foto Driversweb.cz

Recept na lidové Porsche – promarněná šance

Datum článku: 4.3.2013 | Autor textu: Matěj Slepička

Škoda 742, tedy klasická Škodovka mě bohužel úplně minula, vždycky jsem ji chtěl, ale nikdy neměl. Stejně jako jsem nikdy nebyl na vojně, takže jsem Tatrou 8x8 nikdy po lese nehonil tank ani jsem nikdy bojovým vrtulníkem nesekal zahradu, tak stejně jsem kladivem nikdy neuhodil zaseknutý termostat vodního okruhu motoru za zadní nápravou, ani jsem nikdy neletěl do zatáčky tak přetáčivým smykem, abych nekontrolovatelně drhnul svodidla zadkem.

Možná je to tím, že jsem se na palubě klasické Škodovky ocitl vždy jen na návštěvu, ale každé svezení pro mě bylo naprosto ikonické. Mám zážitky z jízdy spojené se zvukem motoru, nestandardně se linoucím ze zezadu, s choulostivými studenými starty plnými napětí a s pohazováním zádí i na těch nejmenších ložiscích štěrku na křižovatkách.

Je řeč o klasickém sedanu pro kloboukáře, ale dělalo se i kupátko Garde. Nicméně fajnšmekr raději sáhne po 110R a libový frajírek by z ní bez váhání udělal 130RS. Sakra, tak bohatá historie na dnes už nevšední zážitky z jízdy s motorem umístěným za zadní nápravou a nikoho to nevzrušuje natolik, aby vznikla nějaká reinkarnace škodováckého kupátka.

Popravdě jsem si tuto ucelenou myšlenku a promarněnou šanci na reinkarnaci „eRka" uvědomil až poměrně nedávno, kdy vyšly fotky a specifikace nového VW Beetla. Dobře, možná vypadá více chlapácky a více odkazuje na původního Brouka. Ale pak si v něm sednu za volant a prostě to na mě nefunguje, něco mi pořád chybí k tomu, abych s ním nadšeně lítal po okreskách. Motor vzadu?...

Proč ho nepostavili na původní receptuře s morem za zadní nápravou? Pak by mohl být tak chlapácký, jak by si jen chlapi přáli. Mohl by to být krásný retro sporťák se špetkou jízdních vlastností Porsche 911. A stejný recept by fungoval i na reinkarnaci českého ikonického „eRka“.

Můžete namítnout něco o tom, že Beetle musí stát na platformě Golfu, aby byl cenově dostupný, ale ono by to šlo i jinak, mám to promyšlené, sledujte.

Máme tu tři nezapomenutelná auta ‒ Škodu 110R, VW Brouk, Porsche 911. Nemusím dlouho přemýšlet a poměrně rychle mě napadne sdílení platformy mezi těmito ikonami anebo využití odpadu ve formě řidičštější platformy generace 997 pro dvě ikony pro losery, kteří nemají na 911ku. Z klasické moderní 3,8 l v 911 by amputací dvou válců mohl vzniknout čtyřválec pro Brouka a pro Erko.

Porsche by si tenhle čtyřválec nakonec i rádo půjčilo pro 911, dofouklo by si ho turbem, aby nahnalo výkonový deficit a aby i čtyřválcová 911 mohla být rychlá. Pak bychom ze všech stran slyšeli něco o návratu Porsche ke kořenům z dob Porsche 356 a přitom by ekologičtí hlídací psi vývoje 911 byli pořád v zelených číslech.

Chlapíci z Volkswagenu a ze Škodovky by po čase na koncernové kvartálce udělali bordel s hláškou „když turbo, tak pro všechny“ a náhle bychom měli i 130RS a Brouka R...

Vlastně by tím vznikly takové koncernové Toyoty GT86, jen v jiném stylu. S neposednou zádí, kterou je potřeba zkrotit, s nadlehčujícím se čumákem, s řízením, ze kterého stříkají informace od předních kol a s charakterním zvukem protilehlých pístů znějících zezadu.

Díky příbuznosti s pravým Porsche by si libový frajírci svá Eresa nechávali upravit v TechArtu, u 9ff a u Gebally… No není to geniální nápad?

Nicméně než se něco takového uskuteční, běžím si koupit první Š120L v originálním stavu, na kterou narazím. Rozřežu karoserii na 1 000 částí, nenápadně ji rozšířím a sestavím ji zpět na vnitřnostech nějaké generace devětsetjedenáctky.

text: Matěj Slepička

Galerie

Komentáře