foto Driversweb.cz

Peugeot 301 1,6 VTi – výhodný obchod

Datum článku: 15.12.2016 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák

Pořádný kus auta s poctivým atmosférickým motorem a bez zbytečných kudrlinek za rozumné peníze. Konečně dobrá nabídka! Nebo to přeci jen není zase tak úžasná koupě?

I když se to ve světě moc neví, my Češi jsme národem chytrých obchodníků. Jídlo nakupujeme jedině v době AKCE, elektroniku v povánočních VÝPRODEJích, dovolenou LAST MINUTE a vůbec nám nevadí zajet si i pár desítek kilometrů k levnější benzince, abychom ušetřili na nádrži 40 korun. To se přeci vyplatí, ne? Takže když nám někdo nabídne velký rodinný sedan za cenu prťavého městského supermini, volba je jasná. Nebo ne?

Papírově to vypadá skvěle – dostanete auto velikosti Octavie za takové peníze, za které by vám u Škodovky třetinu auta odřízli. 301 má na délku skoro 4,5 metru, vzadu se pohodlně rozvalí i dospělý, a kufr má 506 litrů, tedy víc než lecjaký kombík. To vše v reprezentativní karoserii sedanu, která tradicionalisty určitě potěší.

A podvozek je určitě nadchne – je příjemně pohodlný a poradí si nejen s hrboly a výmoly v asfaltu, ale klidně i s jízdou po polňačce. Poddajnost není na úkor stability a ovladatelnosti, problémy mu nedělají zatáčky, dálniční tempo ani boční vítr. Pod kapotou se pak ukrývá poctivý a robustní čtyřválec, a ne žádný podměrečný downsizovaný chudák, který by se určitě nedožil ani příštích Vánoc. A klidně si k němu mohou objednat i spolehlivý automat, který přidá na komfortu ovládání.

Navíc neplatíte za moderní automatické a adaptivní nesmysly a ve výbavě najdete jen to, co skutečně potřebujete – 4 airbagy, litá kola, klimatizaci, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, imobilizér, elektrická okna, vyhřívané sedačky, autorádio s Bluetooth a USB konektivitou, tempomat a pár dalších hraček. Většina z toho je v základní výbavě, případně za rozumný příplatek. Co víc byste si mohli přát…?

 

No, co třeba, aby tyhle věci fungovaly stejně dobře jako v ostatních moderních autech? V rámci úporných úsporných opatření totiž elektrická okna nemají automatickou funkci, na kufru není tlačítko pro otevření (jedno je v kabině, druhé na klíči), nenajdete tu madla nade dveřmi, zadní dveře nemají kapsy, rádio s monochromatickým displejem neumí vyhledat alternativní frekvenci vaší oblíbené stanice a vyhřívané sedačky mají pouze stupeň zapnuto a samy si cyklují, kdy vám připalují záda jako Husovi v Kostnici.

Součástí výbavy taky není řidičská ergonomie – buď sedíte jako sklaplí v myší pasti (v nejnižší poloze je sedák moc skloněný dozadu), nebo se víc zakloníte a připadáte si jako v italském supersportu ze 60. let (krátké nohy, dlouhé ruce). Takové drobnosti, jako že si nemáte kam uložit mobil, nevidíte na dálkové ovladače tempomatu a rádia skryté pod volantem, a že když řadičku automatu posunete do parkovací polohy, vylijete si kávu, už ani nezmiňujeme.

Tím vším působí 301 hodně oldschoolově, což vzbuzuje naději, že by se mohl dobře řídit. Ale musím vás zklamat – řízení je mrtvé, motor je v dolní části otáčkoměru mdlý a v té horní ječí jako vysavač a automat je p-o-m-a-l-ý. Jasně, tohle auto není pro nadšence do řízení, kteří by s ním chtěli brousit okresky, jenže i všem ostatním bude vadit, že se šetřilo také na odhlučnění, takže nad stovkou už opravdu víte, že jedete rychle, a cokoliv nad 130 je vyloženě otravné. Ale stejně jste chtěli ušetřit za dálniční známku, že?

Skutečně největším problémem Peugeotu 301 však je, že ve skutečnosti nestojí jako prťavé městské supermini. Základní tříválec v levnější výbavě začíná na 269 tisících, šestnáctistovka stojí 299 tisíc, v lepší výbavě 314 tisíc (litá kola, digitální klima, zadní okna v elektrice, lepší rádio), a pokud vážně potřebujete automat (dostupný jen ve vyšší výbavě), dáte za něj dalších třicet. Za to už můžete mít pár aut bez laciných kompromisů…

Jenže žádné z nich nebude tak velké, prostorné a vybavené jako 301. A vsadíme se, že když jednou vstoupíte do autosalonu Peugeotu a ukážete na 301, udělá vám prodejce takovou nabídku, že určitě neodejdete s prázdnou. Ale možná s tou návštěvou ještě pár týdnů počkejte – na počátku příštího roku totiž dorazí k dealerům faceliftovaná verze s hezčím designem, lepší výbavou, novým automatem a moderním infotainmentem. To by mělo aktraktivitu 301 jen zvýšit.

Foto: Jiří Čermák

 

Technické parametry vozidla Peugeot 301 1,6i EAT6:

Základní cena vozu

344 000 Kč

Motor

řadový čtyřválec

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 587 cm3

Výkon

85 kW (115 koní) při 6 050 ot./min.  

Točivý moment

150 Nm při 4 000 ot./min.

Hmotnost

1 190 kg

Výkon/hmotnost

96 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

10,9 s

Max. rychlost  

180 km/h

Převodovka

automatická, 6 rychlostí  

Poháněná kola

přední

Spotřeba ve městě

9,0 l/100 km

Spotřeba mimo město 

5,2 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

6,6 l/100 km

Objem palivové nádrže

50 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

vlečená ramena

Rozměr pneumatik

185/65 R15

Délka

4 442 mm

Šířka

1 748 mm

Výška

1 477 mm

Rozvor náprav

2 652 mm

Objem zavazadlového prostoru 

506 l

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Velký kus auta – ...která by ale mohla být i nižší  
+ Široká výbava za rozumný příplatek   – Ergonomické kompromisy
+ Pohodlná jjízda i na bídném povrchu   – Technicky přežitý
+ Jednoduchá konstrukce  
+ Přiměřená cenovka...  

 

Peugeot 301

1,6 VTi (115 koní)

Citroën C-Elysée

1,6 VTi (115 koní)

Dacia Logan

0,9 TCe (90 koní) 

Škoda Rapid

1,2 TSI (90 koní)

0-100 9,4 s

6,4 l/100km

kufr: 506 l

0-100 9,4 s

6,4 l/100km

kufr: 506 l

0-100 11,1 s

4,5 l/100km

kufr: 510 l

0-100 11,3 s

4,7 l/100km

kufr: 550 l

cena: 299 000 Kč cena: 274 900 Kč

cena: 228 900 Kč

cena: 314 900 Kč

Galerie

Komentáře