foto Driversweb.cz

Jänner Rallye 2013: Drama až do konce

Datum článku: 9.1.2013 | Autor textu: Luboš Růžička

Bílé vršky a zelenající se údolí v okolí rakouského Freistadtu hostily o prvním lednovém víkendu třicátý ročník Internationale Jänner Rallye – skromnější, mladší, avšak neméně náročnou sestru slavné Rally Monte Carlo.

Jänner Rallye odstartovala novou etapu mistrovství Evropy a zároveň zahájila sezonu Mezinárodního mistrovství České republiky. Šampionát ERC, tedy European Rally Championship, letos nahrazuje známý pohár IRC. Nový kalendář je ale velmi podobný loňské sezoně IRC, takže se koncem srpna opět můžeme v jeho rámci těšit i na tradiční domácí Barum Rally Zlín. Promotérem zůstává Eurosport, který bude zprostředkovávat aktuální zpravodajství z jednotlivých soutěží, případně i živé přenosy.

Jänner je tradičně jednou z nejkrásnějších a zároveň nejzáludnějších soutěží v kalendáři „velkého českého mistráku“ a právem je přirovnáván ke slavné Rally Monte Carlo. Zázemí i servisní zóna se nachází jen pár hodů kamenem od hraničního přechodu Dolní Dvořiště ve městě Freistadt, ležícím v nadmořské výšce zhruba pěti set metrů. Tratě rychlostních zkoušek se motají z hlubokých údolí až na vrcholy kopců s kótami téměř tisíc metrů nad mořem. Nezřídka se tak v jedné sekci sejdou úseky na mokrém asfaltu, blátě, sněhu i zákeřně číhající ledové plotny. Povrch trati se mění doslova s každou zatáčkou. Důležitou roli zde proto hrají ledoví špioni (nikoliv však Pankrác, Servác a Bonifác), kteří slídí na rychlostních zkouškách těsně před jejich uzavřením a hlásí do servisu nejaktuálnější podmínky na trati. Posádky podle toho na poslední chvíli upravují rozpis, mechanici vybírají co obout (na kola). Volba pneumatik je takřka vždy nějakým kompromisem, nikdy to nevyjde úplně ideálně. Jinde se vám stěží poštěstí vidět závodní speciál marně zápasící s asfaltem na „ohřebovaných“ žiletkách. Za tmy takový odjezd z „vracáku“ připomíná úprk prskavek z továrny na pyrotechniku. Samozřejmě, jako na pravém Monte, nechybí ani noční rychlostní zkoušky s nezapomenutelnou atmosférou v diváckých místech a nevyzpytatelným počasím.

Hned v páteční první dopolední sekci se stává klíčovou volba obutí. První ostré kilometry absolvují posádky na mokrém asfaltu v okolí Pierbachu, aby se potom na další dva měřené úseky přesunuly o takřka pět set metrů výš na testy Liebenau a St. Oswald, kde asfalt střídá rozbředlý tající sníh a ledové plotny. Do soutěže vyráží nejlépe Jan Kopecký s tovární Škodou Fabia S2000, když obouvá širší gumy a hned na první zkoušce si zajišťuje prozatím dostatečný náskok. Opačnou taktiku volí domácí matador Raimund Baumschlager. Ten nazouvá úzké pneu s hřeby, a ačkoliv na prvním testu ztrácí na Kopeckého téměř minutu, do servisu dojíždí pouhé dvě vteřiny za ním. Těsně třetí je zatím Václav Pech s Mini John Cooper Works S2000.

Během dopoledne se výrazně otepluje. Sníh mizí z trati i ve vyšších polohách, a tak druhý průjezd dopolední sekcí probíhá podle zcela jiného scénáře. Ranní pneumatiková loterie se mění v těsný souboj vedoucí trojice o desetiny. Všichni si několikrát mění pozice a do poledního servisu dojíždějí opět pouze s několikavteřinovými rozestupy v pořadí: 1. Kopecký, 2. Baumschlager, 3. Pech. Čtvrtý zůstává domácí Beppo Harrach s „evo devítkou“ specifikace R4, na páté místo se dotahuje Bryan Bouffier za volantem Peugeotu 207 S2000 a na šesté při svém prvním startu se Škodou Fabia S2000 česká naděje Jan Černý.

