foto Driversweb.cz

Rally Bohemia 2010

Datum článku: 7.7.2010 | Autor textu: Luboš Růžička

Pro ty z nás, kterým srdce buší ve čtyřtaktním rytmu a při slůvku rallye cítíme mrazení v zádech a mravenčení v rukou, byl první červencový víkend ve znamení 37. ročníku Rally Bohemia, zařazeného do Mezinárodního mistrovství České republiky a polského mistrovství v rallye.

Po loňské, říjnovým počasím sužované a osekané „bohemce“ se letos termín vrátil zpátky na počátek července a sněhovou kalamitu tak vystřídaly tropické letní teploty. Na posádky čekalo 228 kilometrů měřených úseků, rozdělených do 16 rychlostních zkoušek v širokém okolí Mladé Boleslavi. A to, že se bude na rozpálených severočeských okreskách opravdu na co dívat, napovídal už pohled do listiny přihlášených jezdců. Přes startovní rampu přejelo (snad kromě Barum Rally) u nás nevídaných 14 speciálů kategorie S2000. Asi největším adeptem na vítězství byla vedoucí posádka průběžného pořadí šampionátu Intercontinental Rally Challenge Juho Hänninen a Mikko Markkula, který zde představil druhou evoluci továrního vozu Škoda Fabia S2000, tedy EVO 2. Na zadní křídlo mu měli dýchat francouzi Bryan Bouffier a Xavier Panseri s Peugeotem 207 S2000. Domácí fanoušci vkládali velké naděje do juniorského mistra světa Martina Prokopa s Fordem Fiesta S2000, který však už před startem avizoval, že asfaltové silnice Rally Bohemia mají týmu posloužit  hlavně jako přípravy na srpnovou ADAC Rally Deutschland. Tyto hvězdné posádky se chystali potrápit i stálí účastníci českého mistrovství – Kresta, Valoušek, Pech a další – a také kompletní polská špička v čele s Kuzajem, Kucharem a Solowowem se speciály S2000.

Po pátečním dopoledním shakedownu a technických přejímkách, kterými prošlo 103 posádek, byla rallye zahájena Super SS na autodromu v Sosnové. Z vítězství v této divácké erzety se radoval Juho Hänninen, v těsném závěsu s Krestou a Valouškem. Smolně do soutěže vstoupil Martin Prokop, který si vysloužil penalizaci deseti vteřin za předčasný start a po krátkém výletu do kačírku za první zatáčkou druhého okruhu mu po první erzetě patřilo až 55. místo. Ty nejdůležitější ostré kilometry však na posádky čekaly až od sobotního rána. 

První etapa byla rozdělena do tří sekcí, z nichž každá měla po třech rychlostních zkouškách. První a druhá sekce se skládaly z dvou průjezdů RZ Bzí, Smržovka a Šumburk. Odpolední sekci potom tvořila RZ Staroměstská, která již tradičně probíhala v ulicích Mladé Boleslavi a první etapu uzavíral průjezd RZ Vinec, který se jel ve třetí sekci dvakrát. Celý sobotní den se o první místo v absolutním pořadí přetahovali Juho Hänninen s Pavlem Valouškem ve vozech Škoda Fabia S2000 EVO 2 a oba byli mocně hnáni kupředu davy fanoušků, obklopujícími celou trať. Na třetí erzetě si otestoval svoji fyzičku Štěpán Vojtěch se Škodou Fabia S2000 EVO 1, kterému chvíli po startu vypovědělo službu servo. Proto mu přišlo vcelku vhod, když pořadatelé museli kvůli neukázněnosti diváků zrušit následující první průjezd Šumburkem a Štěpán se mohl volným průjezdem odebrat do servisu, kde už na něj čekalo nové řízení. Na třetí místo za Hänninena s Valouškem se zařadil Bouffier a nádherný souboj o čtvrtou příčku předváděli Kresta s Pechem. V tomto zajímavém souboji dokázal Václav Pech prohánět Romana Krestu i se svým „enkovým“ Lancerem EVO IX, kterému pomalejší a zatáčkovité tratě severočeských erzet sedí méně než  Romanovu modernějšímu a hbitějšímu Peugeotu 207 S2000. Bitva bohužel trvala jen do sedmé erzety, kdy Pecha dvanáct kilometrů před cílem postihl defekt pneumatiky. Kolo musel ještě ve vložce vyměnit, což ho stálo dvě minuty, a propadl se tak až na čtrnácté místo. Na této rychlostní zkoušce skončila soutěž pro známého polského střelce a likvidátora závodních vozů Lezska Kuzaje. Tentokrát mu padla za oběť Škoda Fabia S2000, kterou nemilosrdně poslal přes střechu. V cíli první etapy se na čele průběžného pořadí usadil Juho Hänninen. Spaní ale něměl klidné ani v nejmenším, jednak kvůli všudypřítomnému horku a dusnu, hlavně však v tom měli prsty Valoušek s Bouffierem, kteří na něho ztráceli pouhých 3,1 sekundy, respektive 3,7 sekundy. Na čtvrté příčce v sobotu usínal Roman Kresta, na páté místo během první etapy poskočil Martin Prokop, ačkoliv zajížděné časy na jednotlivých erzetách odpovídaly spíše avizovanému testovacímu tempu.

