kompletní výměnu většiny komponent podvozku i jejich přeladění.

S vyšší světlou výškou potřebovala platforma MQB montáž jiných náprav, uložení nebo třeba i předních těhlic. Zároveň dostal Kamiq s vyšším těžištěm i silnější příčné stabilizátory a tužší odpružení, aby si zachoval jistotu podvozku i krizových situacích.

 

Všechny motorizace 1.0 TSI 70kW resp. 85kW, 1.5 TSI 110kW i 1.6 TDI 88kW jsou dostupné jen s pohonem předních kol, a aby Kamiq v projížděných zatáčkách nepůsobil těžkopádně, dostal i přeladěný systém XDS+, který úspěšně potlačuje veškerou nedotáčivost na limitu přilnavosti. Takže až budete spěchat s dětmi do školy, až pojedete na jednání pozdě, ucítíte z řízení Kamiqu jistotu a stabilitu. Náklony v takových situacích pomáhá potlačit i nastavitelná tuhost tlumičů, která je u Kamiqu za příplatek. Je ovšem třeba myslet na to, že s nastavitelnými tlumiči snížíte Kamiq o 10 mm.

Po stránce dynamiky Kamiq na svou klasičtější a nižší sestru Scalu lehce ztrácí, ovšem rozdíl je téměř zanedbatelný. V případě motoru 1.0 TSI 85kW jde o zrychlení horší jen o 0,1s v celkovém čase 9.9s, na spotřebě paliva uvidíte nárůst z 5.0l na 5.1l/100km a maximální rychlost klesne z 201km/h na stále akceptovatelných 194 km/h. Kamiq můžete mít buďto s manuální převodovkou, nebo s dvojspojkovým automatem DSG. Obě varianty se ukázaly jako příjemné pro ovládání a v případě 1.0 TSI skrývají jakékoliv známky tříválcového chodu nebo malého objemu.

 

Zajímavým alternativním i technickým řešením je příchod motoru 1.0 TSI G-Tec s pohonem na CNG. Pro Kamiq i Scalu bude výkon G-Tecu laděný na 66 kW a 145 Nm. Půjde sice o nejslabší motor v nabídce, nicméně jeho dominantou bude spotřeba paliva 3,4 kg/100 km CNG. To umožní i plynovému Kamiqu dojezd 400 km a náklady 0,89 Kč/km při aktuální průměrné ceně 26,42 Kč/kg.

Jízdně jsou rozdíly mezi Kamiqem a Scalou zanedbatelné, jak je to ale v interiéru? Interiér v podstatě vychází z prostorné Scaly, tohle moderní pojetí umožnilo čisté provedení palubní desky bez zbytečných tlačítek. Ovládání klimatizace se zúžilo jen na to nejnutnější (ovládání teploty nebo vnitřní cirkulace), jinak najdete vše ostatní jako položku v menu.

Další příjemnou technologií je virtual cocpit, který umožňuje zobrazení mapy i mezi “budíky” otáčkoměru a tachometru. Tohle zobrazení jde navíc v několika krocích měnit a dát tak například prioritu z brazení mapy.

U dnešních konvenčních aut ještě nejde naplno využít proměnného zobrazení, ale například u škodováckých hybridu bude virtual cocpit trefným pomocníkem, jakmile upřednostní ekonoměr či otáčkoměr v závislosti na režimu jízdy.

 

U Kamiqu se samozřejmě nemohlo zapomenout na Simply Clever detaily, takže na víčku nádrže najdete opět praktickou škrabku na okno i s měrkou hloubky dezénu pneumatik, v řidičových dveřích je deštník a v motorovém prostoru víčko nádržky s kapalinou do ostřikovačů, které po otevření supluje funkci trychtýře. Asi nic z toho nepoužijete denně, ale je milé vědět, že s prvními mrazíky máte škrabku vždy na správném místě, že do své oblíbené restaurace nikdy nedorazíte promoklí a že kapalinu do ostřikovačů využijete ze 100% bez potřísnění komponent motoru.

Nový Kamiq je v podstatě takovou moderněji a svěžeji pojatou Scalou. Velikostí bude lákat páry i mladé rodiny. Perfektně zastoupí funkci jediného auta v rodině i druhého auta na občasné projížďky. Podvozek přizvednutý o 37 mm dodává Kamiqu trochu všestrannosti navíc a díky tomu zvládne městské nástrahy i lehčí terén bez zbytečných šrámů na karoserii.

 

Škoda Kamiq - Technické parametry a ceny

      Ambition Style
1.0 TSI 110k l 200Nm 5.0 l/100km 404 900 Kč 462 900 Kč
1.0 TSI DSG 110k l 200Nm 5.0 l/100km 444 900 Kč 502 900 Kč
1.6 TDI 116k l 250Nm 4.2 l/100km 444 900 Kč 502 900 Kč
1.6 TDI DSG 116k l 250Nm 4.1 l/100km 484 900 Kč 542 900 Kč

 

Vlog: Pavel Srp, Matěj Slepička

Kamera: Škoda Auto, Matěj Slepička

Střih: Matěj Slepička

videa vznikla ve spolupráci s www.auto-mania.cz

 

Galerie

Komentáře