Start první odpolední sekce už halí šero. V okolí Freistadtu začíná silně pršet a ve vyšších pasážích rychlostních zkoušek navíc padá hustá mlha. Průjezdy některých úseků se tak mění v boj o udržení na trati a nejedna posádka tu zažívá krušné chvíle. Osmá zkouška je po havárii Petra Kačírka zrušena a hned na následujícím testu soutěž vzdává několik dalších posádek včetně Martina Semeráda. To dostatečně svědčí o podmínkách, které na trati v tu chvíli panovaly. Pilot tovární Fabie však ve svém tempu nepolevuje a do večerního servisu si dováží už poměrně slušný náskok dvaceti vteřin na druhého Bouffiera. Třetí Baumschlager ztrácí osmatřicet vteřin a čtvrtý Pech už dvě a půl minuty. Na páté místo se během večerních zkoušek posunuje legendární Francois Delecour s francouzskou šelmou Peugeot 207 S2000.

Sobotní dopoledne se nese ve znamení honu na Kopeckého. K žádné změně na čele pořadí však nedochází, nemění se ani rozestupy a v poledne to už vypadá, že si čtyřnásobný vicemistr IRC své vedení pohlídá. Pak ale přichází patnáctá rychlostní zkouška. Kopecký dojíždí do cíle na defektu levé přední pneumatiky a s téměř minutovou ztrátou. Rázem je tak až třetí a na prvního Bouffiera mu chybí celá půlminuta. Do cíle zbývají poslední tři měřené úseky. Sedmikilometrová Arena Königswiesen a dva průjezdy královskou pětadvacetikilometrovou erzetou Bad Zell – Aisttal. Musí tedy na každém kilometru okrást Francouze o půl vteřiny. Na krátké zkoušce stahuje pět vteřin, na předposlední dalších čtrnáct. Na startu poslední rychlostní zkoušky tak tovární posádce chybí k vedení jedenáct vteřin. O čtrnáct minut později už zastavují v časové kontrole za cílem a Fabii okamžitě obklopuje hejno fotoaparátů, blesků a mikrofonů. Spolujezdec Pavel Dressler ukazuje, že to dokázali a v autě i kolem něj propuká bouřlivá a bezprostřední radost – Bouffiera na dvě stě padesáti měřených kilometrech porazili o neuvěřitelnou půlvteřinu! Třetí místo nakonec zůstává domácímu Baumschlagerovi, za ním následují Pech, Harrach, Kajetanowicz, Delecour, Orsák, Tarabus a Valoušek.

Napínavější závěr třicátého ročníku Jänner Rallye si diváci snad nemohli přát. K tomu navíc se šťastným koncem pro české fanoušky. Rakouská soutěž tak úspěšně zahájila novou sezonu evropského i českého šampionátu. Věřme, že bude radostnější a povedenější, než ta loňská.

foto: Dan Šimek

 

VÝSLEDKY 30. Internationale Jänner Rallye 2013

 

Posádka

Vůz

Čas

1.

Kopecký, Jan – Dresler, Pavel

Škoda Fabia S2000

2:35:45,3

2.

Bouffier, Bryan – Fournier, Olivier

Peugeot 207 S2000

+ 0,5

3.

Baumschlager, Raimund – Wicha, Klaus

Škoda Fabia S2000

+ 1:18,1

4.

Pech, Václav – Uhel, Petr

Mini Cooper S2000

+ 2:47,0

5.

Harrach, Beppo – Welsersheimb, Leopold

Mitsubishi Lancer EVO IX R4

+ 3:31,8

6.

Kajetanowicz, Kajetan – Baran, Jaroslaw

Subaru Impreza STi R4

+ 3:32,9

7.

Delecour, Francois – Savignoni, Dominique

Peugeot 207 S2000

+ 5:21,2

8.

Orsák, Jaroslav – Šmeidler, David

Mitsubishi Lancer EVO IX

+ 6:33,7

9.

Tarabus, Jaromír – Trunkát, Daniel

Škoda Fabia S2000

+ 7:56,0

10.

Valoušek, Pavel – Kostka, Lukáš

Peugeot 207 S2000

+ 8:11,8

Galerie

Komentáře