Do nedělního rána probudilo jezdce opět ostré a palící sluníčko, slibující pekelnou výheň v jejich závodních vozech. Rozhodnout se mělo na šesti měřených úsecích druhé etapy, rozdělených do dvou sekcí. Dopolední i odpolední sekce měly stejný program, tedy nejdříve zahřívací sedm a půl kilometru dlouhou RZ Chloudov, potom dvaadvacetikilometrovou RZ Návarov a na konec královskou RZ Sychrov s porcí téměř devětadvaceti ostrých kilometrů. Od začátku začal tlačit na pilu Bouffier a hned vítězstvím v ranním Chloudově se posunul na druhé místo před Valouška. Na této vložce skončila soutěž pro Štěpána Vojtěcha, který definitivně prohrál svůj boj se servem. První průjezdy Návarovem a Sychrovem už pomalu dávaly tušit, jak by mohlo vypadat konečné pořadí na čele výsledkové listiny. Pořadí ve výsledcích obou erzet toho bylo jasným důkazem – 1. Hänninen, 2. Bouffier, 3. Valoušek. Rozestupy mezi nimi se po desetinách zvětšovaly. Zrádný a obtížný Sychrov nepřál Romanu Krestovi, který zde po defektu nechal přes padesát vteřin. Šance na posun vzhůru se tak naskytla Martinu Prokopovi, který se Krestovi přiblížil více než na dostřel, konkrétně na 0,1 sekundy. Konečné rozhodnutí mělo padnout v druhé sekci nedělní etapy. Pro Valouška bylo prioritním cílem umístění a body v mistrovství republiky a uvědomoval si, že není nutné za každou cenu útočit na Hänninena a Bouffiera, kteří by body do MMČR stejně nebrali. O to více ho potom zamrzelo, když nedobrzdil v jedné ze zatáček RZ Návarov, poslal svoji fabii do lesa, a musel tak odstoupit z výborně rozjeté soutěže. Oba poslední nejdelší testy vyhrál Hänninen, druhé místo si s přehledem udržel Bouffier. Prokop se dostal před Krestu, který se v posledních erzetách trápil s přehřátými tlumiči. Výbornými časy na erzetách druhé etapy vybojoval páté místo Václav Pech.

Co dodat závěrem k Rally Bohemia 2010? Atraktivní rychlostní zkoušky pro diváky i jezdce, velmi kvalitní startovka, davy fanoušků, napětí a adrenalin od startu až do cíle, bouřlivá atmosféra. Právě to jsou věci, dělající z rallye sport, který táhne diváky a pro který nám stojí za to i v úmorném vedru oželet koupaliště, přijít k trati a být součástí té divoké a oktany nasycené podívané. 

KONEČNÉ VÝSLEDKY RALLY BOHEMIA 2010

Pořadí

Posádka

Vůz Skupina Čas
1.

Hänninen Juho - Markkula Miko

Škoda Motorsport

Škoda Fabia S2000 S2000 '2:01:35,4
2.

Bouffier Bryan - Panseri Xavier

Bryan Bouffier

Peugeot 207 S2000 S2000 '+ 20,2
3.

Prokop Martin - Tománek Jan

Czech Ford National Team

Ford Fiesta S2000 S2000 '+ 2:00,3
4.

Kresta Roman - Gross Petr

Mogul Racing Team

Peugeot 207 S2000 S2000 '+ 2:16,5
5.

Pech Václav - Uhel Petr

Euro Oil Čepro Czech National Team

Mitsubishi Lancer EVO IX N4 '+ 4:03,2
6.

Solowow Michal - Baran Maciej

Cersanit Rally Team

Ford Fiesta S2000 S2000 '+ 4:23,5
7.

Kajetanowicz Kajetan - Baran Jaroslaw

Subaru Poland Rally Team

Subaru Impreza STi N4 '+ 4:56,9
8.

Tarabus Jaromír - Trunkát Daniel

Czech Ford Rally Team

Škoda Fabia S2000 S2000 '+ 5:01,0
9.

Kuchar Tomasz - Dymurski Daniel

Peugeot Sport Polska

Peugeot 207 S2000 S2000 '+ 5:48,9
10.

Odložilík Roman - Tureček Martin

TRT Czech Rally Sport

Škoda Fabia S2000 S2000 '+ 6:49,5

Galerie

Komentáře